Na dogovoreni razgovor hrvatska glazbena diva Radojka Šverko stigla je desetak minuta ranije.
Zakasnila je, kaže, samo jednom, i to 20 minuta na HRT pa su je ondašnji urednici, a bilo je to za bivšeg režima, na godinu i pol skinuli s ekrana. Otad se dogovora striktno drži. No, kada bi i zakasnila, danas teško da bi je bilo tko mogao maknuti iz javnosti. Iza nje je 40 godina izuzetno uspješne pjevačke karijere o kojoj se u nas začuđujuće malo zna.
Zvijezda jedinstvena glasa pokorila je festivale diljem kugle zemaljske, živjela na lokacijama od Skandinavije do Sjedinjenih Američkih Država, govori pet jezika, a pjevala je na barem deset, te više ni sama ne zna koliko pjesama ima na repertoaru.
Alfi Kabiljo
Iako su njezine godine bile sedamdesete i osamdesete, Radojka Šverko ni danas ne gubi na popularnosti, čak ni kod mlađih generacija koje joj se plaho smješkaju u kafiću ili mole za fotografiranje. Tko zna bi li sve tako ispalo da nije, priča nam Šverko, 1969. došlo do omanje tragedije. Slovenska pjevačica Tatjana Gros trebala je, naime, sa skladateljem Alfijem Kabiljom otići na Kanarske otoke gdje je na Festivalu del Atlantico Tenerife trebala otpjevati pjesmu “Nuestro mundo”. Već je imala vizu i pripravljenu torbu kad se dogodilo ono čega se svaka pjevačica u usponu pribojava - na izlasku iz banke slomila je nogu. Kabiljo je bio u velikim problemima.
- Trebao je, gotovo preko noći, pronaći nekoga tko će otpjevati pjesmu u tom tonalitetu. Tada nije bilo interneta pa potraga nije bila laka. Sjećam se da je na moj rođendan, 9. travnja, zazvonio telefon u mom riječkom domu gdje sam živjela s prvim suprugom. Nisam znala ni tko je uopće Kabiljo pa sam, kada mi je predložio da odem s njim na Kanare, a nisam znala ni gdje je to, slušalicu dala suprugu ‘da to riješi’ i nastavila na ljestvama bojiti zid - prisjeća se pjevačica trenutka koji joj je obilježio karijeru.
‘Kud plovi ovaj brod’
No, suprug je s Kabiljom, koji je Radojkin glas čuo na Melodijama Istre i Kvarnera, ipak postigao dogovor pa je mlada pjevačica već idući dan bila u Zagrebu odakle je odletjela za Rim i šest dana pokušavala ishoditi vizu.
Francisco Figueras, Radojka Šverko, Alfi Kabiljo, Salome i Pero Zlatar
Ishod je uglavnom poznat. Radojka Šverko oduševila je publiku i žiri te osvojila treće mjesto na festivalu, a Alfi Kabiljo uzeo ju je “pod svoje” pa su već iduće godine nastavili njenu međunarodnu karijeru na velikom festivalu u Rio de Janeiru gdje je s Kabiljovom skladbom “Svijet je moj” Šverko postigla neslućen uspjeh i dobila priznanje “The Most Outstanding Performance”, odnosno za “iznimnu izvedbu”, koje je te godine osnovano u čast preminule Janis Joplin.
Paralelno se razvijala i domaća karijera pa je 1970. Šverko zablistala pjesmom “Kud plovi ovaj brod”, a zaredali su i nastupi na brojnim domaćim i inozemnim festivalima. Glazbeni i životni put kretao joj se od Pazina preko Rijeke, Splita, Opatije i Zagreba do Los Angelesa, Tokija, Madrida, Seula, Atene, Puerto Rica, Palma de Mallorce i Rio de Janeira. Proteklih je godina pjevačica, rođena u Pazinu u obitelji s četvero djece, uglavnom živjela na relaciji Rijeka - Zagreb, a u posljednje se vrijeme skrasila na zagrebačkom Gornjem gradu.
