FESTIVAL U SPLITU

Jurica Pavičić: Sutra počinje sezona filmskih festivala. Ako je ne zaustavi korona

Festival mediteranskog filma otvara drama ‘Mater‘ Jure Pavlovića, redatelja koji se pročuo 2015. kad je osvojio ‘europskog Oscara‘

U situaciji kad svi skupa plešemo s virusom i ne znamo što donosi sutra, jedan se dio normalnosti ipak vraća: a to su filmski festivali. Hrvatska ljetna festivalska sezona po tradiciji uvijek počinje u Splitu, pa je tako i ove godine. Projekcijom filma "Mater" domaćeg redatelja Jure Pavlovića u četvrtak u Splitu počinje Festival mediteranskog filma, prvi od ljetnih filmskih festivala na Jadranu.


Epidemija COVID-a poremetila je rutinu FMFS-a, kao - uostalom - i mnogih drugih ljetnih kulturnih smotri. Splitski festival premjestio se iz svog uvriježenog termina početkom lipnja na sam početak srpnja. Zbog pogibelji od virusa ove godine neće biti projekcija u zatvorenom, ali će zato festival trajati duže. Unatoč tim epidemiološkim zaprekama, FMFS se programski ne razlikuje od svojih standardnih izdanja. Tu je glavni program koji se sastoji od filmova mediteranskih zemalja. Tu su filmovi izvan konkurencije, uključujući niz latinoameričkih atrakcija. Tu je, kao i uvijek, i natjecateljski kratkometražni program Ješke u kojem igraju novi naslovi hrvatskih filmaša.


Splitski festival ove godine počinje nacionalnom premijerom jednog hrvatskog dugometražnog filma. Riječ je o drami "Mater" Jure Pavlovića, redatelja koji se pročuo 2015. kad je njegov kratkometražni film "Piknik" osvojio Europsku filmsku nagradu (EFA) za najbolji kratkometražni film. Nakon osvajanja "europskog Oscara" Pavlović je dugo pripremao dugometražni prvijenac, da bi ga premijerno prikazao u najgori čas - netom uoči epidemije. Nakon prikazivanja na beogradskom FEST-u u veljači, i Pavlovićev je film upao u "lockdown", tako da će u Splitu prvi put igrati pred hrvatskom publikom. Nakon Splita film ide u Pulu.


"Mater" je priča o sredovječnoj ženi (Darija Lorenci) koja se iz Njemačke vraća u dolinu Neretve da bi skrbila o staroj, umirućoj majci (Neva Rošić). Problem je što mater nije ni umilna ni zahvalna, nego zlovoljna i pakosna starica koja kćeri otežava što god stigne. Pavlović je film snimao u svom zavičaju - Pločama i okolici - a zanimljivost filma je i niz uloga lokalnih naturščika.


U dugometražnom programu FMF-a uz "Mater" igra još devet filmova. Među mediteranskim naslovima, pažnju skreću jedan talijanski i francuski. "Mračne priče" (Favolacce) braće Fabia i Damiana D'Innocenza crna su komedija koja prati jedno morbidno susjedstvo kroz motrište školske djece. Film u Split stiže s festivala u Berlinu. "Nas dvije" (Deux) Filippa Meneghettija melodrama je o dvije postarije lezbijke koje godinama kriju svoju vezu. Film je prošle jeseni igrao u Veneciji i Torontu.


Najjače atrakcije dugometražnog programa su - ipak - filmovi izvan geografskog dosega Mediterana. To pogotovo vrijedi za dva filma koji u Split stižu s nagradama sa Sundancea. Prvi od njih je "Yalda - noć oprosta" Iranca Maksuda Bakhshija. U tom filmu, iranski nas režiser uvodi u neobični svijet iranskog društva u kojem se šerijatski zakon stapa s postmodernom kulturom spektakla. Po šerijatu, ubojici se može oprostiti kazna ako obitelj ubijenog oprosti počinitelju, a on plati krvarinu.

Stoga iranske komercijalne televizije organiziraju šou uživo u kojem se počinitelj kaje pred kamerama, gledatelji glasuju za i protiv oprosta te skupljaju klikovima novce za otkupninu, a u dramaturškom vrhuncu emisije obitelj žrtve odlučuje hoće li oprostiti "zvijezdi programa" i umjesto odmazde uzeti novce. Bakhshi je za temu uzeo "šerijatski reality" koji doista postoji na iranskoj TV, te na toj premisi izgradio fikcionalnu priču o mladoj ženi osuđenoj za ubojstvo starijeg, bogatog muža.


