RONALD GORSIC/CROPIX Cropix
WRC CROATIA RALLY 2022.

Svjetska elita dolazi još jednom uživati u Hrvatskoj, 300.000 gledatelja čeka oktanski spektakl

Manje od dva mjeseca dijeli nas do drugog izdanja vrhunskih cestovnih utrka u Zagrebu i pet županija
Piše: Dean BauerObjavljeno: 25. veljača 2022. 15:31

Malo manje od dva mjeseca dijeli nas do sportskog spektakla koji bi u Zagreb i još pet hrvatskih županija (Zagrebačka, Krapinsko-zagorska, Varaždinska, Karlovačka i Primorsko-goranska) mogao privući najmanje 300.000 gledatelja. Barem tako zbore organizatori WRC Croatia Rallyja 2022. koji će se održati od 21. do 24. travnja. Jasno da će najveću brojku činiti hrvatski ljubitelji relija, ali uopće ne moramo dvojiti i o dolascima tisuća i tisuća stranih gostiju, poglavito iz Italije, Austrije, Mađarske, Slovenije, Njemačke, Francuske... Jednostavno, radi se o vrhunskom, izrazito atraktivnom, ali i profitabilnom sportskom natjecanju. Potvrdilo je to čak i prošlogodišnje izdanje, u malo težim korona-uvjetima nego sada, s dupkom ispunjenim hotelima 7-10 dana, pa onda i s TV slikom u 150 država. Što je opet sjajno za promociju grada, države, hrvatskog turizma.

image

Konferencija za medije u povodu predstavljanja utrke Svjetskog prvenstva u reliju

VANESA PANDZIC/CROPIX Cropix

"Imat ćemo ovaj veliki projekt ne samo ove godine, već i naredne dvije, sve do 2024. To ne bi bilo moguće bez Vlade Republike Hrvatske, Ministarstva turizma i sporta, Grada Zagreba, ali i svih sponzora koji su ostali, novih koji su došli i kojima svima odreda zahvaljujem", spomenuo je Danijel Šaškin, predsjednik Organizacijskog odbora WRC Croatia Rally 2022.

Grad Zagreb i Hrvatska turistička zajednica su zajedno izdvojili 5 milijuna kuna, no najveći financijer je svakako država.

"Iz Državnog proračuna je izdvojeno 7.5 milijuna kuna za ovu godinu, a jednako toliko će biti osigurao i za svaku od sljedeće dvije", spomenuo je Tomislav Družak, državni tajnik u Ministarstvu turizma i sporta.

"Mi smo već i prošle godine prepoznali značaj ovog natjecanja, kako sa sportskog i promotivnog, ali tako jednako i turističkog gledišta. U konačnici, baš smo u sportu i turizmu mi kao država ne samo svjetski konkurentni, već čak i ponekad iznad nekih standarda. Odličan je i termin ovogodišnjeg relija jer dolazi praktički u turističkoj predsezoni, što dodatno puni naše kapacitete."

image
RANKO SUVAR/CROPIX Cropix

Ovaj reli je međutim i odlična prilika za otvaranje novih vidika, prozora i našoj automobilskoj industriji. Netko bi se mogao sada začuditi, pa utvrditi da mi takvo nešto niti nemamo, ali to je pogrešno. Istina je da se kod nas ne sklapaju automobili, ne postoji veliki pogoni s 3-4.000 radnika ili više, ali postoje tvrtke koje imaju svoj prostor na svjetskom tržištu automobila, u proizvodnji dijelova, opreme...

"Prošle godine smo ugostili tadašnjeg predsjednika FIA (Međunarodne automobilističke udruge), Jeana Todta i visoko izaslanstvo, te smo ih malo upoznali i s tim segmentom, posjetili su velik tvrtku kakva je Rimac Automobili i ostali su ugodno iznenađeni. Malo kasnije je Rimac sklopio ugovor s Hyundaijem. Ne tvrdim zbog WRC-a i naše utrke, ali sigurno nismo odmogli. Ove će godine opet doći i novi predsjednik FIA i cijelo vodstvo, te osim ljepota Hrvatske, koristimo priliku pokazali i neke druge vrline, pogodne, kvalitete naše domovine", naglasio je Davorin Štetner, predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza.

image
RANKO SUVAR/CROPIX Cropix

Sport, turizam, gospodarstvo... Sve se to zaista da spojiti u jednu priču. Ne samo riječima, već i djelom, a ekipa oko WRC Croatia Rally čini nam se da zna kako se to radi. Jedva čekamo drugu polovicu travnja.

Reli bez sljemenske utrke

Brzinac po obroncima Medvednice bespogovorno je najpoznatiji zaštitni znak zagrebačkog relija svih minulih godina, dok još i nije bio u sustavu WRC-a. Stoga je malo iznenađujuće zazvučala informacija od prije nekoliko dana da na ovogodišnjem WRC Croatia Rally 2022. utrke na Sljemenu neće biti. Navodno na inzistiranje aktualnog vodstva Grada Zagreba. Sada nam je to i potvrđeno.

