Tek mu je 86, ali legendarni rukometni stručnjak Vlado Stenzel ne miruje. Iz zaseoka Todorovići, u zaleđu Skradina, poslao je Ramonu Gallegu, predsjedniku Svjetske sudačke komisije (PRC), i Hassanu Moustafi, predsjedniku Svjetskog rukometnog saveza (IHF), prijedlog deset novih rukometnih pravila. Kao plod sedmogodišnjeg razmišljanja i suradnje s kolegama širom Europe (Njemačka, Švedska...) te, kako kaže, samo s jednim ciljem: da rukomet opet postane među najgledanijim sportovima u svijetu te da suci nemaju više toliki utjecaj na ishod utakmice”.
Među inim, Stenzel bi ukinuo i plavi karton.
- S mojim prijedlozima interes publike trajao bi svih 60 minuta, čak i kad je jasno tko će biti pobjednik. Nije riječ samo o velikom broju laganih golova, nego i napetosti kroz cijeli tijek utakmice. Treneri bi dobili veću moć da taktički utječu na igru i rezultat, a smanjilo bi se i značenje vratara - tvrdi, među inim, Vlado Stenzel.
Prijedlozi novih pravila Stenzela i njegovih suradnika plod su sedam godina pripremnog rada te eksperimentalnih turnira u njemačkim gradovima Budenheim, Bad Schwartau i Wallau-Massenheim. Riječ je o turnirima, na kojima su gledateljima bili podijeljeni i svojevrsni anketni listići što im se sviđa, a što ne u prijedlozima novih pravila. Tako da su Stenzelovi “amandmani” već prošli prvi filter onih koji vole rukomet.
Evo njegovih prijedloga i obrazloženja.
Pravilo br. 1: uloga vratara
- Kada vratar nakon svoje obrambene akcije nema loptu pod kontrolom te izađe izvan vratareva prostora, on smije imati kontakt s loptom i predati je jednim pasom suigraču. Vratar, također, smije sudjelovati u sprečavanju kontranapada, tako uhvaćenu loptu samo jednim pasom dodati suigraču. Pokušaj drugoga pasa suigraču se kažnjava sedmercem.
Obrazloženje: Tim pravilom postižemo da vratar ne može stvarati dodatnog igrača svojim prisustvom u napadu.
Ovim pravilom se omogućava ekipi u obrani puno više taktičkih varijanti kao što je igra “čovjek na čovjeka” te više neće biti pogodaka u prazan gol.
Pravilo br. 2: trajanje napada od 45 sekundi
- Napad se ograničava na čistih 45 sekundi. Vrijeme napada se počinje mjeriti kada jedna od ekipa dođe u posjed lopte. Vrijeme mjerenja 45 sekundi će biti zaustavljeno nakon dosuđenog faula, dosuđenih sedam metara, ako lopta izađe izvan prostora igrališta, kod dodjeljivanja kazni igraču kao što je žuti/crveni karton ili isključenja. Čisto vrijeme napada od 45 sekundi treba biti u dvorani jasno pokazano na semaforu, vidljivo za igrače i publiku.
Obrazloženje: Time postižemo da ljudski (sudački) faktor u puno manjoj mjeri utječe na tijek igre i na sam rezultat. Ne postoji više pravilo “pasivnog napada”.
Pravilo br. 3: izvođač sedmerca
- Kaznu od 7 metara mora izvesti igrač na kojem je napravljen taj sedmerac. U slučaju ozljede koju liječnik mora potvrditi, ozlijeđeni igrač može prepustiti izvođenje sedmerca drugom, ali ne smije u sljedećih pet minuta ulaziti u igru.
Obrazloženje: Ovim pravilom se postiže veća motivacija svakoga igrača te puno više akcija “1 na 1”. Trening postaje zanimljiviji jer svaki igrač mora poboljšati svoju vještinu pucanja sedmeraca. S druge strane, dajemo veću šansu golmanu za obranom sedmerca.
Pravilo br. 4: probijanje
- Prekršaj u napadu se svira samo u situacijama kada napadač sebi pomaže svojom rukom/rukama te odguruje ili drži obrambenog igrača da bi lakše prošao pokraj njega.
Obrazloženje: Tako bi bilo puno lakše sucima, ali i ostalima, igračima i gledateljima, prepoznati kada dolazi do prekršaja u napadu.
