DOMAGOJ ĐUKEC

ISPOVIJEST HRVATSKOG ŠEFA DIZAJNA U BMW-U 'Kako sam uspio postati najvažniji autodizajner'

Direktor dizajna eksterijera u automobilskom gigantu otkriva nove, uzbudljive poslovne planove i još neispunjene privatne ciljeve
 Srdjan Vrancic / CROPIX

On ima posao o kojem mašta barem 80 posto muškaraca u Hrvatskoj. I dječaraca i umirovljenika. Menadžerski posao u BMW-u.

Domagoj Đukec ne samo da radi u BMW-u, nego stvara omiljene “bavarce”. On je direktor dizajna eksterijera u tom automobilskom divu, čovjek koji stoji iza vanjskog izgleda najnovijeg BMW-a serije 2 Active Tourer. Taj monovolumen prvo je vozilo ove marke s prednjim pogonom kojem su ciljana publika - obiteljski ljudi.

- Radili smo na njemu tri, četiri godine - kaže Đukec, s kojim smo razgovarali na njegovu proputovanju kroz Zagreb prema Hvaru, gdje će provesti dvotjedni odmor. Prevalio je 600 kilometara od Münchena, izravno s puta došao na razgovor, no nije pokazao trunku nestrpljenja ili umora. Naprotiv, slavni dizajner jednostavan je, neposredan i šarmantan.

Domagoj Đukec rođen je u Frankfurtu, odrastao u Njemačkoj, a zbog posla živio je u Španjolskoj i Francuskoj. Ustvari, samo odmore provodi u Hrvatskoj. Ipak, odlično govori materinski jezik. Ponekad se u njegovim riječima osjeti i kajkanje, jer ipak je podrijetlom Međimurac.

- Dogodi mi se da se ne mogu sjetiti neke riječi, ali trudim se - kaže. - To što dobro govorim hrvatski mogu zahvaliti isključivo svojim roditeljima jer smo doma pričali samo hrvatski. Sjećam se da mi je tata svakodnevno čitao knjige. Znalo mi je kao djetetu to ponekad biti dosadno, no danas sam mu zahvalan na tome.

Oduvijek je volio crtati automobile, zrakoplove i znao da jednog dana to želi raditi profesionalno.

- Mislim da sam imao 13 godina kada sam slučajno pročitao brošuru o profesionalnoj orijentaciji. Tamo sam vidio da postoji posao dizajnera u automobilskoj industriji. Super, rekao sam sam sebi - pa od toga se može i živjeti! Otada je moj put bio zacrtan - priča 38-godišnji Domagoj Đukec. - Znao sam i koju srednju moram upistati, što me vodi prema tome. I tako sam i napravio.

FOTO: Srđan Vrančić/CROPIX

Kada je trebalo upisati fakultet, Domagoj je odvagnuo više opcija i odlučio se za sveučiište Pforzheim.

- To je vrlo cijenjeni fakultet. Primaju pedesetak studenata, radi se u malim grupama i predavači su vrhunski. U mojoj grupi bilo nas je sedam. A na prijemni se javlja po 1000 ljudi iz cijelog svijeta - prisjeća se.

Bio je izrazito motiviran, a svaki trenutak koristio je za praksu. Pred kraj studija dobio je stipendiju od Audija.

- Bio sam oduševljen jer su u to vrijeme bili izuzetno jaki u dizajnu. Zadnje dvije godine proveo sam stvarno u poslu, u pogonu. Stalno sam radio i nešto novo učio.

Nakon fakulteta zaposlio se u Volkswagenovu dizajnerskom studiju u Barceloni.

- Bilo je to ugodno razdoblje. Barcelona je grad iz snova za mlade ljude. Imao sam 24, 25 godina. Mogao si se ludo zabaljvati, nakon posla izaći, otići na plažu. No, nakon nekog vremena postalo mi je dosadno. Imao sam osjećaj da nemam više što dati u profesionalnom smislu.

FOTO: Srđan Vrančić/CROPIX

Već tada imao je ponude da dođe u BMW, no dvoumio se.

- München je savršen grad za obiteljski život, miran je i prilično konzervativan. Imao sam osjećaj da trebam proći još toga i da će mi, ako prerano odem tamo raditi, dosaditi.

Zato mu se ponuda Jeana Pierea Plouéa, tada vodećeg dizajnera i šefa dizajnerskoga tima u Citroënu, činila savršenom.

