PILOT OČAJNIČKI TRAŽIO POMOĆ

Stručnjak: ‘Nema nikakvog Bermudskog trokuta u Lici, evo što se vjerojatno dogodilo...‘

Što se dogodilo s avionom u kojem je Joško Sladojević bio jedan od troje putnika?

Joško Sladojević (lijevo)

 Fenix-magazin.de; Cropix; Hanza Media

Imamo pronalazak, javio je letač dronom HGSS-a.

- Daj mi lokaciju - odvratio je glas koordinatora iz baze.

Nakon što je letač dva puta izdiktirao koordinate lokacije na brdu između Čuić Brda i Broćanca, glas iz baze je upitao: - Što je pronađeno?

- Ostaci letjelice. Vidim dijelove repa, krila i kabine - potvrdio je letač.

Razgovoru koji se odvijao preko radioveze svjedočila je danas u 10.50 sati ekipa Jutarnjeg lista koja je bila na terenu s drugim timom letača, Igorom Krilom iz Dubrovnika i Brankom Jurasom iz Čakovca. Od lokacije pronalaska zrakoplova bili smo u tom trenutku udaljeni 1700 metara, nalazili smo se točno između mjesta pronalaska i Brezovca, sela u kojemu je nekoliko mještana u vrijeme pada čulo šuštanje i grebanje, koje je u nedjelju dopiralo iz šume okovane maglom.

Dron otkrio letjelicu

Kako su preko iste radioveze letači javljali svoje pozicije u bazu, odnosno trenutak uzlijetanja, možemo procijeniti da je timu koji je uočio letjelicu to uspjelo nakon desetak minuta leta.

Potražna ekipa najbliža mjestu pronalaska nakon dojave potvrdila je da su pilot i sva tri putnika preminuli na mjestu događaja. Radi se o brdu s gustim bjelogoričnim raslinjem, ni kilometar udaljenom od državne ceste D-1, desno u smjeru Splita, između Slunja i Rakovice. Od kuće na adresi Broćanac 1 lokacija je udaljena oko 600 metara. Teren je izrazito strm i sklizak te prepun vrtača, potvrdio je pročelnik HGSS-a Josip Granić. Da su preminuli svi putnici Cessne 182 na putu iz Splita za Njemačku, potvrdio je ravnatelj Civilne zaštite Damir Trut. Pilotirao je švicarski državljanin, a uz njega su stradala dvojica Nijemaca i hrvatski državljanin Joško Sladojević, bivši igrač stuttgarske NK Croatije i umirovljeni inženjer Mercedesa.

image

Pripadnici HGSS-a spremaju se za potragu

Robert Fajt/Cropix/Cropix
image

Lokacija srušenog zrakoplova

Robert Fajt/Cropix/Cropix

- Bilo je 400 tragača i oni su izvršili svoju zadaću i pronašli letjelicu. Čim je uočena iz zraka, poslane su zemaljske snage. Nažalost, potvrđeno je da su svi putnici letjelice Cessna poginuli i slijedi policijski očevid. U ime svih operativnih snaga izražavam sućut obitelji i prijateljima poginulih. Avion je pronađen nekoliko stotina metara od Broćanske kose. Ovaj zrakoplov, koliko ja znam, nema crnu kutiju. Ovaj potražni kamp ostaje na mjestu. Dio snaga ćemo povući, a dio će ostati pomagati s izvlačenjem letjelice i poginulih - rekao je Trut. Osim policije, u istrazi će sudjelovati i glavni zrakoplovni istražitelj.

Na dva prilazna puta koja vode do lokacije ubrzo su stigla policijska vozila i blokirala prilaze, a zamijetili smo i jedno vozilo Vojne policije. Na policijskim punktovima sreli smo crni BMW X5 njemačkih oznaka u kojem su bile osobe bliske stradalima u Cessni.

- Bila su dva muškarca i jedna žena. Jedan mi se obratio na hrvatskom jeziku, zapazila sam da je žena izrazito tužna i uplakana - rekla nam je Ana Dražić.

image

HGSS dronom pretražuje šumu

Robert Fajt/Cropix/Cropix
image

HGSS dronom pretražuje šumu

Robert Fajt/Cropix/Cropix

Njezina susjeda Mirjana Milošević pokušala im je dočarati zvuk koji je kobnoga trenutka došao do nje.

- Nisam čula nešto što bi se moglo protumačiti kao pad ili eksplozija, nego sam čula kao neko struganje, šuštanje, i to je trajalo nekoliko sekundi. Nisam obraćala pažnju jer se kod nas svako malo odlome grane pa proizvode slične zvukove. No, poslije 15 sati su mi djeca, koja žive u Italiji, poslala link na vijest o nestanku zrakoplova na tom području, pa sam onda to povezala jedno s drugim - ispričala nam je Mirjana Milošević.

Na migrantskoj ruti

Organizacija ljudi i tehnike na terenu je bila dosta dobra, kamp u Broćancu formiran je kraj lovačke kuće, dignuti su šatori u kojima su neki tražitelji proveli noć s nedjelje te su im se u ponedjeljak pridružile nove snage iz svih dijelova Hrvatske.

