U hrvatskim bolnicama ima slučajeva da se pacijente otpušta kući iako su službeno zaprimljeni na bolničko liječenje. To se dogodilo i 71-godišnjoj Jelici Levak koja je u KBC Sestre milosrdnice u Zagrebu 10. prosinca naručena zbog operacije katarakte oka. No, premda joj je istoga dana izdan prijemni list, iz bolnice su je, tvrdi ona, u 15 sati poslali kući te rekli da se sljedećeg dana u 7 ujutro ponovo vrati u bolnicu na operaciju.
Obitelj Jelice Levak pita se zašto joj je uopće izdan prijemni list ako je morala kući, koliko će novca KBC Sestre milosrdnice zaraditi na tom nepostojećem noćenju i tko bi bio odgovoran u slučaju da joj se na putu kući ili opet u bolnicu nešto dogodilo.
- Upoznati smo s takvim slučajevima, no, nažalost, vrlo ih je teško dokazati jer otpusno pismo ne sadrži specifikaciju troškova niti se pacijentu izdaje račun. Iako se u takvim situacijama krše pacijentova prava, oni ih najčešće ne prijavljuju jer se boje za svoje zdravlje i ne žele se zamjeriti liječnicima - izjavio je Marijo Drlje iz Udruge hrvatskih pacijenata i dodao kako se pacijenti koji se nađu u takvoj situaciji njima slobodno mogu obratiti za pomoć.
Đula Rušinović-Sunara, predsjednica Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata, smatra da bolnice tako prikazuju trošak boravka pacijenta, a taj novac upotrebljavaju za nešto drugo.
Plaćanje po slučaju
Koliko stoji noćenje jednog pacijenta u KBC-u Sestre milosrdnice po danu nismo doznali jer se, kako kažu u KBC-u i HZZO-u, akutna zdravstvena zaštita ne plaća po danu, nego po slučaju, dakle po cjelovitom postupku koji obuhvaća sve: medicinski zahvat, rad liječnika, potrošni materijal te boravak osiguranika i noćenje.
- Riječ je australskom modelu naplaćivanja i vrednovanja zdravstvene zaštite i za obvezno zdravstveno osiguranje stoga nije od značaja koliko je dana pacijent proveo u bolnici. Dapače, takvim načinom plaćanja bolnice se stimuliraju da pacijenta drže samo onoliko koliko to njegovo zdravstveno stanje zahtijeva - ustvrdili su u HZZO-u.
I oni znaju za problem puštanja kući pacijenata koji se “na papiru” i dalje vode kao da su na bolničkom liječenju.
- HZZO kontrolira sve ugovorne partnere, pa i bolnice, te se u cjelovitim kontrolama mogu utvrditi i nepravilnosti koje ste spomenuli. Posebno cijenimo takve informacije od pacijenata, jer možemo provesti i ciljanu kontrolu - odgovorili su u HZZO-u.
Zdravstvena inspekcija
Mjere mogu biti pismene opomene, ali i novčane sankcije umanjenja bolničkih mjesečnih limita do pet posto. One se izriču kod težih povreda ugovornih odnosa koje se utvrđuju u integralnim kontrolama, i to na pravnoj, financijskoj i medicinskoj razini. Kod izuzetno teških povreda ugovornih obaveza bolnici se može izreći i mjera opomene pred raskid ugovora.
Pri likvidaciji računa HZZO provjerava i je li bilo dupliranja računa kada pacijent koji je u bolnici samo “na papiru” zdravstvenu zaštitu dobije na nekom drugom mjestu. Ako se pacijentu zaprimljenom u bolnicu nešto dogodi, a on tamo zapravo nije, nadležna je zdravstvena inspekcija Ministarstva zdravlja. U ovom slučaju, odgovornost na sebe preuzima KBC Sestre milosrdnica.
- Već 15 godina predlažemo da nam daju neovisne zastupnike za prava pacijenata. Izvan pameti je zakon koji zadužuje, npr., Liječničku komoru da se brine o pravima pacijenata, a službeno je osnovana da štiti liječnike - smatra Đ. Rušinović-Sunara.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....