EKSPLOZIVNI FILM

Iza glamura, ljepote i milijuna skrivaju se mračne tajne: ‘Silom je ljubio modele, stalno ih je dirao...‘

Poznati redatelj dokumentaraca Matt Tyrnauer na svjetlo dana izvlači sve prljavštine najpoznatijeg brenda donjeg rublja

Supermodel Adriana Lima jedna je od najpoznatijih Anđelica

 Emmanuel Dunand/Afp/Profimedia/Emmanuel Dunand/Afp/Profimedia

Još u veljači 2021. godine, kada je objavljeno da se snima dokumentarna serija o najpoznatijem brendu ženskog donjeg rublja na svijetu, Victoria‘s Secret nastalo je golemo uzbuđenje. Sada je platforma Hulu prikazala i službeni trailer uz kriptičnu najavu: "Tjera vas da se zapitate: tko govori istinu?". Trodjelna serija zove se "Victoria‘s Secret: Anđeli i demoni" a na Hulu stiže 14. srpnja.

To je jedan od onih mračnih dokumentaraca koji zaviruju iza korporativne zavjese i pokazuju koliko neka mjesta mogu biti grozna, unatoč savršenoj vanjštini i nevjerojatnom imidžu. U središtu priče su globalno popularan brend i njegov dugogodišnji izvršni direktor, enigmatični milijarder Les Wexner.

Režiju potpisuje nagrađivani novinar i redatelj Matt Tyrnauer koji je poznat po odličnim dokumentarnim filmovima poput onih o modnom kreatoru Valentinu i kultnom njujorškom disko-klubu Studio 54.

image

Redatelj Matt Tyrnauer

Giuseppe Cacace/Afp/Profimedia/Giuseppe Cacace/Afp/Profimedia

Godinama je svijet lagano otvorenih usta pratio godišnje revije Victoria‘s Secreta na kojima su ponajbolje manekenke, najljepše žene na modnoj sceni, Viktorijine anđelice nosile njihove seksepilne kreacije. I naravno, krila. Savršeno marketinški odrađeni spektakli na kojima su nastupale najveće glazbene zvijezde, iščekivali su se poput najvrućih sportskih događaja. Uzbuđenje se bildalo mjesecima.

image

Modne revije brenda pratili su milijuni gledatelja

Gabriel Bouys/Afp/Profimedia/Gabriel Bouys/Afp/Profimedia

Iako je sitnih nesavršenosti bilo i prije, vidljive pukotine u lijepoj fasadi Victoria‘s Secreta počele su se pojavljivati u srpnju 2019. godine.

Tada je New York Times objavio veliki ekspoze u kojem je detaljno opisano profesionalno partnerstvo i prijateljstvo između tadašnjeg vlasnika tvrtke, Lesa Wexnera, i zloglasnog seksualnog predatora Jeffreyja Epsteina, već prije osuđivanog za seksualno zlostavljanje. Epstein je tada čekao suđenje za optužbe za trgovinu seksualnim robljem, a počinio je samoubojstvo u svojoj zatvorskoj ćeliji samo nekoliko tjedana nakon što je objavljeno tekst u NY Timesu.

Članak je otkrio da je Epstein dobio punomoć nad Wexnerovim bogatstvom i da mu je Wexner prodao brojne nekretnine uz veliki popust, uključujući i prostranu gradsku kuću na Upper East Sideu, te privatni zrakoplov koji je navodno koristio za trgovinu ženama i maloljetnicama, nazvan "Lolita Express". Mnoge od žrtava rekle su da se Epstein predstavljao kao skaut za Victoria‘s Secret prije nego što ih je seksualno uznemiravao i napao.

Wexner je tvrdio da nije znao za Epsteinovo predatorsko ponašanje, te da je sve veze s njim prekinuo 18 mjeseci nakon što je Epstein uhićen prvi put, zbog navođenja djece na prostituciju, 2008. godine.

image

U backstageu revije

Lionel Bonaventure/Afp/Profimedia/Lionel Bonaventure/Afp/Profimedia

Sedam mjeseci kasnije, NY Times je objavio još jedan veliki tekst o "rasprostranjenom maltretiranju i uznemiravanju zaposlenika i modela" u Victoria‘s Secretu. Optužili su direktora marketinga Eda Razeka, čovjeka koji stoji iza popularnih reklamnih kampanja i imidža brenda, za brojne slučajeve neprimjerenog ponašanja - nasilu je ljubio modele, tražio od njih da mu sjede u krilu i neprimjereno ih dodirivao. Razek je odbacio sve optužbe i odstupio s direktorskog mjesta.

Matt Tyrnauer također u dokumentarcu ispituje kako je ova modna kuća utjecala na žene. Redatelj je za The Daily Beast izjavio kao je brend kod generacija žena "uzrokovao poremećaj tjelesne dismorfije" kroz svoje kampanje u kojima su mršavi modeli s naglašenim oblinama postavljali nerealne standarde.

