APA-PictureDesk via AFP
MOŽE LI TO I HRVATSKA?

Kako je nastala ljepotica u Beču? Stadion se rotira za 90 stupnjeva, a završen je nevjerojatno brzo

Allianz stadion stajao je 53 milijuna eura, a svom klubu donosi i veliki godišnji prihod.
Piše: Robert ŠolaObjavljeno: 16. siječanj 2022. 17:02

U studenom 2011. Gradsko vijeće Beča odlučilo je da će SK Rapidu na raspolaganju biti ukupno 26,7 milijuna eura za renoviranje stadiona Hanappi, proširenje sportske akademije i izgradnju centra za trening na stadionu Ernst Happel. Neposredno nakon odluke o subvenciji, Rapid je potražio predstavnika klijenta koji će pratiti projekt obnove stadiona od analize do završetka i realizacije.

U veljači 2012. ugovor o obnovi stadiona dodijeljen je tvrtki FCP Fritsch, Chiari & Partner ZT GmbH iz Beča. Uz to, SK Rapid Sportstättenbetriebe GmbH (društvo s ograničenom odgovornošću) osnovano je u proljeće 2012. godine kao stopostotna podružnica SK Rapid Wirtschaftsbetriebe GmbH. Uprava SK Rapid formulirala je sljedeće ciljeve za projekt stadiona: - Ekonomski dodatni prihod od najmanje 3 - 5 milijuna eura/sezona (dodatni prihod podrazumijeva se kao dodatni prihod umanjen za dodatne nastale troškove).

- Poboljšanje situacije glede buke i svega što dolazi uz utakmicu za stanovnike koji žive blizu stadiona.

- Poboljšanje udobnosti stadiona (posebno sanitarni čvorovi, zaštita od vjetra i kiše, ugostiteljstvo, prikladnost za žene i obitelji).

- Poboljšanje sigurnosti stadiona.

- Poboljšanje kapaciteta stadiona na najmanje 22 000 posjetitelja.

- Financiranje bez preuzimanja prevelike osobne odgovornosti.

Na koncu je izračunato kako će ukupni troškovi obnove, uz minimalna poboljšanja, iznositi 39 milijuna eura.

Uz to, postojale su i druge varijante (npr. izgradnja nove južne tribine, sjeverna tribina s Business Clubom itd.) S ukupnim troškovima do 66 milijuna eura. Rezultat obnove bio bi stadion sa sigurnom stabilnošću, ali s minimalnim poboljšanjima u pogledu ekonomičnosti, sigurnosti, udobnosti stadiona i situacije susjeda.

image
APA-PictureDesk via AFP

Razmatranja o novogradnji

Stoga su u studenom 2012. zaustavljena razmatranja o obnovi i započeta je priprema podataka za moguću novu zgradu stadiona. Izleti u Mainz, Basel, Bern, St. Gallen, Luzern i brojni kontakti s međunarodnim developerima i graditeljima stadiona pokazali su mogućnosti za izgradnju novog stadiona po cijeni između 40 i 55 milijuna.

Procedura

Kao priprema za natječajni postupak izgradnje novog stadiona prvo je provedena studija konstrukcije stadiona koja je uzela u obzir parametre s obzirom na zoniranje i odredila maksimalni mogući kapacitet od 24.000 sjedećih mjesta (od toga 2.500 poslovnih sjedećih mjesta, uključujući 41 ložu). Ova studija bila je osnova za natječajnu dokumentaciju za kombinirani postupak projektiranja i izvođenja.

Strukturni koncept obuhvaćao je sljedeće:

- Rotacija stadiona za 90 stupnjeva.

- Zapadna tribina postaje glavna, a južna tribina postaje tribina za Rapidove navijače, koja se može pretvoriti iz stajaće u sjedeću.

- Dio sjeverne tribine bit će sektor za goste koji će imati zaseban pristup za autobuse gostujućih navijača.

- Stadion će imati samo jednu razinu i bit će potpuno zatvoren, odnosno tribine će biti spojene.