- Ta je staza doista legendarna za hrvatski auto-sport i ondje se vozi valjda i više od 50 godina. Istina je da smo u dogovoru s Gradom Zagrebom odustali od Sljemena - potvrdio je Danijel Šaškin, predsjednik Organizacijskog odbora WRC Zagreb 2022.

Je problem bio u Zelenima odnosno činjenici da je Medvednica zaštićena Park-šuma?

- Ne, najveći problem je prolazak kroz grad. Lani su trkači automobili u prolazu kroz grad radili i neke prometne prekršaje što mi ne smijemo više dopustiti. Onda vozači moraju grijati gume, voze lijevo-desno i sve to ipak izgleda relativno ružno. Kroz centar grada. Tako da smo nažalost definitivno od toga odustali, što ne znači da se Sljeme jednog dana ponovo neće vratiti. Svečani start i cilj će biti u Zagrebu, servisni park također. Najviše će zbivanja biti u Zagrebu, ali u samom središtu grada se neće voziti brzinac. Ne zaboravimo da Sljeme ima tu jednu cestu, nema bočnih, drugih pristupa i to organizacijski predstavlja velik problem. Vjerujte da i sadašnji parking oko žičare ne bi bio dovoljan, gužve bi bile nesnosne, poremetili bi i promet u gradu, a ne znam i kako bi, na koji način propustili, osigurali nekih 100.000 ljudi koji bi mogli ujutro krenuti. To bi blokiralo cijeli grad - rekao je Danijel Šaškin. (dba)

Tri nove lokacije brzinaca

Malo više o nekim tehničkim detaljima relija, doznali smo od Željka Štefanića, direktora natjecanja.

- Ove se godine vozimo kroz pet županija plus grad Zagreb. Ravnali smo se kako bi ove godine obuhvatili Varaždinsku i Primorsko-goransku županiju koje su nam nove na popisu. Što se tiče novih brzinaca, prvi je kod Okića odnosno blizu Samobora i Klinča Sela. Nova dva brzinska ispita su u subotu, 23. travnja Platak odnosno relacija Gornje Jelenje - Platak. Konačno u nedjelju, 24. travnja, 3. brzinski ispit, uoči završnog brzinca u Kumrovcu, vozili bi još Trakošćan. (dba)

Opasnost od strujnog udara

Međunarodna automobilistička udruga (FIA) promovira i hibridne automobile.

- Uz postojeći motor s unutarnjim sagorijevanjem, 1.6 turbo koji razvija nekih 380 KS, dodan je i elektro-motor. On razvija oko 100 kWh, dakle dodatnih 136 konja. Automobil može vozi i isključivo na električni pogon, ima bateriju od 3.9 kWh, a koja se puni ili u servisu ili rekuperacijom kočenja. Znači, kada automobil koči, automatski se puni baterija. Automobil može prijeći do 20 km samo na struju, ali elektro-motor silno pomaže, daje dodatnu snagu na startu brzinskog ispita - pojasnio je Slaven Dedić, direktor WRC Croatia Rally 2022.

No, ima jedna vrlo bitna stvar koju ćemo ponavljati malo češće s vremenom. Upozorenje o neprilaženju uvijek automobilu poradi bojazni da vas ne “stepe” struja.

- Specifičnost relija je da gledatelji u slučaju izlijetanja automobila voli doći i pomoći. Tu treba paziti da na automobili svijetli ili gori zeleno svjetlo. Tada se smije prići i dotaknuti automobil, u suprotno, ni u kojem slučaju. Ako ne svijetli zeleno ili svijetli crveno svjetlo, postoji bojazan da bi vas mogao udariti strujni krug - naglasio je Slaven Dedić.

Prijeti li odgoda zbog Ukrajine?

Dakako, u svjetlu užasavajućih scena rata u Ukrajini, logičnim se nameće i pitanje moguće bojazni o odgodi relija, mišljenju FIA-e...?

- Nismo geopolitički stručnjaci i teško mi je odgovoriti. Možemo se prije svega nadati da se postojeći rat u Ukrajini ne proširi i izvan nje, te da cijelo stanje ne eskalira i na nešto još gore. Kada bi se to dogodilo, o čemu ne želim ni pomišljati, onda znate i sami što bi bilo. Još gora eskalacija, još opasnije oružje bi... tada ne bi bilo više nas, a ne relija. No, ne da budemo tako pesimistični, mislim da odgode ipak neće biti - veli Danijel Šaškin, prvi čovjek WRC Croatia Rallyja. (dba)

Linker
16. studeni 2024 22:05