Prošlo je 17 godina od posljednje emitirane epizode, no večeras se ponovno okupljaju Prijatelji. Nakon nekoliko odgoda uzrokovanih koronavirusom, konačno gledamo dugo najavljivani reunion Phoebe, Rossa, Rachel, Monice, Joeyja i Chandlera.
Ponovno okupljanje ove planetarno popularne družine može se gledati na HBO GO, a nova epizoda "The One Where They Get Back Together" ujedno je i svojevrsni znak proslave četvrti stoljeća od prve epizode „Prijatelja”.
Prošlo je 25 godina, a i dalje su toliko popularni.
Obožavaju ih ne samo oni koji su s njima odrasli, nego i mlađe generacije, kafići se još uvijek uređuju po uzoru na Central Perk, a neki se i dalje šišaju na „Rachelicu”...
Uzrok tolikoj obožavanosti između ostalih pokušava pronaći i knjiga „Prijatelji”, podnaslovljena „Ona o seriji 'Friends'”, koju je napisala Kelsey Miller, a koja je kod nas na hrvatskom jeziku objavljena u izdanju glazbene knjižare Rockmark.
Miller je napravila opsežno istraživanje fenomena „Prijatelja”; istražila je događanja iza kulisa samog snimanja, ali i razgovarala s publikom. Ljudi koji su pratili seriju iz sezone u sezonu su joj, piše, najčešće govorili da im ta serija donosi – utjehu. „Govorili su o njihovoj lakoći, o odvojenosti od stvarnosti. Gledali su ih jer se s njima nisu mogli povezati.
Šest odraslih osoba sa savršenim frizurama koje su sjedile u kafiću usred dana? Tko im plaća sve te velike kave? Prijatelji su za njih bili čisti eskapizam,” smatra Miller. Pogled na seriju je, nastavlja, možda malo drugačiji kod Europljana nego kod Amerikanaca. „'Za Europljane koji nikada nisu bili u SAD-u "Prijatelji" su predstavljali Ameriku',“ rekla joj je jedna od sugovornica.
118 milijuna gledatelja
Autorica knjige daje podatke koji pokazuju da su „Prijatelji” doista i dalje veliki trend, da ih mase još uvijek gledaju, ljudima su i dalje svježi i zanimljivi.
„Prema podacima, 16 milijuna Amerikanaca gleda tjedne reprize. To je jednako ili više gledatelja nego što su neke epizode ostvarile tijekom prvog prikazivanja serije. A to su samo ljudi koji ih gledaju na televiziji. Netflix ima prava na prikazivanje od 2015., a od svog nevjerojatno popularnog debija u SAD-u, ta kompanija omogućava gledanje serije za 118 milijuna pretplatnika diljem svijeta (a taj broj u neprestanom je porastu). I na tim tržištima baza obožavatelja "Prijatelja" ostala je široka i stabilna, dok na drugima zapravo raste. Godine 2016. gledanost je porasla za 10 posto u Velikoj Britaniji, gdje se serija reprizira na Comedy Central – programu čiji je najveći broj gledatelja u dobi od 16 do 34 godine. Tinejdžeri – koji se još nisu ni rodili kada su se Prijatelji počeli prikazivati – leže na kaučima i gledaju seriju nakon nastave. Mlađi odrasli dolaze kasno uvečer u svoje pretrpane stanove (možda još uvijek siti od komada pizze koju su pojeli na ulici), nose laptope u krevete i tonu u san uz neku od epizoda. A nešto stariji odrasli, ovakvi poput mene, gledaju reprize dok vježbaju u teretani,”, piše Miller, dodajući da su „Prijatelji” uspjeli „nadići vrijeme, nacionalnost, kulturne barijere, pa čak i vlastite zastarjele nedostatke s kojima se nitko nije mogao povezati, jer ispod svega toga, to je serija o nečem istinski univerzalnom – o prijateljstvu.
To je serija o tranzicijskom razdoblju rane odrasle dobi, kada vi i vaši vršnjaci niste povezani s obitelji, nemate stalne partnere, a u vezi budućnosti jednako ste uzbuđeni i nesigurni. Jedino izvjesno što imate ste vi jedni drugima.”
Inače, prva je epizoda ove serije prikazana 22. rujna 1994. na NBC-ju. U prve tri minute pilot-epizode nikome od likova ne znaju se čak ni imena, a potom u Central Perk ulijeće Rachel Green, koja vuče kišom natopljenu vjenčanicu. „Predstavlja se ekipi, a ekipa svima nama. Priča je započela,” kaže Miller.
Izvukla je i prvu kritiku koju je o „Prijateljima” pisao The New York Times. „Imaju dvadeset i nešto; vise zajedno; divlji su i ludi, a povremeno čak i duhoviti“, izvijestili su novinari ovog uglednog medija u pomalo mlakom osvrtu na seriju.
Seks, ljubav, karijere...
Inače, u prvim idejama autora serije Davida Cranea i Marte Kauffman njezin naziv nije bio „Prijatelji”, nego „Insomnia Café”. „Serija je o šest ljudi u dvadesetima koji se druže u tom nekom kafiću“, napisali su. „Teme su seks, ljubav, veze, karijere… ono razdoblje u životu kada je sve moguće, što je doista uzbudljivo i doista zastrašujuće,“ napisali su u svojim prvim nacrtima toga kako bi serija mogla izgledati. Nakon što je NBC otkupio seriju, njih su dvoje napisali scenarij te promijenili ime u „Friends Like Us”, pa ga kasnije skratili na samo „Friends”.