- Kažu da svatko tko se bavi umjetnošću mora provesti neko vrijeme u Parizu. Doista je tako. Ispočetka mi je bilo teško, jer nisam znao francuski, nisam imao prijatelje, obitelj je bila daleko. No, znao sam da imam priliku iskazati svoju kreativnost.

Imao je 33 godine kada je postao svjetski slavan - redizajnom Citroëna C5, ali i radom na drugim modelima. Došla su priznanja.

- Dakako da sam bio sretan jer sam napravio dobar posao - kaže Đukec. - Bilo mi je drago što se ljudima sviđa automobil, a posebno što su ga hvalili kolege.

Volio je, kaže, pariški život, posao u Citroënu, no cijelo je vrijeme govorio da će, kad mu dosadi, kad osjeti zamor, otići.

- Ostao sam devet godina, dulje nego što sam namjeravao - kaže.

Ustvari, možda bi u BMW prešao i ranije, da nije bilo krize 2008. godine koja je poprilično pogodila tržište luksuznih automobila.

- Na ženevskom sajmu automobila u Ženevi 2010. godine Adrian van Hooydonk iz BMW-a prišao mi je i pitao jesam li sada spreman prijeći u BMW. Karem Habib otišao je u Mercedes, događale su se promjene u BMW-ovu dizajnerskom studiju... Rekao sam - da, sada je pravi trenutak - govori dizajner.

I tako se našao u smirenom, obiteljskom Münchenu. Pa i sam intenzivno počeo razmišljati o vlastitoj obitelji. Možda mu je zato i projekt BMW-a tako dobro uspio.

Đukeci su inače vrlo čvrsto povezana familija - kaže, starija sestra Zvjezdana sa suprugom i djecom i on često dolaze roditeljima Katarini i Anđelku u Frankfurt, a zajednički odmori u Hrvatskoj prava su tradicija.

- Moji su roditelji nekad razmišljali o povratku za stalno, no više ne. Teško je to kad ste cijeli život u inozemstvu. Ja ne razmišljam o tome. No, jako smo vezani za Hrvatsku. Tata stalno gleda naše TV programe, čita novine i, kao i svaki Hrvat, često se živcira zbog politike - kaže.

Đukec ima hrvatsku putovnicu. Iako je odavno mogao uzeti njemačko ili francusko državljanstvo, nikad to nije poželio. Čak ni kada su mu trebale vize za njegova brojna putovanja širom svijeta. A danas je, uostalom, otkako smo u EU, puno lakše. I možda se ne namjerava vratiti, no zgodni dizajner nada se da će se oženiti Hrvaticom. Dakako, iz ljubavi.

- Slobodno to napišite - smije se i dodaje: - Mi dizajneri ponekad imamo trenutke kreativnog ludila, odlebdimo. Želio bih upoznati ženu koja će me smiriti, usidriti kada to treba. Ali, želim nekoga tko će me razumjeti a da ne moram objašnjavati neke stvari, učiti nekoga jezik. Možda je to malo teško objasniti, ali znate, u svojim prijašnjim vezama, a neke su bile i dosta duge, uvijek mi je nešto nedostajalo. Na neki način, kada bih se oženio Hrvaticom, imao bih osjećaj da sam kod kuće bilo gdje. Sve ono što su meni moji roditelji pružili volio bih jednog dana prenijeti na svoju djecu.

Otkako radi u BMW-u na odmor odlazi rano, početkom ljeta, jer je tako organiziran posao u njegovoj kompaniji.

- Volim ići na godišnji kasnije, raditi kada svi odu na godišnji, ali to je postalo neizvedivo. Prošle sam godine to pokušao, pa sam stalno bio na telefonskoj vezi s Münchenom. Zato sam ove godine odlučio rano otići i potpuno se opustiti, prikupiti snagu.

Kada se vrati u Njemačku, čeka ga golem posao. Za dvije godine BMW slavi stotu godišnjicu. Pripreme su već počele, a dizajneri rade na posebnim projektima koji će obilježiti veliku obljetnicu. Osim toga, u produkciji je 13 novih modela, a mnogima od njih svoj pečat dat će Domagoj Đukec i ljudi iz njegova tima.

Odmor na Hvaru dobro će mu doći, jer on kreativnu inspiraciju nalazi u hrani, suncu, ljepoti žena i krajolika... A toga, kaže, na Jadranu ima napretek.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 08:26