Potražne timove činilo je oko 400 HGSS-ovaca, interventnih i drugih policajaca te lovaca, vatrogasaca i pripadnika Civilne zaštite, kojima su se pridružili i neki civili. Najvažnija okolnost za nastavak potrage bila je vremenska prognoza, koja u jutarnjim satima nije bila idealna, ali su se vremenske prilike popravljale te su oko 10 sati na teren poslane ekipe letača dronovima.

- Područje koje se pretražuje je selo Broćanac po D1 prema jugu i onda prema zapadu. Područje potrage je veliko, a teren težak. Nije problem što se teško kretati po njemu, nego to što je sve zaraslo i ne vidi se ništa. Sinoć kad je padala kiša, uz upaljenu lampu nije se vidjelo ništa. S obzirom na to da je područje koje se pretražuje blizu Bosne, a zrakoplov se smatra nestalim, hipotetski postoji mogućnost za sve - dodao je Granić i napomenuo kako su zbog nesreće kontaktirani i kolege u Bosni te Sloveniji, no tamo nije bio zabilježen let ovog zrakoplova. Poslije se pokazalo da je plan potrage bio napravljen vrlo dobro.

image

Pripadnici HGSS-a spremaju se za potragu

Robert Fajt/Cropix/Cropix
image

Pripadnici HGSS-a spremaju se za potragu

Robert Fajt/Cropix/Cropix

Područje na kojem se tragalo za nestalima najprometnija je migrantska ruta jer je državna granica između Bihaća i Velike Kladuše udaljena samo nekoliko kilometara. Zbog toga se na mjestu događaja vrlo brzo našao velik broj interventnih policajaca koji su bili na ispomoći u čuvanju državne granice.

S timom letača oko 10.25 sati došli smo na područje za koje smo zaduženi. Nakon priprema je letač Krile digao u zrak dron i krenuo s fotografiranjem terena. Svake dvije sekunde zabilježena je jedna fotografija. Prije toga je njegov asistent Branko dojavio bazi radiovezom da su se digli u zrak. Nažalost, ona ipak nije sretno okončana, čemu smo se svi potajno nadali.

image

Joško Sladojević

Fenix-magazin.de

KOBNI LET

Joško Sladojević posljednju je fotografiju snimio u zračnoj luci uoči polaska za Njemačku

Joško Sladojević u nedjelju je prihvatio poziv njemačkih prijatelja da s njima pođe u Njemačku. Stuttgart mu je, uz rodno Blato na Cetini i Split, bio ionako drugi dom, pa se nije puno premišljao. Jedni će sad reći da je barem odolio, drugi da je to bila sudbina, ali bilo je to zadnje Joškovo putovanje.

U nedjelju se Joško vedrog izraza lica i opušten fotografirao ispred Cessne 182 kojom je društvo krenulo u Njemačku. Poletjeli su, a u 11.25 avion je nestao s radara. Da je Hrvat u avionu upravo Joško Sladojević, prvi je objavio Nogometni klub Croatia Stuttgart, s kojim je bio neraskidivo vezan. Osim što je igrao za klub, bio je njegov dugogodišnji blagajnik i dopredsjednik.

U Hrvatsku se vratio prije nekoliko godina, kad je uz otpremninu prekinuo dugogodišnji radni odnos na mjestu inženjera u Mercedesu. Prijatelji iz Croatia Stuttgarta ostali su u velikoj tuzi. Za Fenix magazin Joška su opisali kao dobrog i vrijednog čovjeka. Bio je vrlo aktivan u hrvatskoj zajednici u Stuttgartu, dugih je osam godina obnašao i funkciju u Glavnom školskom odboru hrvatske nastave Koordinacije Stuttgart.

Što je pošlo po zlu s Cessnom u kojoj je Sladojević bio jedan od troje putnika, pitali smo i stručnjake. Miljenko Bucalović, instruktor letenja, aviomehaničar i direktor pilotske škole Ecos i air chartera iz Lučkog komentirao nam je što se moglo dogoditi sa zrakoplovom.

- Nema nikakvog Bermudskog trokuta u Lici. Tu se prije svega radi o tome da je ondje zbog gorskog područja učestalo loša vidljivost zbog niske oblačnosti. Piloti polete s morske, zapadne strane ili preko središnje Hrvatske, gdje je oblačnost visoka ili rijetka, i ulete u oblačnost iznad Like. Kako često nemaju dostatno iskustvo za letenje u instrumentalnim meteouvjetima (IMC), a i mali avioni često nisu opremljeni ni pogodni za takav način letenja i takve meteorološke uvjete, izgube kontrolu nad avionom i padnu - kaže Bucalović.

Tonči Peović, profesionalni pilot i bivši direktor dubrovačke i zagrebačke zračne luke pojašnjava: - Ulaskom u oblačnu masu dolazi do nakupljanja leda na krilima i manevarskim površinama. Zrakoplovi koji su opremljeni uređajima za odleđivanje nemaju nikakvih problema tijekom letenja u takvim uvjetima, međutim, oni koji nemaju takvu opremu, kao ova Cessna 182, mogu imati itekakve probleme. Neki tipovi zrakoplova imaju gumice koje se nalaze na počecima krila i na stabilizatorima. One se napuhuju i tako lome nakupljeni led. Veći mlazni zrakoplovi imaju grijane rubove te tako, grijanjem, tope nakupljeni led. (Višnja Gotal, Dušan Miljuš, Ivica Marković)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 01:52