Pet milijuna dolara je pola sekunde. Jedan ili dva milijuna su desetinka ili dvije, a to može napraviti razliku između pole positiona i druge pozicije na gridu. Tako je Mattia Binotto, prvi čovjek Ferrarija, približio odnos između novca koji potroši momčad Formule 1 i njezine kompetitivnosti u Svjetskom prvenstvu. Svjesne da svaki cent može biti odlučujući, momčadi su se prije dvije godine dogovorile o uvođenju "budget capa", a što se događa kad ga neki ignoriraju, doznat ćemo danas.
Svjetska automobilistička federacija (FIA) trebala bi, naime, odlučiti o kaznama za Red Bull i Aston Martin, dva prekršitelja koja su prekoračila zadani proračun od 145 milijuna dolara za prošlu sezonu. Tema koja već danima dominira u "oktanskom cirkusu" konačno će dobiti epilog, a kakva god bila odluka, bura se još danima neće stišati.
Moguća je i suspenzija
Ključne su pritom sankcije koje će dobiti Red Bull, čiji je prekršaj FIA okarakterizirala kao "manji", što znači da su budžet za 2021. godinu prekoračili ispod pet posto, odnosno za manje od 7,25 milijuna dolara. Prema Binottovoj formuli s početka teksta, ispada da je austrijska momčad oba prošlogodišnja naslova prvaka, i vozački i konstruktorski, izgradila tako što je namjerno prekršila fair play, što znači da će i eventualno gledanje kroz prste imati dalekosežne posljedice.
Potencijalne kazne su sljedeće: ukor, oduzimanje bodova u obje kategorije za sezonu na koju se odnosi prekršaj, suspenzija s pojedinog natjecanja (samo treninzi, ne i utrke), ograničena testiranja, kao i smanjenje budžeta za naredne sezone. Ako je vjerovati insajderima, Red Bull će izbjeći bilo kakvu težu kaznu, čime bi se F1 našao na škakljivom terenu. Takav bi potez i drugim momčadima otvorio manevarski prostor da slobodno tumače pravila, potroše kojih milijun ili dva više u razvoju bolida, i nadaju se najboljem.
U Red Bullu su "iznenađeni i razočarani" FIA-inim izvješćem, tvrde da je prema njihovim papirima sve bilo čisto i unutar granica zadanog proračuna, iz čega se može zaključiti da će uložiti žalbu. To bi cijeli proces otegnulo na sljedeću godinu i praktički ga učinilo besmislenim, jer je jasno da je potrošnja momčadi u 2021. godini izravno utjecala i na pripremno razdoblje za 2022. Christian Horner i ekipa žalbom bi, međutim, riskirali dugoročno teže posljedice, dok im priznanje pogreške i ulazak u neku vrstu nagodbe s FIA-om gotovo sigurno donose samo "packu".
Krilca na bolidu ili pileća krilca
Ako se, naime, momčad ne slaže s odlukom, stvar preuzima neovisni sudački panel, koji će ponovno proučiti slučaj i odlučiti kakva bi kazna bila primjerena. Posljednja moguća instanca je FIA-in Međunarodni žalbeni sud Svjetske automobilističke federacije, isti onaj o kojem je lani nakon kontroverzne završnice u Abu Dhabiju razmišljao Mercedes, pa na kraju odustao od pravne bitke.
FIA-ini istražitelji još uvijek nisu objavili gdje je točno Red Bull trošio više od dopuštenog i koliki je njihov krimen (spekulira se o iznosu od oko dva milijuna dolara), ali zbog transparentnosti postupka očekuje se da će te informacije predočiti javnosti. Aktualni svjetski prvaci navodno su pripremili obranu u kojoj stoji da je bilo nekih prekoračenja u operativnim troškovima, cateringu i sličnim stvarima, a ne u stavkama koje utječu na ono što se događa na stazi, ali to djeluje kao jeftin pokušaj gašenja požara. Sva sredstva, na kraju krajeva, dolaze iz iste blagajne, pitanje je samo hoće li neki vješti računovođa poboljšana krilca na bolidu uspjeti predstaviti kao pileća krilca na roštilju.
Bez zakulisnih igara
Čelnik Mercedesa Toto Wolff, kojemu je Red Bull već dugo crvena krpa, u Singapuru je otkrio da je njegov tim u svakoj utrci tijekom 2021. i 2022. pomno bilježio koje su dijelove bolida top-momčadi nadograđivale. Sumnja na nepoštenu igru očito traje duže vrijeme.
- Vidimo da postoje dvije top momčadi, koje su otprilike na istoj razini, i jedna koja troši više od nas. Mi točno znamo da godišnje potrošimo tri i pol milijuna dolara na nove dijelove. Sad možete vidjeti kakvu razliku napravi dodatnih 500.000 eura - rekao je Wolff.
F1 kroničari slažu se u jednom: FIA mora raščistiti situaciju bez ikakvih zakulisnih igara, jer to je jedini način da zadrži povjerenje čelnika ostalih momčadi. Znakovita je i šutnja iz Ferrarija, koja traje već danima. U Maranellu se vjerojatno vraćaju na početak sezone i pitaju jesu li borbu za titulu izgubili prije nego što je uopće i počela.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....