Iz te su televizijske mreže predložili da se radnja iz kafića prebaci u zalogajnicu, kako je to bio običaj u njihovim sitcomima. „Došli su do nas i rekli, ‘Zašto nemate zalogajnicu, baš kao u Seinfeldu. Svi znaju što je zalogajnica,“ispričali su autori serije, a Miller je zapisala, dodajući da su više puta postojali pokušaji da se „Prijatelje” ukalupi da budu sličniji „Seinfeldu”.
Miller smatra da uspjeh ove serije leži i u tome što su autori uvijek osluškivali želje publike. Tako su prije pilot-epizode čak i radili anketu o tome kakav bi trebao biti rasplet spoja Monice i Paula.
„Tijekom večere on joj kaže da nije mogao voditi ljubav sa ženom još otkako ga je supruga ostavila. Monica završi u krevetu s njim, a sljedeći dan sazna kako je cijela priča bila laž kojom se koristi kako bi odvukao žene u krevet – što joj slomi srce. Nakon što su prošli kroz radnju epizode za izvršne direktore mreže, predsjednik za zapadnu obalu Don Ohlmeyer se usprotivio. 'Kao prvo, nije mu se svidjela radnja, jer jedan od naših glavnih likova završi u krevetu s tipom na prvom spoju', prisjeća se Crane. '[Rekao je] ‘I što nam to govori o njoj? Zar nam to ne govori da je ona kurva?’ U tom mi je trenutku, priča Kauffman, 'vatra krenula na nos'. Ispričala se i bijesna izišla iz prostorije, ostavivši Cranea da riješi situaciju,” piše Miller.
Ohlmeyer nje i dalje inzistirao na svojoj ideji, pa su napravili anketu za publiku. „Na najpristojniji mogući način u anketi je bilo postavljeno pitanje: Što mislite o tome da Monica ima izvanbračni, prljavi i skandalozni spolni odnos s čovjekom s kojim je prvi put izišla? Na način kako je bilo prezentirano, anketno pitanje moglo je isto tako glasiti 'S obzirom na to da je spavala s tipom na prvom spoju, smatrate li da je Monica a) kurva, b) drolja, c) prelaka.',” stoji u knjizi. Publika je Monicu simpatizirala, pa u konačnici od cenzure nije bilo ništa.
Tip iz Old Spice reklame
Knjiga „Prijatelji” donosi i informacije o životima zvijezda prije serije koja im je promijenila život. Matthew Perry je veći dio mladosti proveo u zajednici vrlo dalekoj od show businessa, no njegov je otac bio jedno od najprepoznatljivijih lica televizije onoga vremena. John Bennet Perry bio je slavni „Old Spice frajer“ koji se pojavljivao u njihovim oglasima u sedamdesetima i osamdesetima. Matthew je s 15 godina otišao živjeti s ocem, no nije mu godilo nositi titulu sina seks-simbola.
Lisa Kudrow je, pak, dobila ulogu Roz u Fraiseru. „Nakon četiri dana produkcije dobila je otkaz. 'Zapravo su htjeli Peri Gilpin', kasnije je objašnjavala svoj debakl u Fraiseru. Uloga Roz bila je zapravo napisana za nju, iako Lisa tada to još nije znala. A zahvaljujući vježbi, Kudrow je postala vrlo dobra na audicijama – ponekada na svoju štetu. Mogla bi sjajno odraditi scenu pred žirijem, čak i ako bi znala da nije prava osoba za tu ulogu i da nikada ne bi uspjela dugoročno dobro glumiti taj lik,” piše u knjizi.
Usponi i padovi
Gledanost „Prijatelja” na momente je padala, no rješenje se uvijek pronalazilo. Jedan od ključeva koji su se koristili prije no što su se likovi uvukli gledateljima duboko pod kožu je bio crossover s drugim serijama.
„'Zamračeni četvrtak', bila je crossover fora koju je osmislio NBC da pokrene još više priča o svojim večernjim humorističnim serijama četvrtkom, svima smještenima u New York City – 'Lud za tobom', 'Prijatelji', 'Seinfeld' i 'Madman of the People'. Večer je počinjala u 20 sati, kada je Jamie Buchman iz 'Lud za tobom' (Helen Hunt) slučajno izazvala nestanak struje prtljajući po kablovima na krovu svoje zgrade, ostavivši sve u NBC-jevom New Yorku u mraku. Svi su prošli neozlijeđeni s hrpama novih gledatelja, pri čemu se publika Prijatelja povećala za otprilike 5 milijuna. Serija je dobila još veći vjetar u leđa sljedećim crossover/cameo epizodama 'Ona s dva dijela – prvi dio' i 'Ona s dva dijela – drugi dio', koje su prikazivane tijekom istraživanja gledanosti u veljači. Bio je to dvostruki potez kojim su na jednom mjestu okupljena lica iz dvaju NBC-jevih hitova i prikazana u dva segmenta, u 20:30 i 21:30, sa Seinfeldom u sendviču između njih kako bi se održala razina dobrog ukusa,” piše Miller, dodajući da su se crossover dogodio i sa „Hitnom službom”...