Pravilo br. 5: grubo udaranje protivnika
- Igrač koji namjerno faulira protivnika na način koji je opasniji po zdravlje igrača (udarac u glavu, povlačenje za ruku, namjerno postavljanje koljena ili noge...) dobiva kaznu od 3 minute isključenja.
Obrazloženje: Ta kazna u dužem trajanju je potrebna jer suci ne kažnjavaju teške prekršaje crvenim kartonom. Ovo pravilo bi onemogućilo da se opasni, grubi faul kažnjava samo sa 2 minute ili da se grubi faulovi upotrebljavaju kao dio strategije igrača. Olakšao bi se i posao sucima, koji inače nisu skloni direktnom diskvalificiranju igrača, da kazne teške prekršaje.
Pravilo br. 6: izvođenje deveterca na isteku vremena
- Izvođenje deveterca na kraju prvog poluvremena ili na kraju utakmice može se izvesti izravnim šutom ili jednim dodavanjem lopte suigraču. Obrambeni igrači moraju biti unutar 9 metara, a napadači izvan 9 metara se mogu slobodno kretati. Na gol se smije šutirati samo izvan 9 metara.
Obrazloženje: Ovim pravilom povećavamo šansu da se iz zadnjeg šuta zabije gol, što je po aktualnim gotovo nemoguće.
Pravilo br. 7: zamjena igrača
- Izmjene se vrše samo dok je momčad u napadu ili u posjedu lopte. Momčad, koja je u obrani, nema pravo na zamjenu igrača.
Obrazloženje: Ovim pravilom se onemogućava da postoje specijalisti za obranu, odnosno svi igrači moraju jednako igrati u napadu i obrani. Time se dobiva na brzini (polu)kontre i na ljepoti rukometne igre u cjelini.
Pravilo br. 8: izvođenje prekršaja ili auta
- Kod suđenja određenog prekršaja pravila (zaustavljanje igrača, lopta izvan granice igrališta...), prekršaj se ne mora izvesti točno na mjestu na kojem se dogodio. Moguća su odstupanja od 1-2 metra...
Obrazloženje: Cilj je da se igra ubrza.
Pravilo br. 9: pravilo prednosti
- Suci smiju zaustaviti igru samo kod izricanja određene kazne (žuti karton), prekršaja za 2 ili 3 minute ili diskvalifikacije. Iznimka je ako je napadač, unatoč teškom prekršaju, uspio proslijediti loptu do svog igrača. Suci će dopustiti nastavak igre i naknadno kazniti obrambenog igrača.
Obrazloženje: Ovim pravilom bi se dopuštala prednost momčadi u napadau koja se dosad rijetko poštovala.
Pravilo br. 10: pobjeda od 5 i više golova
- Pobjedom sa 5 ili više golova pobjednička ekipa se nagrađuje jednim bodom više (2+1), dok se poraženoj ekipi oduzima jedan dodatni bod (-1).
Obrazloženje: Podigla bi se motivacija obje momčadi, povećala zanimljivost i napetost rukometne igre kod visokih rezultata. Nijedna momčad ne bi mogla igrati pasivno. Bila bi to velika motivacija za igrače i trenere.
Pravilo br. 1: uloga vratara
- Kada vratar nakon svoje obrambene akcije nema loptu pod kontrolom te izađe izvan vratareva prostora, on smije imati kontakt s loptom i predati je jednim pasom suigraču. Vratar, također, smije sudjelovati u sprečavanju kontranapada, tako uhvaćenu loptu samo jednim pasom dodati suigraču. Pokušaj drugoga pasa suigraču se kažnjava sedmercem.
Obrazloženje: Tim pravilom postižemo da vratar ne može stvarati dodatnog igrača svojim prisustvom u napadu.
Ovim pravilom se omogućava ekipi u obrani puno više taktičkih varijanti kao što je igra “čovjek na čovjeka” te više neće biti pogodaka u prazan gol.
Pravilo br. 2: trajanje napada od 45 sekundi
- Napad se ograničava na čistih 45 sekundi. Vrijeme napada se počinje mjeriti kada jedna od ekipa dođe u posjed lopte. Vrijeme mjerenja 45 sekundi će biti zaustavljeno nakon dosuđenog faula, dosuđenih sedam metara, ako lopta izađe izvan prostora igrališta, kod dodjeljivanja kazni igraču kao što je žuti/crveni karton ili isključenja. Čisto vrijeme napada od 45 sekundi treba biti u dvorani jasno pokazano na semaforu, vidljivo za igrače i publiku.
