U nastavku suđenja vozaču šlepera smrti Damiru Zdačeku (57), koji je prije tri i pol godine na autocesti A1 kod Desinca, iz nehaja pri brzini od 84 km/h skrivio tešku prometnu nesreću u kojoj je živote izgubilo četvero radnika tvrtke Šuma-Promet iz Velike Ludine a dvoje je bilo teško ozljeđeno, nakon što je utvrđeno da ima apneju naloženo je kombinirano medicinsko-prometno vještačenje.
Stoga je dan zadatak specijalistici sudske medicine Aniti Galić Mihić te prometnom vještaku Andriji Repušiću da usuglase nalaz i mišljenje i daju pisani odgovor na ključno pitanje vezano za dinamiku same nesreće - da li se na osnovu samih tragova s mjesta događaja i medicinske dokumentacije može zaključiti je li okrivljeni, zbog apneje, možda zaspao prilikom vožnje i može li se, ujedno, utvrditi uzrok slijetanja s kolnika. Sud je, također, od vještaka zatražio da utvrde je li okrivljeni kao profesionalni vozač redovito obavljao zdravstvene preglede i ako je, koliko često.
Zdaček je, inače, ponovio na ročištu da se ne smatra krivim, a na upit predsjednika suda ima li ikakvih promjena u njegovu statusu i da li se možda u međuvremenu zaposlio, optuženi je kazao: "I dalje ne radim. Nitko me neće zaposliti zbog apneje. Tako da sam i dalje bez ikakvih primanja."
Na prošlom ročištu dopunski je bio saslušan splitski doktor Miroslav Malić koji je proučio medicinsku dokumentaciju i Zdačekov problem s apnejom, a čiji nalaz i mišljenje kod tužiteljstva i opunomoćenika oštećenih nije naišao na plodno tlo jer su ustvrdili da je njegovo vještačenje bilo provedeno protivno pravilima struke a njegov nalaz su okarakterizirali općenitim, površnim i irelevantnim.
Neurolog Malić je u svom nalazu i mišljenju naznačio da se Zdaček prometne nesreće, prema vlastitim tvrdnjama, ne sjeća. Jedino mu je u sjećanju činjenica da se vozio kobnog dana prema Jastrebarskom jedno vrijeme i da se ozlijeđen probudio u vozilu hitne pomoći.
-U trenutku nesreće nije znao da boluje od apneje nego tek kad mu je ista dijagnosticirana u ožujku 2021. u Klinici za psihijatriju Vrapče. U trenutku nesreće nije imao svijest i saznanja o zdravstvenim tegobama koje trpi radi toga pa ni o utjecaju njegova stanja na sigurnosno upravljanje vozilom u prometu. Kao profesionalni vozač obavljao je zdravstvene preglede svake dvije godine, a posljednji je bio do tada 27. travnja 2020. No nitko mu nije do nesreće bio ukazao da ima simptome apneje niti da bi njegovo zdravstveno stanje moglo imati utjecaj na upravljanje vozilom – naveo je dr. Malić te zaključio da je "u trenutku nesreće Zdaček bolovao od apnejičkog sindroma u spavanju i to težeg oblika, a što je moglo utjecati na sposobnost upravljanja vozilom u smislu pojačane dnevne pospanosti ili upadanja u kratkotrajni san." Navedeni sindorm je, pojašnjava dalje, kronični poremećaj koji traje dugo odnosno mjesece i godine te obično prođe dulje vrijeme prije nego se taj poremećaj dijagnosticira. U Zdačekovu zdravstvenom kartonu se navodi u listopadu 2019. da je prva dijagnoza apneje u snu bila tada, a u prosincu 2020., dakle nakon nesreće, upućen je na neurološki pregled.
-Rekli ste da se s okrivljenikom uspostavili komunikaciju putem emaila preko njegova odvjetnika. Jeste li ga vi osobno uopće kontaktirali? - zanimalo je tužitelja na što mu je vještak kazao da Zdačeka osobno kontaktirao nije jer da to nije bilo potrebno. Pojasnio je pritom i da je znanje subjektivna kategorija te da je okrivljenom uputio pitanja koja je njemu postavio sudac u zahtjevu za vještačenjem. Čuvši to, tužitelj je ukazao da po tome ostaje neodgovoreno pitanje tko mu je, onda, zapravo na ta pitanja odgovorio prilikom izrade nalaza i mišljenja odnosno da ostaje nejasno jel to bio osobno okrivljeni ili, pak, odvjetnik.