Drugi film koji u Split stiže s nagradom sa Sundancea je "Bez posebnih obilježja" Fernande Valadez. Film se bavi meksičkom majkom kojoj je sin nestao tijekom pokušaja ilegalnog prelaska u SAD. Stoga mater ide njegovim tragom i sprovodi malu detektivsku istragu nastojeći doznati što mu se dogodilo i zašto je iščezao. Iz Latinske Amerike stiže i politički horor "Llorona" sve cjenjenijeg gvatemalskog režisera Jayra Bustamantea.

Mjesto radnje "Llorone"je imućno kućanstvo starog generala Enriquea Monteverdea. Monteverde je desetljećima bio dio političke i ekonomske elite, sve dok tužiteljstvo nije diglo optužnicu protiv njega zbog ratnih zločina počinjenih nad domorodačkim seljanima u građanskom ratu 80-ih. Društvo je politički podijeljeno. I Monteverdeovi pristaše i protivnici histeriziraju. Obitelj ogorčeno brani starca vjerujući da je nevin, a on sam polako tone u demenciju te živi u svijetu prikaza i aveti koje ga posjećuju iz prošlosti.


Što se tiče domaćeg kratkometražnog programa "Ješke", i on donosi jednu jaku hrvatsku premijeru. Pred domaćom će publikom biti prvi put prikazan animirani film "Arka" Natka Stipaničeva koji je uz dosta pohvala nedavno prikazan u natjecateljskom programu "Cannesa animacije" - festivala u Annecyu. Uz "Arku", Ješke donose i izbor najboljih hrvatskih kratkih filmova prikazanih u proteklih desetak mjeseci, a među njima je i pobjednik "Kockica" ZFF-a, film "Druker" splitskog režisera Rina Barbira.

Ove godine u Areni slabije nego inače: manjinske koprodukcije, kratki filmovi i već viđene serije

Manjinska koprodukcija na otvaranju festivala, kratki filmovi u Areni, YouTube filmske zvijezde i tv serije koje su mnogi već i pogledali. Tako, ukratko, glasi program ovogodišnjeg pulskog filmskog festivala, koji dolazi u prilično slabašnoj verziji.

Organizator najavljuje osam filmskih dana, od 18. do 26. srpnja, tijekom kojih će se, uz popratni program, za Zlatne arene natjecati 16 filmskih naslova, od kojih pet u programu hrvatskog filma i 11 u programu manjinskih koprodukcija.


Festival će otvoriti projekcija filma “Mare” Andree Štake, iz programa manjinske koprodukcije. U programu hrvatski film bit će redom prikazani: “Mater” Jure Pavlovića, “Glas” Ognjena Sviličića, “Ribanje i ribarsko prigovaranje” Milana Trenca, “Ideš? Idem!” Ljube Zdjelarevića i “Tereza37” Danila Šerbedžije.

Program manjinske produkcije u Areni nastavit će filmovi “Otac” Srdana Golubovića i “Bosonogi car” Petera Brosensa, dok će filmovi “Ne zaboravi disati” Martina Turka, “Sin” Ines Tanović, “Korporacija” Mateja Nahtigala, “Grudi” Marije Perović, “Svi protiv svih” Andreja Košaka, “Pijavice” Dragana Marinkovića, “Ja sam Frenk” Metoda Peveca i “Agina kuća” Lendite Zeqiraj biti prikazivani u Istarskom narodnom kazalištu.

U Areni će se osim filmova iz natjecateljskog programa prikazati i dio filmova iz programa Kratka Pula. U ranijem će terminu biti prikazana dva kratka igrana filma, “Slijedi...” Karle Lulić i “Njemački inat” Silve Ćapin, dok će u kasnijem terminu u Areni, nakon natjecateljskog programa, biti prikazana četiri dokumentarca, od kojih tri svjetske premijere: “Vergarola – Mine na plaži” Arsena Oremovića, “Galeb” Ivana Živkovića Žike i “Berge Istra” Dražena Majića te “Stepinac – Kardinal i njegova savjest” Višnje Starešine.

Ostalih 20 dokumentaraca iz Kratke Pule te 21 studentski film bit će prikazani u Kinu Valli, dok će 9 kratkih igranih filmova biti prikazano u Istarskom narodnom kazalištu. (Vid Barić)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 13:34