Vanesa Tot je vodila do prvog okreta u kratkoj utrci na SP-u u maratonu u Metkoviću

NINA JELENC/2024 ICF CANOE MARATHON WC
FAJTERICA SA SAVE

Hrvatska olimpijka na kraju teške godine doživjela novi udarac: ‘Zamračilo mi se i pala sam u nesvijest‘

Naša najbolja kanuistica nakon SP-a u maratonu u Metkoviću i sezone koja nije ispala onako kako se nadala
Piše: Renata BeluhanObjavljeno: 24. rujan 2024. 07:07

Vanesa Tot, naša najbolja kanuistica i olimpijka iz Tokija, neće s puno zadovoljstva pamtiti 2024. godinu. Najveći udarac je bio neodlazak na Igre u Parizu, a kraj sezone su joj pokvarili zdravstveni problemi na dva svjetska prvenstva. Prvo na SP-u u sprint kajaku i kanuu za neolimpijske discipline u uzbekistanskom Samarkandu, a onda i prošli tjedan na SP-u u maratonu na “domaćem terenu” u Metkoviću.

No, i to je dio puta većine vrhunskih sportaša, a Vanesa Tot sigurno pripada u tu kategoriju. Nisu sve sezone iste i ne može svaka godina biti kao 2022. kad je kanuistica iz Slavonskog Broda postala svjetska prvakinja do 23 godine, dvostruka brončana na Europskom seniorskom prvenstvu, osvajačica srebra i bronce na Europskom prvenstvu do 23 godine, dvostruka finalistica na Svjetskom seniorskom prvenstvu...

Doći u svjetski vrh ovog sporta je ogromna stvar, nastaviti trajati u njemu je još veća, a to Vanesa uspijeva iako na najveće utrke i na obračune s djevojkama iz svjetskih sila dolazi nakon treninga na Savi (!?), a startne blokove prvi put vidi baš na tim natjecanjima jer ih mi u Hrvatskoj nemamo. I pitanje je kad ćemo ih imati, a istovremeno imamo nju i imamo kajakašicu Anamariju Govorčinović, olimpijku u Tokiju i Pariza. Ali tako je to kod nas, puno, jako puno rezultata iz tzv. malih sportova su uvelike posljedica “ludila” sportaša i njihovih trenera, koji dolaze do najvećih rezultata usprkos svega što nemaju, a ne zbog onoga što imaju.

Neodlazak na OI ostavio trag

Iako sezona nije bila onakva kakvu su Vanesa i njezin trener Igor Krajina željeli, naša 25-godišnja kanuistica je i u njoj ostvarila dva finala na Europskom seniorskom prvenstvu u sprint kajaku i kanuu (6. na 200 metara i 8. na 500 metara), a bila je i prva u B finalu na Svjetskom prvenstvu u Uzbekistanu (10. mjesto). Pritom je njezino vrijeme s kojim je pobijedila u B finalu bilo vrijedno petog mjesta u A finalu do kojeg nije uspjela doći zbog zdravstvenih problema u polufinalu.

Na Svjetskom prvenstvu u maratonu, koje se prošli tjedan održavalo u Metkoviću, sjajno je krenula u tzv. kratkoj utrci (3,4 km), došla do prvog okreta kao vodeća, ali je nažalost morala odustati već na prvom izlasku na ponton (utrke maratona se sastoje od veslanja i trčanja s čamcem u rukama na pontonu).

- Super sam krenula, takav je i bio dogovor s trenerom, jer ako si do okreta prvi znači da si tu, u borbi za medalju, a istrčavanje kako bude, kako se snađeš... Ali ove godine nas baš prate moji zdravstveni problemi. Nekako nam ova godina nije sjela počevši od tog neodlazaka u Pariz i na kraju je ispalo kako je ispalo - kaže Vanesa.

Detalj iz tzv. kratke utrke u kanuu jednokleku na SP-u u maratonu u Metkoviću s Vanesom Tot u prvom planu

NINA JELENC/2024 ICF CANOE MARATHON WCS METKOVIC

Što se dogodilo u Metkoviću, pali ste na ponton čim ste izašli iz čamca?

- Kad sam izašla iz čamca i trebala početi trčati samo mi se zamračilo i pala sam u nesvijest. Slična stvar mi se dogodila u Uzbekistanu u polufinalu i nakon toga sam obavila liječničke preglede, ali oni nisu pokazali ništa ozbiljno. Sad će obaviti i dodatne pretrage za svaki slučaj, ali mislim da se jednostavno posložila takva godina, da je taj neodlazak na Olimpijske igre u Pariz ostavio veliki psihički trag, pa one vrućine koje su vladale ovog ljeta... Sad imamo odmor do 15. listopada, tada ćemo početi pripreme za novu sezonu i do tada planiram sve riješiti, odraditi i sve liječničke preglede koje treba kako bih bez ikakvog teret i mirna ušla u novi olimpijski ciklus.

