VIŠE OD 20 ŽRTAVA

Slavni tenor suočen s novim optužbama za seksualno zlostavljanje: ‘Rekli su mi da nikako ne ulazim s njim u lift‘

‘Potpuno mi je odvratno što on i dalje nastupa i poriče optužbe o seksualnom uznemiravanju‘ - govori mlada žena

Tri tenora 1995. Jose Carreras, Luciano Pavarotti, Placido Domingo

 Kpa/United Archives/Profimedia/Kpa/united Archives/profimedia

- Nikad ne ulazi u dizalo s Placidom Domingom - tako glasi savjet kojeg je dobila mlada 20-godišnja španjolska pjevačica u vezi poznatog tenora.

Nažalost, taj savjet je nije spasio od seksualnog napastovanja, rekla je prošli tjedan za španjolsku TV postaju La Sexta. Jednom prilikom, prisjetila se, Domingo ju je iznenada poljubio u usta.

Žena je tijekom televizijskog priloga snimljena u sjeni, a njezin je identitet pažljivo skrivan. Dapače, samo tri od preko 20 žena koje su od 2019. iznijele slične optužbe na račun slavnog tenora bile su spremne identificirati se. Neke su ga optuživale da ih je ljubio, hvatao ili mazio, druge kažu da su se poseksale s njim jer su bile prestravljene što će im se dogoditi s karijerama ako ga odbiju.

Većina njegovih navodnih žrtava inzistirala je na anonimnosti, tvrdeći da je Domingo, koji sada ima 81 godinu, bio jedan od najvažnijih ljudi u svijetu opere, pa im je bilo teško "otvoreno ga prozvati".

I četiri godine nakon što su se prvi put pojavile tvrdnje da je seksualni predator, čini se da je Domingo čovjek do kojeg pokret #MeToo ne može doprijeti. Operni pjevač nije priznao krivnju, ali se ispričao. Unatoč dvjema službenim istragama koje su zaključile da se doista ponašao neprimjereno, za mnoge ljubitelje opere on je očito "prevelik da bi propao".

image

Domingo nastupa u Moskvi, 2021.

Vyacheslav Prokofyev/Tass/Profimedia/Vyacheslav Prokofyev/tass/profimedia

Domingo, koji puni arene s kolegama Lucianom Pavarottijem i Joseom Carrerasom, često je bio hvaljen kao "prava romantična duša", a još uvijek redovito nastupa pred publikom diljem svijeta. Španjolska kraljica Sofija prisustvovala je nastupu u Madridu prije godinu dana, iako je španjolska vlada zabranila Domingu da nastupa u kazalištima koja financira država.

Patricia Wulf, američka mezzosopranistica čija je optužba prva izašla u javnost, izjavila je za Daily Mail da je užasnuta što je, unatoč tome što više ne surađuje s Kraljevskom operom u Londonu ili velikim tvrtkama u SAD-u, Domingo i dalje dobrodošao na pozornicama širom svijeta.

- Potpuno mi je odvratno što on i dalje nastupa i poriče optužbe o seksualnom uznemiravanju - rekla je i dodala da ga je SAD istaknuo kao seksualnog predatora, ali se upitala što po tom pitanju "rade ostale zemlje". Također, sretna je što im se javila još jedna žena, istaknuvši da to nije "nimalo lako napraviti".

Domingova posljednja tužiteljica, iz njegove rodne Španjolske, spomenula je dva konkretna incidenta dok je radila u španjolskom kazalištu prije otprilike dva desetljeća. Tijekom prvog, rekla je da ju je Domingo progonio od sobe do sobe naočigled ostalih, a i primijetio je da nosi hlače s vezom na stražnjim džepovima.

- Postavio mi je vrlo čudno pitanje pred svima. Naime, pitao me može li staviti ruku u taj moj lijepi džep - rekla je žrtva tijekom gostovanja u španjolskoj TV emisiji te otkrila da ju je ta rečenica "pogodila ravno u želudac".

- Što sada reći ovom čovjeku, a da održim stvari normalnima? Ako kažem "ne", to će imati posljedice. Ne želim ni razmišljati o tome što bi se moglo dogoditi ako kažem "da" - opisala je tešku situaciju.

Drugi put su nastupali zajedno i nakon što su se ugasila svjetla na pozornici između scena, Domingo je mrak koristio za pipanje i poljupce.

- U onim sekundama kad vam se oči navikavaju na mrak, Placido bi mi se približio - prisjetila se. Nadalje, poljubio ju je u usta i priznala je da nije mogla izbjeći taj poljubac.