Tužitelja je potom zanimalo odakle mu podaci o postotku oboljelih od apneje po spolovima ali i je li imao uvid u cjelokupni liječnički karton Zdačeka.
-Podatke koje sam naveo iz istraživanja i o učestalosti apneje po spolovima sam crpio iz stručne i medicinske literature sa interneta. Kod okrivljenika ništa od klasičnih obilježja apneje, prema kartonu, nije utvrđeno jer se to u dokumentaciji niti ne spominje. Nisam utvrđivao da li okrivljeni ima prirođeno suženje otvora orofaringe, niti ima li veliku resicu, prevelike tonzile, nesrazmjer gornje i donje čeljusti ili, pak, deformaciju nosa. A to se iz medicinske dokumentacije niti ne vidi. U kartonu liječnika opće prakse navodi se da boluje od koksartroze i da mu je zamijenjen kuk 2019. kao i da je imao duboku vensku trombozu lijeve potkoljenice. Uostalom, okrivljenog je medicina rada proglasila sposobnim – pojasnio je vještak, umirovljeni neurolog.
Odgovarajući dalje na pitanja po čemu je medicina rada zaključila da je Zdaček sposoban raditi i obavljati poslove vozača, vještak ukazuje na potvrdu izdanu od te zdravstvene institucije 27. travnja 2020. te kaže: ‘To treba pitati njih koji su mu izdali tu potvrdu. Ja nisam uzimao u obzir cjelokupno zdravstveno stanje u vrijeme nezgode već sam imao zadatak analizirati utjecaj apneje na vožnju‘.
-Kod liječnika opće prakse prva dijagnoza apneje u snu utvrđena je Zdačeku 19. listopada 2019. i navedena je kao uputna dijagnoza teškog oblika apneje ali bez ikakvih prethodno odrađenih pretraga. U okrivljenikovu kartonu nisam pronašao nikakve uputnice za pretrage i liječenje apneje, nego tek kasnije nakon prometne nesreće. Je li trebao biti prije nesreće upućen na liječenje i kakvu vrstu? To ovisi o procjeni ordinirajućeg doktora. Na temelju čega sam zaključio da je kod okrivljenog bio teški oblik apneje u vrijeme nesreće? Smatram da je to bilo vjerojatno tako jer je to poremećaj koji traje dugo vremena, a prije same nesreće postavljena je bila ta dijagnoza – kazao je još dr. Malić.
Odgovarajući dalje na pitanja je li Zdačeka morao liječnik uputiti u Centar za spavanje u PB Vrapče kako bi obavio pretrage ili se mogao javiti sam te može li osoba prepoznati simptome apneje na vrijeme, vještak je istaknuo da liječnik upućuje pacijenta u Centar za spavanje, a što se tiče prepoznavanja simptoma naglasio je da je sva odgovornost uvijek na vozaču kada sjeda za volan.
-Svaki vozač mora se sam ispitati je li sposoban voziti i kako se osjeća. Sve su to subjektivne stvari. Pospanost uz umor su glavni simptomi apneje, a kad krene borba za zrak čovjek se toga ne sjeća. Inače, iz medicinske dokumentacije PB Vrapče, Centra za spavanje, proizlazi da je AHI kod okrivljenika bio 30,6 što je ustvari na granici između srednje teške i vrlo teške apneje – zaključio je vještak. Kad je čuo da tužitelj i odvjetnici oštećenih prigovaraju njegovu nalazu i mišljenju dovodeći u pitanje njegovu stručnost, vještak im je odgovorio da se njegovo vještvo temelji na osnovu medicinske dokumentacije i da je odgovorio na sva pitanja suda.
Podsjetimo, na pretprošlom ročištu svjedok Danijel B. se prisjetio kobnog jutra kada mu je na očigled poginulo četvero kolega Milan C. (69), Nada M. (50), Vlastimir N. (51) i Ivana T. (31).
-Bio sam vozač kombija toga dana i krenuo sam s kolegama, koje sam pokupio usput, prema Karlovcu. Na pola puta, negdje prije izlaza Jastrebarsko, uočio sam da se upalila crvena lampica za pa sam odlučio stati na travnatoj površini, a malim dijelom smo bili na zaustavnom traku. Upalio sam sva četiri žmigavca, digao haubu i sve je ukazivalo da je pukao remen. Zvao sam gazdu koji je brzo organizirao zamjenski kombi i šlep službu. Vani je bilo hladno i kolege su ulazile i izlazile iz kombija štoli na wc ili pušiti. U trenutku naleta šlepera, oni su svi bili u vozilu a ja sam bio vani i razgovarao sam sa gazdom na mobitel – ispričao je Danijel B. koji je izbjegao nalet šlepera smrti ali i dan danas trpi psihičke posljedice i liječi se u PB Vrapče.
