VALERY HACHE
STIŽE ELITA

Svjetska krema u travnju će juriti Zagrebom: Prvi put u Hrvatskoj utrka Svjetskog prvenstva u reliju!

Nakon višegodišnjih pregovora prvi će put utrka na tlu Hrvatske naći mjesto u kalendaru WRC-a
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 09. listopad 2020. 19:17

Hrvatska će biti domaćin jedne od utrka Svjetskog reli prvenstva (WRC) u 2021. godini!

Velika je, ogromna to vijest jer radi se o jednom od najprestižnijih ne samo automobilističkih već općenito sportskih događaja u svijetu, a dobiti mjesto u tom uskom, elitnom društvu za Hrvatsku može se smatrati ravno jackpotu na lutriji.

Službena potvrda da će se projekt radnog naziva “WRC u Hrvatskoj”, na kojem se već godinama radi i koji se u međuvremenu nekoliko puta činio neostvarivim, ipak obistiniti stigao je sa sjednice WMSC, glavnog sportskog tijela Međunarodne automobilističke federacije (FIA) objavom da je u terminu od 22. do 25. travnja 2021. u kalendar WRC upisan Croatia Rally. Uz bok Monte Carlu, Finskoj, Švedskoj, Velikoj Britaniji, Australiji i ostalim top-utrkama.

Isposlovali bolju situaciju

Prije tri mjeseca Sportske novosti su pisale o mogućnosti da WRC već ove godine dođe u Hrvatsku, odnosno da posluži kao joker u popunjavanju kalendara budući da je pandemijom pogođena godina uvelike osakatila i WRC raspored, pa je dobar dio utrka za 2020. otkazan. Uostalom, ostalo je svega osam utrka u programu, od čega je pet dogovoreno za ovaj period nakon višemjesečne stanke zbog koronavirusa. Ovog se vikenda vozi talijanski reli na Sardiniji, potom još samo belgijski reli u studenom te skraćena talijanska Monza početkom prosinca i to je sve od sezone.

image
OZAN KOSE

Hrvatska je, dakle, bila sredinom ljeta u ozbiljnim pregovorima da bude jedna od ovogodišnjih postaja.
- U nikad bližoj smo situaciji da Hrvatska dobije WRC utrku! - izravan je tada bio predsjednik HAKS-a Davorin Štetner.
Međutim, na koncu se to nije dogodilo jer svi detalji nisu odgovarali objema stranama. Konkretnije, kako se neslužbeno može saznati, od strane WRC Promotera, tvrtke koja provodi organizaciju utrka, nuđeni su datum u listopadu koji hrvatskoj strani nisu bili poželjni. K tome, postojao je preveliki rizik za preuzimanje na sebe tako velike obveze kao što je kompleksna organizacija WRC utrke, a sve se trebalo odraditi u (pre)kratkom pripremnom periodu. A pri tome je “prijetila” potpuna neizvjesnost što se tiče opće situacije s Covidom-19, te posljedično uz to i financijske garancije.

No, zauzvrat smo isposlovali još i povoljniju situaciju, dapače ispalo je najbolje moguće. Hrvatska je dobila utrku u travnju 2021., što daje dovoljno vremena i za organizacijske zahvate, a dotad će, priželjkuju svi, i stanje s koronavirusom biti ako ne riješeno, onda barem pod određenom kontrolom.

Podrška Grada Zagreba

Glavni pregovarač s hrvatske strane bio je predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza (HAKS) Davorin Štetner, dok se kao “tvrd orah” s druge strane pokazao Oliver Ciesla, direktor WRC Promotera, no jednu od glavnih pomoći imali smo u samom predsjedniku Međunarodne automobilističke federacije (FIA) Jeanu Todtu. Francuz je osvjedočeni poklonik Hrvatske, nekoliko je puta dolazio u posjet - dapače posljednji put u srpnju ove godine kada se sastao i s premijerom Andrejom Plenkovićem - i on je svojim utjecajem svakako pomogao da Hrvatska ipak nađe svoje mjesto u kalendaru WRC-a.

