PORAZNI PODACI

Stručnjak upozorava na opasnost: U prometnim nesrećama s romobilima u manje od godinu i pol poginule su četiri osobe, među njima i dijete

Prema podacima MUP-a, od 30. srpnja 2022. do 30. rujna ove godine dogodila se 621 prometna nesreća

Električni romobili (ilustracija)

 /Profimedia

Krajem srpnja 2022. godine romobil je uveden kao osobno prijevozno sredstvo u Zakon o sigurnosti na cestama, a njihov broj svaki je dan sve veći.

Sve to prati, nažalost, i sve veći broj nesreća u kojima sudjeluju romobilisti. Prema podacima MUP-a, od 30. srpnja 2022. do 30. rujna ove godine dogodila se 621 prometna nesreća u kojoj su sudjelovala osobna prijevozna sredstva, a smrtno su stradale četiri osobe. Nedavno je u Zagrebu od posljedica naleta romobila preminula kineska turistkinja. Svi poginuli bili su mlađi od 30 godina, a među poginulima je i jedno dijete. Dva puta za njih je bilo kobno to što su oduzeli prednost drugim vozilima.

To su samo neki od podataka koji će se prezentirati na seminaru koji će 7. studenoga, pod nazivom ‘Tehnička analiza prometnih nesreća 2024.‘, održati Zavod za prometno-tehnička vještačenja Fakulteta prometnih znanosti u suradnji s udrugom EVU CROATIA. Između ostalog, provest će se simulacije naleta vozila na romobil i lančanih sudara. Tom temom bavi se dr. sc. Željko Šarić sa Zavoda za prometno-tehnička vještačenja FPZ-a.

- Posebno zabrinjava podatak o 481 ozlijeđenoj osobi u svim prometnim nesrećama osobnim prijevoznim sredstvima u navedenom razdoblju, od kojih je 161 teško ozlijeđena, a njih 320 lakše, što pokazuje vrlo veliku vjerojatnost nastanka ozljeda u tim nesrećama. Upravo zato potrebno je poduzimati mjere za njihovu prevenciju i zaštitu vozača romobila od ozljeđivanja, na čemu treba sustavno raditi. Najvažnije je izgradnja odgovarajuće infrastrukture i uvjeta za sigurnije kretanje osobnih prijevoznih sredstava, poput obilježavanja biciklističkih staza. Stalno treba educirati vozače o važnosti nošenja zaštitne opreme i reflektirajućih obilježja te poštovanju zakonskih propisa. To podrazumijeva i izvjesnost njihova kažnjavanja kad krše prometne propise - kaže Šarić.

Pravila vožnje

Propisano je da romobil ne smiju voziti mlađi od 14 godina i da se njime ne smiju prevoziti djeca, a često vidimo da roditelji na njemu voze djecu. Također je obavezno nošenje zaštitne kacige, brzina mu je limitirana na 25 km/h i ne smiju se koristiti slušalice ili mobitel tijekom vožnje. I za vozače romobila vrijedi pravilo da ne smiju imati više od 0,5 g/kg alkohola u krvi te da ga ne smiju voziti pod utjecajem droga. Zakon je propisao i da se romobil mora voziti po biciklističkoj stazi.

Željko Šarić smatra kako, s obzirom na to da je prometna infrastruktura jedan od najvažnijih faktora za njihovo sigurnije kretanje, ne možemo očekivati smanjenje broja tih nesreća dok se ne omogući odvajanje romobilista od vozača i pješaka u prometu.

U Zavodu za prometna vještačenja posebno su se pozabavili analizom prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači romobila.

- Utvrdili smo da zaustavni put električnih romobila na mokrom kolniku može iznositi i 18 metara pri brzini od samo 25 km/h, što je značajno duže nego za osobna vozila. Također, na crash testu, koji ćemo održati, utvrdit ćemo kakav je postudarni proces odbačaja romobila i vozača u takvim vrstama nesreća. Takvi podaci od presudne su važnosti za provođenje vještačenja i analizu takvih vrsta nesreća - zaključuje dr. sc Šarić.

Kad su vozači osobnih prijevoznih sredstava dobili svoje mjesto u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, bile su propisane i kazne za nepridržavanje pravila u prometu. Ovisno o vrsti prekršaja, one su se kretale od 300 do 1000 kuna, što bi sada bilo u protuvrijednosti od oko 40 do 135 eura. Za nekorištenje opreme kazne su bile propisane u iznosu od 300 do 500 kuna, a za kršenje pravila kretanja i ostavljanje prijevoznog sredstva od 500 do 1000 kuna.

Puno bitnije od kazni i njihova naplaćivanja ipak je da se, s obzirom na ove zabrinjavajuće brojke, smanji broj stradalih na romobilima, o čemu svjedoče i sve teže ozljede koje bilježe liječnici traumatoloških i drugih klinika gdje im često dolaze ozlijeđeni romobilisti. Najčešće je riječ o prijelomima ekstremiteta, a nerijetko i o teškim ozljedama glave, pogotovo ako nisu koristili zaštitnu kacigu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 13:20