Odgovarajući na pitanja Zdačekova odvjetnika je li u trenutku zaustavljanja znao koliko je do izlaza sa autoceste, je li ipak mogao nastaviti vožnju dalje unatoč upaljenoj lampici nedostatka ulja u motoru i zašto nije tražio od putnika da čekaju izvan kombija te jesu li u kombiju putnici bili vezani, svjedok je emotivno kazao: "Nisam znao koliko je do izlaza s autoceste, a kasnije sam vidio da smo bili udaljeni nekih kilometar do dva. A kad se upalila lampica, po meni nisam smio dalje nastaviti vožnju jer se temperatura u motoru počela dizati, volan više nije dobro funkcionirao. Stao sam odmah i zvao gazdu. Putnici nisu bili vezani jer smo stajali, te su ulazili i izlazili iz kombija dok smo čekali. A i bilo je jako, jako hladno pa kako da stoga budu vani?".
Svjedokinja Nikolina F. je, pak, u vrijeme naleta sjedila na suvozačevom mjestu.
-Bilo je jako hladno. Vani je bio mraz te smo izašli iz kombija nakon što je Danijel rekao da je pukao remen. Stali smo na travnatoj površini većim dijelom kombija. Danijel je postavio trokut, upalio sva četiri žmigavca. Svega dvije minute prije nesreće smo svi, osim Danijela, ušli u kombi. U retrovizor sam vidjela da šleper ide na nas – zaključila je svjedokinja dodavši da je tak zavladao šok i strah u kombiju kojeg je potom nadolazeći šleper, s njih ukupno sedam unutra, odbacio.
Zdačekov odvjetnik potom je s pitanjima "rešetao" prometnog vještaka. Zanimalo ga je, nakon što je proučio fotoelaborat i cijeli spis, je li uočio igdje da je zaustavljeni kombi bio obilježen trokutom i u kojem vremenskom periodu je vozač šlepera mogao zamijetiti zaustavljeno vozilo.
-Ne vidim u spisu da je fotografijom evidentiran kao dokaz trokut i moguće je da je trokut uništen od udara šlepera. Okrivljeni je mogao uočiti kombi sa udaljenosti nešto većoj od 200 metara. Mogao je sigurno uočiti kombi deset sekundi prije naleta. U tom dijelu cesta je u blagom lijevom zavoju, a kako nema tragova kretanja šlepera ne mogu odrediti kada je šleper sa skupom vozila prešao na zaustavnu traku. No po meni je to bilo nekih 100 metara jer skretanje nije bilo naglo već postupno prelaženje. Vozač nije pozorno pratio cestu i promet. Jel zaspao ili gledao sa strane ili nešto treće ne mogu sa sigurnošću reći – objasnio je bio prometni vještak.
Prema optužnici, Zdaček, inače profesionalni vozač sa 25 godina vozačkog iskustva, je 21. studenog 2020. u 7.19 sati navedenom dionicom u smjeru Jastrebarskog vozio čakovački šleper s prikolicom tvrtke Povrće Kosi iz međimurskog Totovca te se dolaskom do 19. kilometra nije kretao sredinom obilježene prometne trake. Tako da je postupno prelazio u desno na prometnu traku za zaustavljanje u nuždi gdje je naletio na VW Transporter koji je bio propisno zaustavljen zbog kvara i to sa uključena sva četiri pokazivača smjera uz sjeverni rub navedenog kolnika. Ujedno je kombi bio većim desnim dijelom na travnatoj površini i u njemu se toga trenutka nalazilo ukupno sedam osoba.
Od siline naleta kombi je odbačen naprijed i u desno pa je pritom naletio na putnika Vlastimira N. koji se u trenutku nesreće nalazio ispred vozila nakon čega je odbačen na travu u odvodni kanal oborinskih voda dok se kombi nakon zanošenja i prevrtanja zaustavio na krovu.
Šleper je, pak, nakon naleta na vozilo sletio na travu gdje se prevrnuo na lijevi bok i pritom poklopio nesretnog čovjeka kojeg je prethodno udario pa je isti nažalost podlegao stravičnim ozljedama višestrukih prijeloma, prsnuća, oguljotina...Troje putnika iz Transportera je također preminulo na mjestu užasa sa mnogobrojnim ozljedama dok je dvoje hospitalizirano s teškima ozljedama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....