ZAGREB - Mladi likovi razbarušene kose zure u goleme Apple Cinema ekrane promjera 69 centimetara. Dvoje ljudi za susjednim stolom ne rade ništa drugo nego gledaju nove serije i filmove koje će možda kupiti. Limenke Red Bulla odaju da taj naporan posao rade u prekomjernim količinama.
Klik na gumb
U sigurnoj sobi tehničari provjeravaju je li sve u redu sa serverima koji stoje posloženi kao veliki ormari. Radi se punom parom jer kad danas otkuca 18 sati sve mora biti posloženo za jedan običan klik na “play”.
Tako, naime, izgleda pokretanje novog televizijskog kanala, u ovom slučaju RTL-a 2: dođe vrijeme početka emitiranja i jedan čovjek stisne “play” na playlisti. Tako izgleda i u zgradi Nove TV, gdje se pokreće kanal zvan Doma TV.
Film kao kultura
Televizijska produkcija se nevjerojatno promijenila s digitalizacijom. Nekad su televizije poštom u paketima dobivale beta kazete s kupljenim serijama ili filmovima. Kad su prije par godina počele emitirati program sa servera, to je značilo da dobivene beta kazete prebace u digitalni oblik na server pa s njega pušta. A danas?
- Distributer od kojeg smo kupili seriju isporučuje nam je tzv. push tehnologijom. To znači da direktno na naš server usnimi fileove, što traje par sati ili se dogodi preko noći - kaže Srećko Husnjak, direktor tehnike Nove TV koji je radio tehničku potporu za Doma TV.
Serije će u najvećoj mjeri sačinjavati program oba nova kanala. RTL 2 i Doma TV dobili su koncesiju za specijalizirane kanale zabavnog sadržaja, a zakon propisuje da ono za što je kanal specijaliziran (u ovoj slučaju zabava) mora sačinjavati 70 posto programa. Filmovi, za divno čudo, nisu zabava. Hrvatski zakoni definiraju ga kao kulturno-umjetnički program. Stoga ni RTL 2 ni Doma TV neće imati previše filmova, samo po dva filma tjedno. Ali dvije TV kuće imaju različite koncepte kakve filmove žele na svojim specijaliziranim kanalima.
- Doma TV imat će romantične komedije i zabavne filmove iz paketa distributera Warner Brosa i Sonyja - kaže glavna urednica Zrinka Jakov.
Slaganje TV programa
RTL 2 se više specijalizirao: filmski termin subotom u 22 sata brendirali su “Festivalac”. U njemu će emitirati nagrađivane art filmove europske i nezavisne produkcije. RTL 2 ima i filmski termin petkom u 22.30 u kojem će emitirati zabavne filmove svih vrsta, ali u specijalizirani “Festivalac” polažu puno nade. Filip Žunec, jedan od onih dvoje s početka priče koji za RTL Televiziju pregledavaju i biraju sve filmove i serije (Filip je zadužen za filmove, a Dragana Kos za serije), određuje što će ići u “Festivalac”.
- U početku idemo s europskim filmovima koje imamo u bazi, ali dosad ih nismo prikazali. Na proljeće ćemo kupovati nove naslove. To znači da u početku idemo s irskim, francuskim filmovima, a poslije želimo nastaviti s češkim komedijama, ruskim filmovima… Na tržištu je puno dobrih filmova europske produkcije - kaže Filip Žunec. Posao akvizicije filmova na RTL-u radi od ljeta 2004. i to, pojednostavljeno, izgleda ovako: od distributera dobije excel tablicu s listom naslova, prouči svaki naslov, odabere one koje želi pogledati, odgleda i predloži RTL Televiziji što treba kupiti. To je jedan način kupnje televizijskog programa. Drugi je televizijski sajam u Cannesu, gdje šefovi 4000 televizija dolaze i kupuju robu. Ondje je RTL Televizija kupila tursku sapunicu “1001 noć”, što se pokazalo kao pun pogodak.
RTL 2 koncipirao je program tako da svaku večer dominira nešto drugo. Ponedjeljkom program za žene, utorkom humoristični sadržaj, četvrtkom akcijske serije, petkom reality serije poput “SWAT”, koja prati specijalnu jedinicu američke policije, ili “Police camera action” (Murjaci uživo).
U Velikoj Britaniji ta je serija više podigla svijest vozača o prekršajima koje rade u prometu nego službene promotivne akcije prometne policije. Subota navečer na RTL-u 2 rezervirana je za dokumentarce.
- Morate pogledati “Life after people”, nevjerojatna dokumentarna-science fiction serija - savjetuje nam Johannes Züll, predsjednik Uprave RTL Televizije kojeg slučajno srećemo u njegovu uredu: zapravo je na godišnjem odmoru, ali svratio je na posao u pratnji svojih dvoje klinaca, koji crtaju bojicama dok mi razgovaramo o programu RTL-a 2.
Odlično producirani dokumentarci često se mogu vidjeti upravo na specijaliziranim, ne na standardnim ili “općim” TV kanalima. Programi National Geographic, Discovery, History, Fox Life i slični svake su godine sve gledaniji u Hrvatskoj, iako ih mogu gledati samo oni koji imaju kabelsku televiziju ili MaxTV (dok će specijalizirane programe RTL 2 i Doma TV moći gledati svi jer ti kanali imaju nacionalnu koncesiju). Kad se mjeri gledanost televizija u Hrvatskoj, postoji pet brojki: HTV 1 i 2, RTL, Nova TV i “ostali”. “Ostali” kanali bili su 33 posto gledaniji 2010. nego 2009. godine. Za taj porast najviše su zaslužni upravo gledatelji koji odlaze na specijaliziirane kanale s dokumentarcima. (...)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....