- S visinom od cca. 20 metara i poštivanjem dostatne udaljenosti do stanovnika (susjeda), čemu je pridana posebna posvećenost.

Prednosti izgradnje novog stadiona ispred obnove starog su posebno:

- Suvremeni nogometni stadion zasnovan na najnovijim dostignućima u izgradnji stadiona, za nacionalne i međunarodne utakmice (stadion UEFA kategorije

- Poboljšana zaštita lokalnih stanovnika smanjenjem buke, smanjenje emisije svjetlosti (reflektori na krovnoj konstrukciji) i poboljšani protok prometa.

- Moderna udobnost stadiona, posebno za obitelji, i poboljšani sigurnosni standardi

- Optimalno osiguranje gostiju kroz ograđeno parkiralište za autobuse

- Značajan porast prihoda kluba

Analize su pokazale da će stadion biti isplativ jer se nalazi u zoni velikog potencijala stanovništva u gravitacijskom području s oko 2,5 milijuna ljudi (u krugu od 50 km). Broj malih poduzeća (približno 100.000) i tvrtki s više od 50 zaposlenih (oko 1700) također sugerira visok marketinški potencijal. Vrlo dobre prometne veze (podzemna željeznica, tramvaj, autobusi, ÖBB, WESTbahn, P&R Wiental) osigurat će normalan i ugodan pristup stadionu.

Proces osiguranja kvalitete

Kao privatni sportski klub, SK Rapid može u budućnosti održivo raditi optimalno ako se osiguraju odgovarajuće mogućnosti za zaradu. Jedan od najvažnijih je stadion. Uz gore spomenute specifikacije za novi stadion, visoka marketinška vrijednost i pripadajući atraktivni dizajn te značajka visoke, unikatne prepoznatljivosti, morali su biti zadovoljeni kao specifikacije. Te zahtjeve funkcionalnog planiranja i provedbe u skladu s najnovijim otkrićima u izgradnji stadiona i najvišu razinu sigurnosti troškova potrebne za privatni klub, mogli bi jamčiti samo najbolje kvalificirani graditelji stadiona u Europi. U postupku odabira na natječaj su pozvane tvrtke s najvećim iskustvom u projektiranju i izgradnji stadiona. Također su uzeti u obzir kapaciteti na austrijskom tržištu, koje su arhitekti s iskustvom u gradnji stadiona na austrijskom tržištu mogli integrirati u tim. Natječajnu dokumentaciju pripremio je IFS, a zahtjevi i kvalitete precizirani su na vrlo visokoj razini detalja.

U prvoj fazi postupka iskazivanja interesa prijavile su se brojne tvrtke iz Švicarske, Njemačke i Austrije, ali nakon provjere referenci i prikladnosti kao glavnih izvođača, one su eliminirane. Napokon, u prvoj fazi natječaja, četiri ponuđača (uključujući dvije radne skupine koje su bile među njima, tako da je bilo šest nacionalnih i međunarodnih tvrtki u utrci) sudjelovala su u postupku iskazivanja interesa. Nakon što su bili dostupni natječajni radovi, održano je nekoliko rasprava s ponuđačima s ciljem optimizacije planiranja za potrebe Rapida.

Obvezujući postupak

U obvezujućem postupku STRABAG je prevladao i dobio je ugovor kao glavni izvođač za izgradnju novog stadiona Allianz, uključujući rušenje legendarnog stadiona Gerhard Hanappi, koje je započelo u listopadu 2014., a otvoren kao stadion West još 1977. godine. Upravljanje projektom vodio je Roman Hornischer sa strane STRABAG-a, a sa strane SK Rapid-a, sadašnji direktor uprave stadiona, Harry Gartler.

Stadion je bio završen za fantastičnih 17 mjeseci. S rušenjem je koštao 53 milijuna eura. Izgleda prekrasno, komforan je i Rapidu donosi veliki godišnji prihod.

Linker
24. travanj 2024 12:19