Poznato je da su Zagreb i šira okolica već od prije bili glavni kandidat za domaćina, odnosno da budu središte utrke. Grad Zagreb pružao je od početka snažnu potporu reliju na svim razinama, odnosno i po pitanju logistike i financija. Uostalom, u veljači ove godine spomenuti Oliver Ciesla iz WRC Promotera bio je na sastanku s Milanom Bandićem, a već je to dovoljno indikativno da je Grad Zagreb ozbiljno “zagrizao” za cijeli projekt.

image
Jean Todt i Andrej Plenković tijekom sastanaka u Vladi u srpnju ove godine

No, to svejedno neće biti dovoljno jer WRC nije jeftin i tu bi, očekuje se, ruku pomoći trebala pružiti i Vlada RH. Naime, u srpnju 2018. tadašnja je Vlada, kojoj je predsjedao kao i sada Andrej Plenković, već odobrila “projekt WRC” u smislu financijske garancije u iznosu od 2 milijuna eura za dvije godine, odnosno za 2019. i 2020. Tada je to trebao biti iznos koji bi u tim godinama omogućio održavanje kandidacijske utrke, što su svojevrsne kvalifikacije, test koji se mora proći kako bi se dobile pozitivne ocjene i kako bi se dobila “prava” WRC utrka.

Trebaju nove garancije

Štetner i društvo sada su, međutim, isposlovali direktan ulaz u sezonu, bez testova, proba i kvalifikacija, no stvar je što su Vladine garancije u međuvremenu istekle, one su važile za 2019. i 2020. godinu. Istina, kako probnih utrka nije bilo taj se novac nikada nije ni “aktivirao”, nikada nije korišten, iako je bio u proračunu, ali sada će svejedno trebati dati nove garancije.

S obzirom na veličinu događaja i kakve sve pozitivne efekte WRC utrka može izazvati i povući za sobom (vidi brojke u prilogu), za pretpostaviti je da će Vlada to i ovoga puta prepoznati te dati “zeleno svjetlo”.
Kada se već ovako daleko došlo, nema smisla izgubiti sve, jer tko zna kada bi se, ako bi se uopće ikada više, nova prilika pojavila...

Šaškin i Frčko prije pet godina krenuli su od nule

Najsretniji viješću o hrvatskoj utrci za SP zasigurno su Daniel Šaškin i Marin Frčko, jer upravo su oni krenuli u cijelu priču oko dovođenja WRC-a u Hrvatsku još prije otprilike pet godina te postupno krčili put od nule. Nakon toliko truda i rada sigurno će im najveća zadovoljština biti što će sa svojim Cro Dakar Rally Teamom biti nositelj organizacije, odnosno zaduženi za tehničku provedbu relija.
- Napravili smo već, recimo, 25 mogućih staza koje treba pogledati WRC komisija, i tu je što se itinerara tiče u prvom planu Sljeme te okolica Zagreba, Žumberak, Zagorje... - pričao je za SN Frčko još u veljači ove godine. (ij)

WRC je uz Formulu 1 najvažniji segment FIA-e

WRC je drugi najvažniji sportski segment Međunarodne automobilističke federacije (FIA), odmah iza Formule 1. Već to sugerira da je to ozbiljan biznis, da se tu “vrti” velika lova. Dovoljno je reći kako izračuni govore o 800 milijuna TV gledatelja, te o stotinama tisuća eura dobiti na svim razinama.

Sa sportske strane, pak od Sebastiena Loeba, imenjaka mu Ogiera, Thierryja Neuvillea, Otta Tänaka, Jarri-Mattija Latvalu i ostalih svjetskih zvijezda ne postoji veći mamac za uživo ih gledati na hrvatskim cestama.

Linker
08. studeni 2024 17:05