- Nisam htjela da me poljubi. Točka je završila, glazba je prestala i zastor se spuštao. Nije bilo nikakvog opravdanja - rekla je. Ova žena nikada nije razmišljala o tome da to kaže svojim nadređenima jer se bojala da će si time uništiti karijeru, ali je rekla da je "njezin rad s Placidom ohrabrio druge žene da otkriju svoja iskustva s Domingom".

image

Domingo nastupa u Njemačkoj 1976.

Helmut Reiss/United Archives/Profimedia/Helmut Reiss/united Archives/profimedia

Optužbe protiv Dominga, koji je 2002. proglašen vitezom Reda Britanskog carstva, datiraju iz sredine osamdesetih, a prvi su put objavljene u kolovozu 2019. godine. Osam pjevača i jedna plesačica izjavili su za Associated Press da je, unatoč svojoj reputaciji, Domingo, koji je u braku sa svojom drugom suprugom Martom Ornelas od 1962.. zlorabio svoju moć kako bi ih natjerao da se seksaju s njim.

Sedam ih je reklo da su im karijere patile kad su odbili, jedna je tvrdila da joj je zavukao ruku niz suknju, dok su tri druge rekle da ih je tjerao na vlažne poljupce.

Dvije su priznale da su popustile njegovim zahtjevima i seksale se s njim. Posebno je bizarna priča jedne od pjevačica koja je rekla da je s Domingom imala dvaput seksualni odnos u hotelima u Baltimoreu i Los Angelesu. Tvrdi kako joj je pjevač jednom prilikom ostavio 10 dolara na noćnom ormariću hotela uz obrazloženje da ne želi da se osjeća kao prostitutka, ali da opet ne želi da ona plaća parkiralište za svoj automobil.

Patricia Wulf kaže da ju je Domingo stalno vrbovao dok su radili zajedno u washingtonskoj nacionalnoj operi, gdje je bio umjetnički ravnatelj od 1996. do 2011. godine.

- Prišao bi mi, vrlo blizu, stavio bi svoje lice ravno uz moje lice, stišao bi glas i upitao "moram li kući večeras"?

Kada je Wulf povela svog supruga, Richarda Lewa, na zabavu povodom otvaranja Mozartove "Čarobne frule", rekla je da joj je Domingo prišao, poljubio je u oba obraza i šapnuo joj na uho: "Volio bih upoznati svojeg suparnika".

Wulf, čije je navode o Domingu potkrijepio kolega koji ih je vidio, rekla je da je tenor bio toliko moćan u svijetu opere da je shvatila da bi bilo uzaludno prijaviti ga. "U našem poslu bio je poput Boga", jednostavno je objasnila.

Oko 30 drugih svjedoka reklo je da su vidjeli "neprikladno seksualno ponašanje" Dominga koji je "nekažnjeno progonio mlađe žene". S druge strane, Domingo je tvrdio da su optužbe "netočne" i tvrdio je da su sve njegove interakcije i odnosi "uvijek bili dobrodošli i sporazumni". Njegove su reakcije potaknule druge da progovore.

U rujnu 2019., samo mjesec dana nakon prvih optužbi, još 11 žena javilo se sa sličnim pričama, odnosno, optužbama.

image

Placido Domingo

Joaquin Corchero/Zuma Press/Profimedia/Joaquin Corchero/zuma Press/profimedia

Među njima je bila pjevačica Angela Turner Wilson, koja je kao 28-godišnjakinja izabrana za drugu glavnu žensku ulogu u produkciji Massenetovog "El Cida" 1999. u Nacionalnoj operi u Washingtonu. Jedne noći, dok je sjedila našminkana, Domingo, njezin kolega, prišao joj je iza leđa, posegnuo ispod njezinog ogrtača i uhvatio je za golu dojku.

- Boljelo je. Nije bilo nježno. Snažno me pipkao - opisala je Wilson.

- Koja bi žena ikada željela da je se tako zgrabi za grudi? Morala sam izaći na pozornicu i ponašati se kao da sam zaljubljena u njega - opisala je situaciju. Druge žene su također pričale o neželjenim dodirima slavnog pjevača, uporne zahtjeve za privatnim okupljanjima, kasnonoćne telefonske pozive i iznenadne pokušaje da ih poljubi.

Osoblje iza pozornice pokušavalo je zaštititi mlade žene od Dominga, iako su šefovi ignorirali ono što je bila javna tajna u svijetu opere. Producentica Melinda McLain, koja je radila s Domingom u nekoliko različitih produkcija, rekla je da ga nikada nije stavljala samog u prostorije za probe s mladim pjevačicama i trudila se osigurati da njegovi garderobijeri uvijek budu muškarci.

Druga strategija bila je pozvati Domingovu ženu na događaje, jer ako je "Marta bila u blizini, on se ponašao pristojno".

