NEVJEROJATNO

Dokazuje to studija koja je objavljena 24. listopada u časopisu iScience
 Darko Tomas/Cropix/Cropix

Pčele su nam svima simpatične. Osim toga, ta mala leteća stvorenja važna su za naš opstanak na planeti, pa su nam zbog toga dragocjena. Kad se sve zbroji, ovi kukci (za razliku od mnogih drugih) imaju dobar ugled među ljudima. No, u cijeloj toj priči o tome kako su simpatične i važne često previdimo nevjerojatne činjenice o njima.

Jedna od njih svakako je ona nedavno otkrivena. Roj pčela može proizvesti dovoljno elektriciteta da to može utjecati na vremenske prilike u nekom mjestu. Stručnjaci su pratili električno polje oko medonosne pčele i otkrili kako ove vrste pčela mogu proizvesti jednaku količinu atmosferskog elektriciteta kao i grmljavina. Ovo otkriće moglo bi imati važnu ulogu u razumijevanju vremenskih prilika.

Istraživanje su proveli tako da su postavili monitor električnog polja i kameru blizu mjesta na kojem se nalazi nekoliko kolonija medonosnih pčela. U svega tri minute, kada su ove životinjice bile u zraku, potencijalni gradijent (brzina promjene električnog potencijala s obzirom na udaljenost od podnožja konstrukcije) iznad košnica povećao se na 100 volti po metru. Druga rojenja koja su pratili donijela su čak i veće brojke: zabilježili su i skok na tisuću volti. To je pokazalo je kako gustoća naboja velikog roja pčela otprilike šest puta veća od elektrificiranih oluja s prašinom i osam puta veća od olujnog oblaka.

Malena tijela ovih kukaca mogu pokupiti pozitivni naboj dok traže hranu. To se događa zbog trenja molekula zraka o njihova krila, kojima zamahuju više od 230 puta u sekundi ili pak zbog toga što znaju sletjeti na električno nabijene površine. To se već neko vrijeme zna, no znanstvenici su smatrali da su učinci tih naboja mali. Nova studija, koja je 24. listopada objavljena u časopisu iScience, pokazuje da su bili u krivu: pčele mogu proizvesti nevjerojatnu količinu elektriciteta.

- Tek smo nedavno otkrili da su biologija i statična električna polja zaista blisko povezani i da postoji mnogo veza koje nismo očekivali. Raspon je širok: od mikroba u tlu, međudjelovanja biljke i oprašivača, pa sve do rojeva raznih insekata i globalnog električnog kruga - rekao je Ellard Hunting, jedan od autora studije i biolog sa Sveučilišta u Bristolu za Live Science.

Elektrostatički učinci se zapravo pojavljuju i među drugim vrstama insekata. Recimo, pčelama pomažu da prikupe pelud, a paucima da ispletu mrežu koja je negativno nabijena i lako zarobi pozitivno nabijeno tijelo bilo koje vrste plijena koja dođe do nje.

20. travanj 2024 12:28