- Ne možete imati bolji primjer brenda koji objektivizira žene za zaradu od Victoria‘s Secreta - rekao je Tyrnauer - Bili su izvanredno uspješni jer su, u svojoj dijabolično marketinškoj briljantnosti na stvarno učinkovit način iskoristili duh vremena. Bio je to spoj u kojem je korištena ženska seksualnost kao simbol osnaživanja žena, što je najbolje prikazano u seriji "Seks i grad", pomiješan s ikonografijom izbora ljepote koja je stvarno čudna, nalik Trumpovoj.

image

Supermodel Adriana Lima jedna je od najpoznatijih Anđelica

Emmanuel Dunand/Afp/Profimedia/Emmanuel Dunand/Afp/Profimedia

Dokumentarac donosi i detalje oko kolekcije PINK namijenjene tinejdžerima pokrenute 2002. godine.

- Jednog su dana ispraznili cijeli odjel s čarapama i posvuda poslagali te lude, sićušne gaćice jarkih boja i odgovarajuće potkošulje. Promijenila se i glazba, puštao se pop - kaže u filmu Sara Zofko, bivša zaposlenica Victoria‘s Secreta - Tada sam osjetila da nešto ide u krivom smjeru jer je PINK doslovno bio dizajniran da cilja na tinejdžere. To nije bio dobar osjećaj.

Dorothea Barth-Jorgensen, manekenka koja je nosila te "mladenačke kolekcije" na modnoj reviji na kojoj je pjevao tada 18-godišnji Justin Bieber za mikrofonom u filmu se prisjetila koliko je cijela priča bila nadrealna i jeziva.

image

Kolekciju za tinejdžere PINK pokrenuli su 2002. godine

Martin Bureau/Afp/Profimedia/Martin Bureau/Afp/Profimedia

- Imala sam haljinu od igračaka i a cijeli se set uglavnom temeljio na igračkama - rekla je Barth-Jorgensen - Nisam ni znala tko je Justin Bieber prije toga. Djeca moje sestre bila su toliko uzbuđena što ću biti na pisti s Justinom Bieberom. Bili su opsjednuti njime, a tada su imali 10 i 12 godina, tako da mislim da su definitivno pogodili metu.

Tyrnauer je istražujući za film došao internih korporativnih materija koji su poprilično mračno štivo. U jednom od internih videa za marketing može se čuti, uz slike uznemirujuće mladih modela: "PINK osigurava dugoročni rast Victoria‘s Secreta dovođenjem mladih kupaca koje možemo zadržati desetljećima".

Redatelj to uspoređuje internom studijom koju su napravili u tvrtki Meta, koja je procurila u javnost. U njoj o tome kako je se govori kako je društvena mreža Instagram, koja je dio Mete, toksično okruženje za tinejdžerice. U studiji između ostalog kako ta društvena mreža "pogoršava probleme sa slikom o vlastitom tijelu kod jedne od tri tinejdžerice" te da "Tinejdžeri krive Instagram za povećanje u stopa tjeskobe i depresije."

- Rečenica "Možemo privući stalan dotok mladih kupaca u narednim desetljećima" za mene je jeziva. Ljudi govore o Instagramu i njegovim štetnim učinkcima na psihu mladih žena, a ovo je bila generalna proba za sve što je Meta napravila kasnije. Victoria‘s Secret je to isto radila kroz trgovine, one su bile tvornice za uzimanje našeg novca kroz zavođenje određenom vrstom slika.

Drugi interni marketinški video iz 2008. godine, prikazan u filmu prikazuje Wexnera koji se hvali svojom kreativnom kontrolom nad svojim tvrtkama.

- Stvaranje brenda je snimanje filma - kaže - Bilo mi je vrlo lako napraviti film u svojoj glavi. Vidim sebe kao voditelja studija, pa to znači da moram pregledati scenarije, pobrinuti se da svi ostanu u priči.

Inače, nakon napisa u New York Timesu i otkrića o toksičnoj koroporativnoj kulturi u toj tvrtki, o rasizmu, seksizmu, lošem utjecaju na mlade žene, te s jačanjem trenda pozitivnosti prema svim oblicima tijela, raznolikosti i inkluzivnosti stvari su se počele mijenjati. Od 2019. godine nema više modnih revija vrijednih puste milijune dolara. Od 2021. godine tvrka ima nove vlasnike, novu politiku, a Viktorijine anđelice su prošlost. Nova lica Victoria‘s Secreta su, primjerice, najbolja američka nogometašica Megan Rapinoe, glumica Priyanka Chopra Jonas i tenisačica Naomi Osaka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 09:25