U listopadu 2019., mjesec dana nakon drugog vala optužbi, Domingo je "teška srca" dao ostavku na mjestu direktora Opere u Los Angelesu, inzistirajući da to čini za dobrobit tvrtke s kojom je bio povezan od osamdesetih. Nastavio je sebe prikazivati kao nevinu žrtvu, rekavši za jednu španjolsku publikaciju da su Španjolci prirodno "topli, privrženi i puni ljubavi". Tvrdi da je uvijek bio "galantan", ali da se "danas na galantne geste gleda drugačije", rekao je.

U veljači iduće godine, Domingo je objavio izjavu u kojoj tvrdi da mu je bilo bolno čuti da je "možda uzrujao ljude ili radio nešto neugodno bez obzira koliko davno, unatoč njegovim najboljim namjerama". Rekao je da prihvaća "punu odgovornost" za svoje postupke, a i ispričao se zbog "boli" koju je nanio svojim tužiteljima. Doduše, zanijekao je da se ikad ponašao "agresivno".

image

Domingo nastupa u Njemačkoj 1989.

Frank Hempel/United Archives/Profimedia/Frank Hempel/united Archives/profimedia

Njegova isprika potaknula je novu tužiteljicu da se javi i identificira. Urugvajska sopranistica Luz del Alba Rubio rekla je da je bila u svojim dvadesetima kada ju je Domingo 1999. pozvao da se pridruži Nacionalnoj operi u Washingtonu, gdje je on bio umjetnički ravnatelj. Rekla je da ju je Domingo neprestano počeo nazivati, često kasno navečer, i bio je neugodno nježan, stalno je ljubeći preblizu usnama.

Jedne ju je večeri pozvao u svoj stan kako bi pogledao snimku njezina pjevanja, ali počeo ju je iznenada ljubiti. Odgurnula ga je. Nakon toga je rekla da je nikad više nisu angažirali da radi u operi i da uloge koje joj je obećao nikada nisu zaživjele.

Mjesec dana nakon njegove isprike, Opera u Los Angelesu objavila je istraživanje u kojem je zaključeno da je deset optužbi za nedolično ponašanje između 1986. i 2019. "vjerodostojno". Neke su žene, kako se navodi, pretrpjele "značajnu traumu".

Odvojena istraga sindikata Američkog udruženja glazbenih umjetnika pokazala je da je Domingo bio uključen u "neprikladne aktivnosti, od flerta do seksualnih napada na radnom mjestu i izvan njega". Kasnije je otkriveno da je postojao tajni dogovor prema kojem će Domingo platiti sindikatu 500 tisuća dolara ako ograniči ono što javno govori o svojoj istrazi. Spomenuti izvještaji su prisilili Dominga da se odrekne prestižnih uloga u njujorškoj Metropolitan operi, ali, dok je posao u SAD-u potpuno presušio, i dalje je bio pozdravljan ovacijama u europskim opernim kućama, uključujući onu u Milanu u prosincu 2019. koja je trajala 22 minute.

image

Domingo u Mexico Cityju 2022.

Julian Lopez/Eyepix Group/Zuma Press/Profimedia/Julian Lopez/eyepix Group/zuma Press/profimedia

Ohrabren ovim uspjehom, Domingov stav protiv njegovih tužitelja je očvrsnuo. U kolovozu 2020. rekao je talijanskim novinama da će se "boriti da opere svoje ime" ako preživi covid, dodavši da "nikada nikog nije zlostavljao". Govoreći za španjolske novine El Mundo prije godinu dana, Domingo je zanijekao da je bilo koga uznemiravao.

Stručnjaci za operu kažu da je Domingo uspio nastaviti raditi u Europi, ali ne i u SAD-u, jer europske operne kuće dobivaju više javnog novca i ne moraju se toliko oslanjati na sponzore, koji ne bi htjeli biti povezani s okaljanim i osramoćenim pjevačem.

Domingo se suočio s dodatnom neugodnošću u kolovozu prošle godine kada ga je argentinska policija optužila da je dogovorio sastanak sa ženom iz seksualnog kulta koji svoje članove tjera na prostituciju s bogatim i moćnim muškarcima. Policija je rekla da ima snimke niza telefonskih poziva u kojima se čuje kako Domingo dogovara posjet sa ženom iz "škole joge u Buenos Airesu". Pjevač, kojeg policija nije istraživala u ovom slučaju, odbio je komentirati tvrdnje.

Domingo, koji se pohvalio da mu je Vladimir Putin čestitao rođendan kad je napunio 80 godina, možda se nikada više neće vratiti u najprestižnije svjetske operne kuće, ali svejedno ima dosta posla ove godine: prema njegovoj web stranici, ima zakazane nastupe u Parizu, Tokiju, Firenci, Budimpešti, Monte Carlu, Meksiku, Omanu i raznim gradovima u Austriji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 11:37