Koncerata je manje nego prije, iako publike ne nedostaje, no menadžeri, skladatelji i vlasnici dvorana kao da pomalo zaboravljaju da postoje ljudi željni jedinstvenog pjevačkog umijeća kakvo, uz Šverko, njeguju i velike Gabi Novak i Tereza Kesovija. Spominjemo baš njih dvije jer je sa svojim, kako kaže, prijateljicama uvijek rado nastupala, a nastupa i dalje, u projektu Dive. Radojki Šverko u dobrom sjećanju ostaje bivši splitski gradonačelnik Željko Kerum koji je, u svom prepoznatljivom stilu, 2010. organizirao koncert sedam diva na splitskoj Rivi.
- Sjećam se da je rekao ‘a zašto bismo mi plaćali tamo neke strane glazbenike kad imamo svoje prekrasne pjevačice’. Tako smo pred prepunom Rivom pjevale Tereza Kesovija, Zorica Kondža, Meri Cetinić, Ljupka Dimitrovska, Ksenija Prohaska, Jasna Zlokić i ja. Ne sjećam se da sam ikad u Hrvatskoj nastupala pred tako velikom publikom, bio je to uistinu nastup za pamćenje - prisjeća se Šverko.
Iako joj umijeća ni slave nije nedostajalo, Radojka Šverko nikad nije bila izvođačica za velike mase. Kaže da si je nekad možda i sama naštetila, zanemarujući važnu komponentu karijere: dosljednost određenom stilu.
Sakralna glazba
- No, ja naprosto nisam htjela 20, pa i 40 godina pjevati iste stvari. Divim se kolegama koji cijeli život njeguju jedan žanr, no ja se moram psihički pripremiti kada izvodim neke starije pjesme. Jednostavno, tijekom svih ovih godina promijenila sam se, razvila i nisam više na istoj razini kao tada. Uvijek me zanimalo nešto novo, mijenjala sam se žanrovski od popa i rocka do folklora, klasične i sakralne glazbe. Već 35 godina održavam koncert sakralne glazbe, no paralelno radim na svim poljima. I možda se baš zato na mojim koncertima od početka prema kraju okuplja sve više ljudi, umjesto da se razvodne, jer kombiniram, mijenjam žanrove, osluškujem publiku - priča velika glazbenica.
Iako je tijekom gotovo cijele karijere nazivaju divom, Radojka Šverko nikad se nije tako percipirala. Osim u jednom. - Za mene je svaka žena diva, bez obzira na to čime se bavi, svaka ona žena koja je majka, ima posao, vodi brigu o kući, udovoljava prohtjevima ukućana. Sve su to dive. Što se tiče estrade, nikada se nisam doživljavala divom. Susretala sam se s brojnim svjetskim divama, poput Joan Collins, Dionne Warwick, Meline Mercouri i brojnih drugih te bih se uvijek ugodno iznenadila kako te žene u svom ponašanju ni po čemu nisu dive, nego prekrasne, pristupačne osobe. Toga sam se i sama uvijek držala - govori nam Radojka Šverko.
Današnja je generacija pomalo iznenađuje. Svi, kaže, žele uspjeti na velikim pozornicama, živjeti u inozemstvu i biti slavni, a nju je uvijek i jedino privlačila Hrvatska. Živjela je u Kaliforniji, Njemačkoj, Austriji, vodila TV show u Španjolskoj gdje je ugostila i Julija Iglesiasa, boravila u Švedskoj i Italiji, no uvijek se željela vratiti samo u domovinu pa nigdje ne bi dugo izdržala.
- Prvo, nisam htjela svojoj djeci priuštiti traume učenja drugog jezika i snalaženja u drugom društvu. No, i meni su nedostajali mirisi i boje ovog kraja. Imala sam pred sobom ugovore koji bi mi osigurali lijep život, ali htjela sam biti u Hrvatskoj pa sam se vratila. Moram reći da nikad zbog toga nisam požalila, čak ni u onim trenucima kad nisam znala što ću sutra jesti, a bilo ih je. No, draže mi je ovdje živjeti teže, nego u tuđini lakše - kaže Radojka Šverko.
Za svoj je rad višestruko nagrađena, a 1995. predsjednik Franjo Tuđman odlikovao ju je Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića za iznimne zasluge na području kulture. Nagrade su pljuštale i posljednjih godina pa je 2013. osvojila prestižnu hrvatsku diskografsku nagradu Porin za najbolju žensku vokalnu izvedbu “You Are So Beautiful” i za najbolji koncertni album, a lani Porin za životno djelo i za najbolju žensku vokalnu izvedbu pjesme “Dodirni mi srce”.
