Vladimir Dugandžić/Cropix
PLATFORMA BUDUĆNOSTI

MODERNA ANDERSENOVA BAJKA Crowfunding kao način financiranja kluba s Poljuda!?

Piše: Sportske novostiObjavljeno: 11. siječanj 2016. 12:36

Hajduk je na prekretnici. Navijači okupljeni u udrugu Naš Hajduk dobili su mandat od splitskog Gradskog vijeća birati članove Nadzornog odbora voljenog nogometnog kluba, no bila je to tek prva faza njihove akcije. Konačni cilj je stjecanje većinskog udjela u vlasništvu kluba čime bi Hajduk i formalno prešao u ruke navijača.

Niz je akcija kojima planiraju prikupljati sredstva, jedna je crowdfunding. Nije to baš nepoznat pojam, većina internetski pismenih ljudi makar načelno zna o čemu se radi. Ukratko, projekt za kojega tražite sredstva objavi se na nekoj od specijaliziranih internetskih stranica te se traže sredstva od poznatih i nepoznatih donatora, piše Slobodna Dalmacija.

Jedan od zanimljivijih primjera je onaj oca Stuarta Andersona i njegova sina Cedana. Planirali su skupiti putem Indiegogo platforme 70.000 dolara kako bi realizirali projekt proizvodnje košnica iz kojih automatski teče med. Mjesec dana do kraja akcije prikupili su četiri milijuna dolara, a ukupno im je “kapnulo” 12.487.757 dolara.

U međuvremenu je dvojac Anderson završio u magazinima Forbes i Wired. Danas prodaju svoje košnice diljem svijeta, a ovu priču s pravom možemo nazvati modernom Andersonovom bajkom.

Dvije najpoznatije platforme za prikupljanje sredstava su Kickstarter i Indiegogo.

– Potrebno je razlučiti četiri osnovna modela grupnog financiranja. Prvi model, nagradni (reward based) model, je u mainstream medijima najrašireniji i odnosi se na platforme tipa Kickstarter i Indiegogo. Obično pokretač projekta/kampanje obeća da će, ukoliko prikupi zacrtani novac, svojim podržavateljima, isporučiti nekakvu opipljivu nagradu kao kompenzaciju za sudjelovanje.

Kod kampanja koji se odnose na pokretanje proizvodnje nekog uređaja to su obično prvi primjerci tih uređaja – kazao nam je Hrvoje Hafner, naš poznati bloger koji svoje tekstove objavljuje na stranici www.crowdfunding.hr.

Mogu li se putem ovakvog načina financiranja skupljati sredstva i za kupnju dionica?

– Drugi model odnosi se na grupno financiranje vlasničkih udjela (equity based) u kojem u zamjenu za uplatu postajete suvlasnik poduzeća u osnivanju ili već osnovanog. Radi se o vrsti inicijalne javne ponude (IPO) kakvih smo u Hrvatskoj mogli vidjeti sa HT-om i INA-om, međutim ovdje se obično radi o tvrtkama koje se tek pojavljuju na tržištu, tzv. startup tvrtkama.

Treći model je čisti donacijski (donation based) kada podržavatelj ne očekuje protuvrijednost za uplatu, a četvrti je zajmovni model (laon based) u kojem se pokretač obvezuje da uplaćeni novac tijekom kampanje vraća s kamatom u određenom vremenskom roku.

Ipak, neke platforme, među njima baš i Kickstarter i Indiegogo, zabranjuju financiranje kupnje dionica?

– E sad, Kickstarter i Indiegogo su reward based crowdfunding platforme, međutim obje se planiraju u budućnosti fokusirati i na equity projekte. Za sada to još uvijek ne rade zbog zakonske regulative koja u SAD-u dozvoljava ulaganja u tuđe kompanije samo akreditiranim investitorima, ali i ograničava određene marketinške aktivnosti koje su temelj crowdfundinga kakvog danas pozajemo.

Predsjednik Obama takozvanim JOBS Actom pokušava olabaviti tu rigidnu američku regulativu. Postoje, međutim, specijalizirane crowdfunding platforme za financiranje vlasničkih udjela koje bi mogle poslužiti za tu svrhu, Seedrs, Crowdcube...

Neke od njih mogu koristiti i navijači Hajduka, ali i...?

– Postoji opcija da se grupno financiranje izvede mimo bilo koje postojeće crowdfunding platforme i da se posebno za tu namjenu proizvede jednostavna web stranica koja bi poslužila svrsi.

Što biste savjetovali navijačima Hajduka, na što da posebno obrate pažnju prije pokretanja akcije?

– Najbitnije je izraditi marketinšku strategiju kojom će doprijeti do svakog pojedinačnog navijača i potencijalnog investitora prije nego kampanja za prikupljanje novca krene. Komunikacijske poruke moraju biti jasne, a proces transparentan.

Vjerujete li da njihova akcija ima dobar potencijal s obzirom na veliki broj članova, prijatelja i “uživo” i na facebooku...?

– Ovakva akcija sigurno ima veliki potencijal zbog duge povijesti kluba, nostalgije, a vjerojatno i splitskog dišpeta. Rezultat akcije ovisiti će o visini financijskog cilja koji se želi postići i o tome postoje li organizacijski kapaciteti (volonterski sati, ali i kapital za marketinške aktivnosti kampanje) onoga koji bi akciju pokrenuo. U protekloj godini imali smo prilike vidjeti kampanju grupnog financiranja za Imunološki zavod koji je bio svojevrsna kampanja solidarnosti (iako na kraju neuspješna).

Dio projekata ne isporuči obećane “perkove”. Što u tom slučaju? Tko odgovara i odgovara li uopće?

– Crowdfunding je igra povjeranja i bitno je da se svi sudionici u toj igri dovoljno informiraju o pravilima. Kickstarter i Indiegogo kao najpoznatije nagradne crowdfunding platforme jasno ističu kako se ne smatraju odgovornim za neisporuku nagrada, ali itekako poduzimaju aktivnosti kada njihove zajednice posumnjaju u nečasne i nemoralne kampanje, takve kampanje vrlo brzo budu uklonjene s platformi.

Veći su problem kampanje u kojima pokretači kada rade u dobroj vjeri precjene svoje mogućnosti i znanje pa takve završe kao loši primjeri. Tu se prvenstveno radi o mladim poduzetnicima koji su početnici pa nije čudno da donose i krive poslovne odluke zbog kojih u konačnici ne uspiju.

Standings provided by SofaScore LiveScore
Linker
27. rujan 2024 15:32