HRVATSKI NASTUPI NA SP U MARATONU U METKOVIĆU

KAJAK

Jednosjed seniori, kratka utrka (3,4 km)

- Tomislav Rukavina 20. u prvoj kvalifikacijskoj skupini od 22 natjecatelja, a Filip Arsenić 23. u drugoj od 24

Jednosjed juniori (22,60 km)

- Fran Husjak 33. od 33 s krugom manje

Jednosjed U-23 (26,20 km)

- Bruno Petranović i Josip Slonjšak s još trojicom podjela posljednjeg 31. mjesta s krugom manje

Dvosjed juniorke (19 km)

- Mia Stojaković i Anđela Jukić 14. od 18

Dvosjed juniori (22,60 km)

- Borna Kujundžić i Karlo Milošević s još dvije posade podjela posljednjeg 20. mjesta s krugom manje

Dvosjed seniori (29,80 km)

- Bruno Petranović i Fran Husnjak nisu završili utrku

KANU

Jednoklek seniorke, kratka utrka (3,4 km)

- Vanesa Tot nije završila utrku

Sezonu određuje njen početak

Olimpijske kvalifikacije su jako puno toga odredile u vašoj sezoni.

- Jako je teško i pripremiti se i proći kroz te kvalifikacije. Recimo, Anamaria Govorčinović je u listopadu prošle godine saznala da ide u Pariz i to je automatski jedan ogromni teret manje. Mi smo bili svjesni da i nakon preraspodjele kvota nakon SP-a neću biti “unutra” i onda imaš još pola godine i više kad ti je to stalno u glavi i moraš se pripremiti za kvalifikacije iz kojih samo dvije najbolje prolaze.

Moraš sve prilagoditi činjenici kako je nastup koji zapravo određuje cijelu sezonu već na njezinom početku.

- Da, godinu prije sam u najboljoj formi, najbrža, morala biti u kolovozu, a ove godine sam morala biti u punoj formi već u svibnju kad su bile kvalifikacije. To je jako teško postići pogotovo ako nisi stalno na jezeru, ako nemaš mogućnosti ići po mjesec dana na pripreme. Ne mogu reći da se mi nismo pripremili, bili smo u Metkoviću i Rogotinu, bili smo i mjesec dana prije kvalifikacija na Jarunu. I vremena koja smo štopali bila su stvarno takva da su pokazivala da vrijedim za prolaz, da imam priliku otići na Igre, ali na kraju mi se u toj finalnoj utrci nisu ni uvjeti poklopili. Meni najmanje odgovara desni, bočni vjetar, a s njim sam se morala boriti i na EP i na kvalifikacijama. No, ne žalim se izvlačiti na to i nema smisla razbijati sad glavu što bi bilo da nije bilo toga, a ne mogu ni reći da nemam niti jedan rezultat ove sezone. Nije mala stvar biti 6. na Europskom prvenstvu u olimpijskoj disciplini, a nastupile su na njemu i Ruskinje i Bjeloruskinje koje su automatski dvije kanuistice koje vrijede za medalju.

Maratonske utrke u kajaku i kanuu sastoje se i od trčanja s nošenjem čamca

NINA JELENC/2024 ICF CANOE MARATHON WC

Nastaviti i na 200 i na 500 m

Koliko se bilo teško psihički dignuti nakon kvalifikacija jer jasno je kako je odlazak na Igre bio glavni cilj?

- Sezona je takva da sam već mjesec dana nakon toga imala EP i morali smo se smiriti, a postojala je i nada da će se možda pomaknuti “crta” i da ću imati kvotu, ali ispalo je tako da sam ostala prva ispod crte što je nešto najgore.

Kajak i kanu imaju prilično “zbrčkan” način podjele kvota do popune broja i ponekad nije uopće lako shvatiti kako su neki dobili kvotu, ali način koji je bio “živ” za Pariz, neće više vrijediti za LA 2028.

- Za LA su nam promijenili sustav olimpijskih kvalifikacija i bit će kao u nekim drugim sportovima u kojima se skupljaju bodovi na više natjecanja i mjesto se osigurava po renkingu. To će nama možda i više odgovarati, ja vjerujem da hoće, ali Svjetska kajakaška federacija tek treba objaviti sve detalje.

Nema još ni službene potvrde da u kanuu jednokleku najkraća utrka, ona na 200 metara, ostaje olimpijska, ali kako nije najavljena promjena, Vanesa očekuje kako će ostati.

- Nadam se da će utrka na 200 metara ostati barem za još jedan olimpijski ciklus, ali ja ću svakako, kao i do sada, nastaviti veslati i 200 i 500 metara.

I boriti se za vrh jer ona toliko vrijedi. Treninzima na Savi i nedostatku startnih blokova usprkos.