Formula 1 ušla je u posljednju četvrtinu sezone. Računajući i večerašnju u američkom Austinu (start u 21.00), šest utrka (od 24 ukupno) preostalo je do konačnog raspleta, a borba za naslov prvaka još uvijek je širom otvorena i za pretpostaviti je da će tako ostati sve do posljednje utrke, što će finiš 2024. učiniti posebno zanimljivim.
Posljednje dvije sezone protekle su u potpunoj dominaciji Maxa Verstappena, koji se praktički prošetao do druge i treće titule, nakon što je prvu (2021.) osvojio pod kontroverznim okolnostima u posljednjem krugu posljednje utrke sezone. I skoro cijelu prvu polovicu ove sezone činilo se da će za Nizozemca to biti samo stvar rutine, ali stvari su se zakomplicirale.
Serija kikseva
Krivci su Lando Norris i McLaren, koji kao da su otkrili tajni eliksir za njihov MCL38, koji je odjednom počeo juriti brže neko ikoji bolid, uključujući i, naizgled, neuhvatljivi Red Bull. Englez je uoči posljednje četvrtine sezone skinuo zaostatak za Verstappenom na 52 boda, što na prvi pogled možda djeluje mnogo, ali kako je do kraja sezone ostalo maksimalno 180 bodova na raspolaganju, onda ta brojka i ne izgleda tako strašno. Pogotovo u kontekstu toga da je McLaren momčad u naletu, da je preuzela primat te Norris svakako u ruci ima alat kojim može potpuno preokrenuti priču na svoju stranu.
Doduše, mogao je to već i učiniti u značajnijoj mjeri u proteklom razdoblju, ali serija kikseva, što njegovih, što momčadskih, malo su ga unazadili. U prethodnih sedam utrka mogao je, ili realno trebao imati pet pobjeda, a dogodile su se samo dvije.
- Ima utrka zbog kojih žalim što nisam pobijedio, a mogao sam, prije svega Silverstone, gdje nam ništa nije išlo na ruku - rekao je Norris uoči utrke u Austinu.
Ima još dovoljno vremena za to ispraviti, ali ne previše...
- Borimo se protiv najboljih od najboljih pa ako i ne osvojim naslov smatrat ću da je ovo bila uspješna sezona. Ako završim iza Maxa, to je zato što su on i njegova momčad odradili bolji posao, to je sve. Počeli smo sezonu s velikim zaostatkom u odnosu na njih i svi su očekivali da Verstappen opet neće uopće imati konkurenciju. A to nije slučaj i zbog toga je ovo sezona nama na ponos, kako god završila.
Norris u preostalim utrkama treba u prosjeku skidati po devet bodova u odnosu na trostrukog prvaka kako bi ga prestigao na ciljnoj liniji u Abu Dhabiju 8. prosinca. To je veća razlika od razlike između prvog i drugog mjesta (7 bodova) u utrci, ali manja od razlike između prvog i trećeg (10 bodova). Drugim riječima, Lando će trebati i pomoć nekog sa strane, bilo da je to momčadski kolega Oscar Piastri, ili netko iz Ferrarija i Mercedesa, da se uguraju između njega i Verstappena, pa tako Maxu “oduzimaju” bodove.
- To je nešto na što ne mogu utjecati, već se samo koncentrirati na sebe. Zadovoljan sam s ovim što radim i što momčad radi, a to je jedino što možemo kontrolirati.
U jednadžbu treba, doduše, dodati i sprint utrke, kojih će nakon Austina biti još dvije (Brazil, Katar) jer i one donose bodove. U idealnom scenariju, Norris bi trebao pobijediti u svakoj od šest utrka i sve sprinteve, ali će trebati još i neki ozbiljniji Verstappenov kiks u tom razdoblju. Teorija koja nije nemoguća, ali ipak malo, malo vjerojatna.
Zna to i Verstappen.
- Šanse su 50-50. Puno je toga što može otići po krivu ili na dobro u preostalih šest utrka, plus u sprint utrkama također. Nikome nije ništa zagarantirano i zato radije ne razmišljam previše unaprijed već živim od vikenda do vikenda. Odsad je svaki krucijalan.
Verstappen je pobijedio u sedam utrka ove sezone, Norris u tri, ali sve su se Maxove dogodile u prvih deset utrka sezone, odnosno nije prvi prošao ciljem još od utrke u Španjolskoj u lipnju.
U pozadini borbe na stazi, paralelno traju još dvije: za zelenim stolom i psihološka borba.
Helmut Marko otvorio frontu
Prva se odnosi na žalbe McLarena kako Red Bull u kokpitu ima tajnoviti uređaj koji omogućuje prilagodbu visine prednje podnice bolida između kvalifikacija i utrke, što je zabranjeno, odnosno bilo kakve modifikacije na bolidu su nedopuštene od trenutka kada počnu kvalifikacije, pa do kraja utrke, što se naziva ”parc ferme".
- Oni su jedini koji imaju mogućnost namještanja visine bolida, čime ostvaruju kompetitivnu prednost i to svakako izaziva neka pitanja - tvrdi Zak Brown, prvi čovjek McLarena.
Iz Red Bulla se brane da takvu napravu imaju sve momčadi, ali da oni nemaju mogućnost njezina korištenja između kvalifikacija i utrke.
- To je nešto što imamo već tri godine i smješten je u području gdje su noge vozača, a da bismo došli do tog uređaja trebamo rastaviti pola bolida, tako da ga sigurno ne koristimo tijekom “parc fermea” - rekao je Chris Horner, “glava” Red Bulla.
Odmah iz Bikova, pak, idu u “kontru” pa spočitavaju McLarenu njihovo sporno stražnje krilo, koje se u Azerbajdžanu savijalo i otvaralo više nego što bi se trebalo. Velika se prašina dignula zbog toga, a na koncu su se iz McLarena svojevoljno odlučili (što je dosta sugestivno) na preinake kako bi zaključili tu raspravu.
Psihološku frontu, pak, otvorio je Helmut Marko, beskompromisni savjetnik u Red Bullu, a u biti siva eminencija momčadi. On je, naime, bocnuo Landa Norrisa spominjući kako će ostati bez titule prvaka u borbi s Verstappenom jer ima “mentalne slabosti”. Referirao se na nedavnu izjavu Engleza da od nervoze i stresa na dan utrke jedva može išta jesti i piti, a Marko je to odmah iskoristio za prikazati kao nešto loše.
- Sve više dižemo svijest o važnosti mentalnog zdravlja, ali na ovakav način provocirati vozača je neprimjereno i vraća nas 10-20 godina unatrag. Nisam iznenađen, ali sam razočaran Markovim ponašanjem - rekao je Brown.
- Sve je igra i zabava utrkivati se na stazi i koristiti sportsku taktiku, ali ovo je ipak ispod razine lijepog ukusa.
No, u ljubavi i ratu, kažu, sve je dopušteno. Spletke, prevare, dvostruke igre, podlosti... sve prolazi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....