PAD AVIONA

DETALJI TRAGEDIJE NA AEROMITINGU Atmosfera je bila užarena, svima se činilo da se avioni natječu koji će biti 'bliže smrti'

Vilko Marković (59) bio je šef Aerokluba Ivanić Grad, a s njim je u ultralakom zrakoplovu bio konobar Kristijan Majnhard

Dan otvorenih vrata Aerokluba Dubrava u selu Zvekovac nadomak Vrbovca u nedjelju popodne pretvorio se u crni dan za ljubitelje adrenalinskih zrakoplovnih vratolomija. Pod još uvijek nerazjašnjenim okolnostima život su izgubili Vilko Marković (59), ugostitelj iz Ivanić Grada, i njegov konobar Kristijan Manhard (36), rodom iz Popovače.

Divljanje u zraku

I dok obitelji, prijatelji i kolege obojice stradalih muškaraca tuguju zbog gubitka i tragedije koja ih je snašla i koja se odvila pred očima stotinjak ljudi, istražitelji i dalje nastoje utvrditi razlog pada ultralakog sportskog zrakoplova tipa Vans RV-7A, koji je u jednom trenutku izgubio visinu te se prednjim dijelom zabio u polje oko 150 metara zapadno od uzletno-sletne staze.

- Vilko je imao moto: “Samo ptice znaju bolje letjeti”. Bio je duša od čovjeka, uzoran suprug i otac dvoje djece. Postao je i djed. Osim obitelji, živio je i za avione, za putovanja kroz nepredvidive orkanske vjetrove. I sam se znao zgražati kako mlađi piloti pretjerano divljaju u zraku. Mnogi spekuliraju da je upravo on pretjerao, i to ciljano kako bi pokazao svima što zna, što može i što misli da ima u malom prstu. Ne želim u to vjerovati. Ipak je u rukama imao i Kristijanov život - priča jedan od poznanika tragično preminulog Vilka Markovića koji je i sam gledao stravični pad zrakoplova, kao i prethodne vratolomije drugih pilota. Napominje kako je punih pola sata prije nesreće atmosfera na pisti, oko piste i u zraku bila pretjerano užarena jer se većini prisutnih činilo kao da se zrakoplovi natječu koji će biti bliže “rubu smrti”.

Zračni kovitlac

- U 16 sati po programu startalo se s demonstracijama. Zrakoplovi, jedrilice, žirokopteri, padobranci... adrenalinske vratolomije samo takve. Vilko je prije Kristijana vozio još nekoliko prijatelja. Nekoliko neodgovornih pilota pikiralo je prema četiri hangara gdje je bila publika i onda su se naglo dizali. Preletavali su samo metar iznad jednog parkiranog kombija. Mene je u nekoliko navrata presjeklo. Do nesreće nije trebalo doći. Vilkov avion je imao poprečnu putanju. Vjetar je puhao paralelno sa stazom. Ušao je u zračni kovitlac i odjednom se strovalio sto metara od publike u polje kukuruza.

Nebeski pothvati

Digao se oblak prašine, a njih su dvojica ostali smrskani. Je li pukla sajla ili neka druga komanda - pita se pun tuge i dojmova Markovićev prijatelj koji se sjeća veljače 2013. kada je Vilko nabavio “tu crvenu pilu”. Prijatelji pokojnog objašnjavaju da ju je našao u Americi.

- Kupio je kit i stigao mu je iz Amerike. Koštao je više od 50.000 dolara, možda čak i 70.000. Avion je sastavljen u Hrvatskoj. Prije leta je napravljena tehnička evaluacija. Vilko je uvijek letio po pravilima. Taj avion ima motor jači od 200 konjskih snaga i krila su mu tankog profila, pa mu je krstareća brzina viša od 300 konja. Obišao je u prethodnici grčke otoke u nekoliko etapa. Slikovito nam je sve opisao, dočarao, pokazao. Nije vam on običan ugostitelj. Bio je predsjednik Aerokluba Ivanić Grad. Za njega fraza ‘tko leti, vrijedi, tko vrijedi leti, tko ne leti ne vrijedi’ nije ofucana, nego aktualna - kroz suze zaključuje drugi Markovićev prijatelj. O svojim nebeskim pothvatima Marković je rado pisao i objavljivao slike na društvenim mrežama na kojima je redovito naglašavao kako njegova ljubav prema avionima nema premca, a kad se pohvalio zrakoplovom Ferrari crvene boje, ponosno je rekao da je “između crvene revolucije i crvenog aviona izabrao ovo drugo”.

Šokirani prijatelji

- Nebo kojemu je stremio konačno je njegovo. Mi koji ostajemo, nadamo se da nas gleda i da će nas paziti i čuvati te da će njegove misli dati snage njegovoj obitelji da izdrži tugu - zaključuju šokirani prijatelji. Još se čekaju rezultati obdukcije oba tijela i rezultati vještačenja zrakoplova. Slučajem koordinira Državno odvjetništvo, a razlog pada doznat će se nakon dovršetka izvida koje provode policija i Agencija za istraživanje zrakoplovnih nesreća.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 11:36