Obrazloženje: Time postižemo da ljudski (sudački) faktor u puno manjoj mjeri utječe na tijek igre i na sam rezultat. Ne postoji više pravilo “pasivnog napada”.
Pravilo br. 3: izvođač sedmerca
- Kaznu od 7 metara mora izvesti igrač na kojem je napravljen taj sedmerac. U slučaju ozljede koju liječnik mora potvrditi, ozlijeđeni igrač može prepustiti izvođenje sedmerca drugom, ali ne smije u sljedećih pet minuta ulaziti u igru.
Obrazloženje: Ovim pravilom se postiže veća motivacija svakoga igrača te puno više akcija “1 na 1”. Trening postaje zanimljiviji jer svaki igrač mora poboljšati svoju vještinu pucanja sedmeraca. S druge strane, dajemo veću šansu golmanu za obranom sedmerca.
Pravilo br. 4: probijanje
- Prekršaj u napadu se svira samo u situacijama kada napadač sebi pomaže svojom rukom/rukama te odguruje ili drži obrambenog igrača da bi lakše prošao pokraj njega.
Obrazloženje: Tako bi bilo puno lakše sucima, ali i ostalima, igračima i gledateljima, prepoznati kada dolazi do prekršaja u napadu.
Pravilo br. 5: grubo udaranje protivnika
- Igrač koji namjerno faulira protivnika na način koji je opasniji po zdravlje igrača (udarac u glavu, povlačenje za ruku, namjerno postavljanje koljena ili noge...) dobiva kaznu od 3 minute isključenja.
Obrazloženje: Ta kazna u dužem trajanju je potrebna jer suci ne kažnjavaju teške prekršaje crvenim kartonom. Ovo pravilo bi onemogućilo da se opasni, grubi faul kažnjava samo sa 2 minute ili da se grubi faulovi upotrebljavaju kao dio strategije igrača. Olakšao bi se i posao sucima, koji inače nisu skloni direktnom diskvalificiranju igrača, da kazne teške prekršaje.
Pravilo br. 6: izvođenje deveterca na isteku vremena
- Izvođenje deveterca na kraju prvog poluvremena ili na kraju utakmice može se izvesti izravnim šutom ili jednim dodavanjem lopte suigraču. Obrambeni igrači moraju biti unutar 9 metara, a napadači izvan 9 metara se mogu slobodno kretati. Na gol se smije šutirati samo izvan 9 metara.
Obrazloženje: Ovim pravilom povećavamo šansu da se iz zadnjeg šuta zabije gol, što je po aktualnim gotovo nemoguće.
Pravilo br. 7: zamjena igrača
- Izmjene se vrše samo dok je momčad u napadu ili u posjedu lopte. Momčad, koja je u obrani, nema pravo na zamjenu igrača.
Obrazloženje: Ovim pravilom se onemogućava da postoje specijalisti za obranu, odnosno svi igrači moraju jednako igrati u napadu i obrani. Time se dobiva na brzini (polu)kontre i na ljepoti rukometne igre u cjelini.
Pravilo br. 8: izvođenje prekršaja ili auta
- Kod suđenja određenog prekršaja pravila (zaustavljanje igrača, lopta izvan granice igrališta...), prekršaj se ne mora izvesti točno na mjestu na kojem se dogodio. Moguća su odstupanja od 1-2 metra...
Obrazloženje: Cilj je da se igra ubrza.
Pravilo br. 9: pravilo prednosti
- Suci smiju zaustaviti igru samo kod izricanja određene kazne (žuti karton), prekršaja za 2 ili 3 minute ili diskvalifikacije. Iznimka je ako je napadač, unatoč teškom prekršaju, uspio proslijediti loptu do svog igrača. Suci će dopustiti nastavak igre i naknadno kazniti obrambenog igrača.
Obrazloženje: Ovim pravilom bi se dopuštala prednost momčadi u napadau koja se dosad rijetko poštovala.
Pravilo br. 10: pobjeda od 5 i više golova
- Pobjedom sa 5 ili više golova pobjednička ekipa se nagrađuje jednim bodom više (2+1), dok se poraženoj ekipi oduzima jedan dodatni bod (-1).
Obrazloženje: Podigla bi se motivacija obje momčadi, povećala zanimljivost i napetost rukometne igre kod visokih rezultata. Nijedna momčad ne bi mogla igrati pasivno. Bila bi to velika motivacija za igrače i trenere.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....