PROHUJALO S VIHOROM

Originalni scenarij kultnog klasika otkriva tajni rat oko izrezanih scena brutalnog prikaza ropstva

Nekoliko se pisaca zalagalo za realističniji prikaz rasnih odnosa, ali su njihove mračne, uznemirujuće i nasilne scene bile izrezane

Vivien Leigh kao Scarlett O‘Hara i Hattie McDaniel kao Mammy u filmu ‘Prohujalo s vihorom‘

Selznick International Pictures/Christophel Collection/Profimedia/Selznick International Pictures/christophel Collection/profimedia

Na zadovoljstvo svih filmofila, pronađen je scenarij snimanja za filmski klasik "Prohujalo s vihorom" koji je razotkrio kako je "rat" oko prikaza ropstva uzdrmao produkciju omiljenog, ali kontroverznog filma iz 1939. godine. Radnja ovog visokobudžetnog blockbustera, smještena u pozadinu američkog Građanskog rata i obnove, dugo je bila kritizirana zbog saniranja ropstva, a HBO Max je u novom obrazloženju istaknuo da "niječe užase ropstva, kao i njegovo naslijeđe rasne nejednakosti". Međutim, povjesničar David Vincent Kimel otkriva da se nekoliko pisaca zalagalo za realističniji prikaz rasnih odnosa, ali su njihove mračne, uznemirujuće i nasilne scene bile izrezane iz gotovog proizvoda.

Oscarom nagrađeni film adaptiran je prema romanu Margaret Mitchell iz 1936., i prati život odvažne ljepotice iz Georgije, Scarlett O‘Hare. Iako je prodan u više od 28 milijuna primjeraka, knjiga se našla na udaru američke kritike kao "zla" zbog "izopačavanja nacionalne vizije ropstva".

Kimel je 2020. godine platio 15.000 dolara za nevjerojatno rijedak scenarij snimanja koji je izvorno pripadao redatelju filma, Fredu Schuessleru. Pregledavajući 301 stranicu, doktorant Sveučilišta Yale otkrio je nekoliko scena koje nisu ušle u konačnu verziju filma. Kroz bilješke i revizije, također je razotkrio žestoku raspravu između pisaca o tome kako prikazati rasne odnose na ekranu.

"Otkrio sam da je Schuesslerov Dugin scenarij mozaik koji zapravo predstavlja perspektive brojnih scenarista. Veliki dio izrezanog materijala bio je oštar prikaz zlostavljanja porobljenih radnika na plantaži od strane lika Scarlett (Vivien Leigh), uključujući reference na premlaćivanja, prijetnje da će crna sluškinja ‘Mammy‘ (Hattie McDaniel) biti izbačena s plantaže jer nije dovoljno radila, i drugi prikazi fizičkog i emocionalnog nasilja", napisao je Kimel u eseju koji je u utorak objavio The Ankler.

Rights Managed/Mary Evans Picture Library/Profimedia/Rights Managed/mary Evans Picture Library/profimedia

Prema Kimelu, moćni producent David O. Selznick naredio je da se svi scenariji za snimanje filma "Prohujalo s vihorom" unište nakon produkcije filma. Procjenjuje da još uvijek postoji oko pet dokumenata, što ovaj koji je nabavio čini još uvjerljivijim. Selznick je želio učiniti "Prohujalo s vihorom" senzacijom na kino blagajnama, angažirajući više od desetak scenarista da rade na scenariju, uključujući F. Scotta Fitzgeralda. Nakon analize izvornog scenarija snimanja i pregledavanja drugih artefakata "Prohujalo s vihorom" koji se čuvaju u arhivama, Kimel je otkrio da su se "pojavile rivalske skupine scenarista: ‘Romantičari‘ i ‘Realisti‘ koji su pojačavali scene zlostavljanja kako bi istaknuli brutalnost Scarlettinog lika, pa čak i osudili samu instituciju ropstva." Fitzgerald, koji je na kraju otpušten iz produkcije, pripadao je "romantičnom" taboru. U pismu Selznicku, Fitzgerald piše da želi progurati "romansu starog Juga".

Prohujalo s vihorom

Moviestore/shutterstock Editorial/profimedia/

"Volio bih vidjeti montažu od dvije, tri minute najljepših prijeratnih snimaka koje možete zamisliti... Volio bih vidjeti... crnce kako pjevaju. Onda bismo mogli ući u priču o razočaranoj ljubavi, izdaji nadglednika, mukotrpnim crncima i posvađanim djevojkama", napisao je.

Istovremeno, scenaristi Sidney Howard i Oliver H.P. Garrett su pripadali taboru "realista", a "njihov materijal koji je prikazivao rasne odnose bio je često toliko grub i beskompromisan da su neki dijelovi izrezani u nacrtima čak i prije stvaranja scenarija u mom posjedu", tvrdi Kimel. Ipak, neke druge manje laskave scene ostale su u scenariju snimanja koji je otkupio povjesničar. U jednoj sceni iz scenarija, Scarlett udari kućnu robinju Prissy (Butterfly McQueen) štapom.

"Scarlett namjerno podiže šibu i udari Prissy u leđa," dok viče, "Sjedni, budalo, prije nego što ovo stavim na tebe!", stoji u scenariju. S druge strane, u scenariju snimanja, Scarlett je daleko okrutnija prema sluškinji Mammy nego što je to slučaj u posljednjem dijelu filma. U jednoj izbačenoj sceni, ona proklinje služavku kada "izražava žaljenje što je morala naporno raditi u teškim danima nakon građanskog rata." U drugoj izrezanoj sceni, Scarlett kaže: "Ne znam i nije me briga!" kao odgovor na pitanje kamo bi trebali otići bivši porobljeni radnici.

Kimel je također otkrio prepisku između Selznicka i publicista Vala Lewtona, pri čemu je producent rekao da se nada da će koristiti riječ ‘crnčuga‘ u filmu, ali da je izgovaraju crnački glumci. Lewton je odgovorio rekavši da se crnci "gnušaju" te riječi. Uvreda nije dospjela u film, ali njegov romantizirani pogled na stari Jug i njegov dezinficirani pogled na ropstvo znači da je film "klasik sa zvjezdicom", smatra Kimel.

Nisu samo mračne i nasilne scene o rasnim odnosima nestale u sobi za rezanje. Scenarij snimanja također uključuje scenu u kojoj Rhett Butler (Clark Gable) razmišlja o samoubojstvu prije no što ga u tom naumu prekine drugi lik.

Kimelov esej izašao je samo nekoliko mjeseci nakon što je posljednja preživjela zvijezda iz "Prohujalo s vihorom" preminula. Mickey Kuhn bio je dječji glumac iz zlatnog doba Hollywooda 1930-ih i 40-ih, a preminuo je lani u studenom u dobi od 90 godina. Kuhn se u filmu pojavio kad je imao samo šest godina.

03. svibanj 2024 05:16