Prisustvovanje svečanoj dodjeli nije joj ostalo u najboljem sjećanju jer su se, kaže, čak i njezini prijatelji iz Londona, koji su je došli podržati, iznenadili kad je svečanost otvorila “mlada pjevačica raširenih nogu kojoj smo iz prvog reda gledali donji veš”. Šverko kaže kako danas glazbom vladaju neke druge vrijednosti, a nekad je za uspjeh ipak trebalo znati i - pjevati.
O Kseniji Urličić
- Možda zato naši mladi glazbenici ne uspijevaju u međunarodnim vodama jer je za inozemni uspjeh potrebno znanje, a mladih djevojčica koje će se izvijati pred mikrofonom i sami imaju napretek - dodaje Šverko. No, priznaje, talenata u Hrvatskoj ima, i to iznenađujućih.
- Ugodno sam se iznenadila čuvši glasove nekih od kandidata emisija poput ‘The Voice’. Ima velikih talenata. Pitanje je samo u kojem će ih smjeru voditi kompozitori i estrada, hoće li razviti svoje sposobnosti ili postati još jedni u nizu pjevača kojima se sve svodi na svlačenje - napominje Šverko.
Iako o domaćoj sceni nema uvijek izvrsno mišljenje, nikad nije prezala od toga da podrži mlade glazbenike. Nedavno je Tony Cetinski na javnoj televiziji rekao kako mu je baš Radojka Šverko pomogla u probijanju zidova prema slavi. - Izuzetno mi se dopao svojom glazbom, živahnošću, pa i pojavom. U sjajnoj emisiji Ksenije Urličić ‘7. noć’, koju je vodio Ljudevit Grgurić Grga, a koja je trebala biti posvećena meni i mom radu, dala sam mu dva glazbena broja i tako mu na neki način otvorila vrata estrade. Uvijek mi je drago kada mogu pomoći mladim kolegama, zato u razgovorima za novine pokušavam o svima govoriti pozitivno, ako to zaslužuju - ističe velika glazbenica.
Sve donedavno često se radosno hvalila kako joj je majka, unatoč poznim godinama, još izuzetno vitalna. Staričino srce prestalo je kucati lani u 91. godini, dan prije Radojkina velikog koncerta u Vatroslavu Lisinskom gdje je nastupila uz Gabi i Terezu, u pratnji Tedija Spalata, Zorana Predina i Massima.
- Vijest sam saznala na generalnoj probi. Nikome nisam rekla. Odradili smo koncert i drugo jutro sam krenula na sprovod. Tada su me Gabi i Tereza zvale i pitale kako sam uopće mogla pjevati. Rekla sam im neka me pitaju nešto lakše. Bilo je to užasno emotivno, no jedino mi je žao što nitko nije snimio taj nastup jer su sve emocije pretočene u odličan duet s Tedijem i pjesmu ‘Dalmatino, povišću pritrujena’.
Radojka s majkom 60-ih godina u Buzetu
Javnost ju je nedavno mogla vidjeti kako nastupa na inauguraciji novoizabrane hrvatske predsjednice Kolinde Grabar Kitarović. Iako njihove obitelji povezuje pripadnost regiji, a samim time i poznanstvo, Radojka Šverko i Kolinda Grabar Kitarović nisu se prethodno dobro poznavale. Ipak, predsjednica je, priča nam Šverko, poželjela da joj baš ona pjeva na inauguraciji.
Izvrsni Dolenčić
- Bila sam jako sretna što je odabrala baš mene. Kasnije mi je u razgovoru rekla da je izuzetno zadovoljna izvedbom. Meni je, pak, bilo fascinantno vidjeti koliko je to bila zahtjevna priredba, s tisuću detalja na koje je trebalo paziti, i Krešo Dolenčić kao redatelj napravio je izvrstan posao - kaže Radojka Šverko.
Iako se dame ne pita za godine, Radojka Šverko jedna je od onih koja je bez premca zaslužila mirovinu ostavivši, kako znaju reći, i dušu i tijelo na estradi. Ipak, veli, nije još došlo vrijeme da otpjeva onu “Valjalo bi poći leći”. - Još uvijek se najbolje osjećam na pozornici. Poslije koncerta sam onako ugodno i lijepo umorna, što je osjećaj koji čovjek ima samo nakon nastupa. Stoga, idem dalje - zaključuje hrvatska pjevačka zvijezda.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....