Guanyu Zhou

 GONGORA/NURPHOTO/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA
Čuvar vozača Formule 1

Promjena koja je već spasila najmanje pet života: Nekoć predmet ismijavanja, a danas ‘najbolja stvar‘

‘Estetski mi se i dalje ne sviđa, ali nikad si ne bih mogao oprostiti da smo glasali protiv...‘
Piše: Vladimir ZrinjskiObjavljeno: 05. srpanj 2022. 18:27

Kad ga je prvi put vidio, Toto Wolff rekao je da bi ga najradije prepilio motorkom. Za Nikija Laudu, bila je to novotarija koja je "izobličila srž trkaćih automobila". Max Verstappen bunio se da sportu oduzima element rizika. Najslikovitiji je bio Kevin Magnussen: "Naši auti ne bi smjeli biti ružni. A ako nešto izgleda kao drek, onda to i jest drek".

Pet godina i najmanje pet spašenih života kasnije, vozači i dužnosnici Formule 1 o famoznom Halo sustavu razmišljaju malo drugačije nego u ljeto 2017. godine. FIA je tada donijela odluku o obaveznom dodatku na bolidima - zaštitnoj ogradi od titanija koja je na tri točke pričvršćena na šasiju i ima funkciju zaštite glave od udara vanjskih predmeta ili drugih bolida.

Halo je težak 9 kg

Vozači su se bunili da im narušava vidno polje, inženjeri da mijenja aerodinamiku, a danas je svima jasno koliko je Halo poboljšao sigurnost u sportu u kojem natjecatelji glavu nose u torbi.

image

Teška nesreća u kojoj je prošlog vikenda sudjelovao Guanyu Zhou

GONGORA/NURPHOTO/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA

Kinez Guanyu Zhou posljednji je u nizu koji će se zahvaliti dizajnerima devet kilograma teške barijere. Vozač Alfa Romea bez ogrebotine se izvukao iz jednog od najstravičnijih sudara koji je F1 vidjela u posljednjim sezonama. Prevrtanje i katapultiranje njegovog bolida u ogradu izgledalo je toliko brutalno da redatelj utrke u Silverstoneu nije htio prikazati nesreću sve dok nije dobio informaciju da je Zhou živ i zdrav.

- Halo me spasio. Ovo je dokaz da svaki korak koji se poduzima u poboljšanju sigurnosti bolida ima konkretne i dragocjene rezultate - izjavio je 23-godišnjak iz Šangaja.

Zhouovo je izlijetanje konkretan primjer nesreće u kojoj kaciga ne bi bila dovoljna zaštita. Izvrnut naopačke, bolid je pri punoj brzini letio sa staze, a onda završio zgužvan kao komad papira između zaštitne barijere od guma i ograde. Činjenica da su ga redari i djelatnici hitne pomoći izvlačili dobrih 10 minuta dovoljno svjedoči da je sve moglo završiti kobno.

Posljednja smrt 2014.

- Fantastično je koliko su brzo reagirali. Zahvalan sam i njima, ali i FIA-i na svim naporima koje poduzimaju da ostanemo sigurni - dodao je Zhou, koji će već ovog vikenda u Austriji opet biti na stazi.

Nesreća Romaina Grosjeana u Bahreinu 2020. najdrastičniji je primjer u kojem je Halo dokazao svrhu. Francuz je zahvaljivao Bogu što se iz vatrene buktinje izvukao samo s opeklinama i napuknutim rebrom. U frontalnom sudaru s ogradom njegov se bolid prepolovio, a da se nesreća dogodila tri godine ranije, kada oko kokpita nije bilo zaštitne konstrukcije, bio bi gotovo sigurno mrtav. Analiza je, naime, pokazala da je Halo zaustavio i prerezao metalne dijelove ograde, "odlijepivši" ih u stranu ispred Grosjeanove glave.

- Prije nisam bio pobornik, ali sad znam da je Halo najbolja stvar koju smo uveli u Formulu 1. Da ga nema, ne bih razgovarao s vama - obratio se tada fanovima iz bolničkog kreveta.

image

Sudar Verstappena i Hamiltona

DPPI/LIVEMEDIA/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA

Na prošlogodišnjoj utrci u Monzi, spasonosni je obruč zaštitio Lewisa Hamiltona. Iako je sudar s Maxom Verstappenom u drugom zavoju izgledao pomalo smiješno, snimka je pokazala da bi stražnji desni kotač Red Bullova bolida sjeo točno na Hamiltonovu glavu. Kaciga mu je i ovako bila pritiješnjena prema dolje; zastrašujuće je i pomisliti kako bi prošao bez Haloa. Priznao je to tada, ali i nakon Grosjeanove nesreće, i šef Mercedesa Toto Wolff, isti onaj koji je pri uvođenju noviteta razmišljao o motornoj pili.

- Drago mi je da mi nisu dali motorku. Estetski mi se i dalje ne sviđa, ali nikad si ne bih mogao oprostiti da smo glasali protiv Haloa i izazvali moguće katastrofalne udese.

Fatalne posljedice izbjegli su i Charles Leclerc, na kojeg je u Belgiji 2018. doletio McLaren Fernanda Alonsa, ali i Alex Peroni na utrci Formule 3 u Monzi 2019. Halo je, nažalost, uveden prekasno da bi spasio živote Helmutha Koinigga (poginuo u Watkins Glenu 1974.) i Julesa Bianchija. Francuski vozač sudario se s dizalicom za bolid na VN Japana 2014. i preminuo devet mjeseci kasnije. Do danas je posljednja F1 žrtva.

Linker
10. svibanj 2024 16:52