Nakon Facebooka i Netflixa, HDS ZAMP ima ugovor i s TikTokom, platformom na kojoj trendove diktiraju tinejdžeri.
Naime, HDS ZAMP, služba zaštite autorskih muzičkih prava (ZAMP) Hrvatskog društva skladatelja (HDS), udruge autora, skladatelja i tekstopisaca koja se bavi zaštitom i promocijom hrvatskog glazbenog repertoara i kolektivnim ostvarivanjem prava autora glazbenih djela i jedna od najpopularnijih društvenih mreža na svijetu, TikTok, prošlog su tjedna potpisali ugovor kojim se licencira glazbeni repertoar domaćih autora i članova HDS-a na ovoj platformi koja trenutno broji više od 800 milijuna korisnika.
Što to znači za autore i nositelje prava?
Svaki put kada se u TikTok videima koristi neko djelo članova Hrvatskog društva skladatelja, ZAMP će te podatke obraditi i autorima isplatiti njihove honorare temeljem dostavljenih izvještaja platforme.
Tko će dobiti koliko i može li se tu dobro zaraditi u ZAMP-u još ne znaju.
- Ugovor je potpisan na paušalan iznos, koji nije javna informacija, i on će se dijeliti na autore kada nam stigne izvještaj od TikToka o glazbenom repertoaru domaćih autora. Tko je popularan na TikToku i tko će dobiti honorar još ne znamo jer tek očekujemo izvještaj - pojasnio nam je Milan Majerović Stilinović iz HDS ZAMP-a.
Naši su glazbenici ovu vijest dočekali s oduševljenjem, znajući da će ovaj vid zarade donekle ublažiti rupu u autorskim honorarima nastalu zbog pandemije covid-19 bolesti i nemogućnosti normalnog poslovanja: koncertiranja i brojnih drugih oblika glazbenog djelovanja.
- S obzirom na trenutačnu situaciju u mojoj profesiji uzrokovanu koronakrizom, kada nema ni koncerata ni predstava i sve je stalo, moram reći kako je jako dobro da se monetizacija na digitalnom tržištu dovede u red i drago mi je što smo mi, odnosno ZAMP, među prvima u regiji koji smo to uredili. Lijepo je da onaj tko ulaže, tko se trudi i tko je popularan, na kraju za to bude i nagrađen. Svima nam je jasno da su društvene mreže nevjerojatno popularne, stoga zašto bi samo njihovi vlasnici i oglašivači zarađivali, ja sam uvijek za transparentnost i red je da svoj dio tantijema dobije i autor teksta, glazbe... - komentira Joško Čagalj Jole, koji je za TikTok saznao zahvaljujući svojim kćerima Ivi, Emi i Tiji.
S Joleom se slaže i Lana Jurčević, umjetničkog imena La Lana, koja je prigrlila sve društvene mreže i zna kako se istaknuti sadržajem.
- Danas se ljutimo kada nam netko ukrade gumicu za kosu ili časopis s plaže, a pjesme, koje su autorsko djelo, djelo ljudi koji žive za to i od toga, godinama i godinama su bile dostupne svakome za svašta, za što god se tko sjetio.... Tako da s moje strane, apsolutna podrška u ime svih autora i izvođača - rekla nam je pjevačica.
No, za Miju Dimšić TikTok je, priznaje, i dalje velika nepoznanica.
- Osobno su mi i ove druge mreže previše i nisam osoba za takvu vrstu sadržaja, ali bilo kakav oblik naknade za korištenje autorskih djela na takvim platformama, kao što, primjerice, postoji već otprije na televiziji i radijskim postajama, svakako pozdravljam - rekla nam je Mia Dimšić.
"Život nije siv", "Bezimeni" i druge pjesme ove osječke kantautorice omiljene su mlađoj publici, tinejdžerima koji su upravo i noseći korisnici TikToka, najbrže rastuće i najviše futuristički orijentirane društvene mreže, čiji je sadržaj fokusiran isključivo na (kratku) videoformu.
Naime, TikTok je lansiran 2016. i dosad downloadan više od dvije milijarde puta, a prema najnovijim podacima GlobalWebIndexa, 41 posto svih korisnika aplikacije ima između 16 i 24 godine, i na njoj u prosjeku provode 52 minute na dan.
- Ne mogu procijeniti jesam li uopće na listi najpopularnijih autora na TikToku, ali bilo bi mi drago da jesam. Ako je moja glazba dio TikTok kulture, to mi je svakako kompliment - ističe Mia.
Finalizacijom sporazuma s TikTokom, HDS ZAMP zaključuje uspješan niz na digitalnom tržištu poslovanja u 2020. godini - ranije tijekom godine potpisani su novi ugovori sa svjetski popularnim servisima Facebookom (ujedno i Instagramom) te s Netflixom. Ugovor s Facebookom pokriva glazbenu licencu za repertoar domaćih autora u ukupno 43 europske zemlje, a s obzirom na Facebookov vlasnički udio, licenca se također odnosi i na korištenje glazbe na Instagramu.
Iako potpisan sredinom ove godine, ugovor s Netflixom retroaktivno se odnosi na period od siječnja 2016. naovamo, odnosno od samog dolaska Netflixa na tržište RH. Sporazum s tom videoplatformom pokriva isključivo teritorij Hrvatske.
A jedan od najpopularnijih svjetskih glazbenih servisa, Spotify, u Hrvatskoj je također postao dostupan sredinom srpnja ove godine.
Digitalna konzumacija glazbe i u Hrvatskoj je konačno zaživjela punim plućima, a HDS ZAMP u toj ekspanziji ima važnu ulogu. Tako je u Hrvatskoj trenutno licencirano 11 digitalnih servisa: YouTube, Google Music, Spotify, Apple Music, Deezer, Netflix, TikTok, Facebook (i Instagram), Zorro Tunes zatim Soundtrack your brand (namijenjen poslovnim korisnicima) i A1 Xplore Music isključivo za korisnike A1 mreže.
Glazbeni fanovi imaju mogućnost uživanja u desecima milijuna pjesama na brz, jednostavan i legalan način, a napokon koristi od svega imaju i oni koji tu glazbu stvaraju, jer najveće digitalne platforme koje već godinama koriste kreativne sadržaje za vlastiti razvoj sada konačno licenciraju kreativne sadržaje i dio profita dijele s kreatorima tih sadržaja.
- U teškoj godini poput ove, vijest o otvaranju novih tržišta i sve kvalitetnijoj online monetizaciji kreativnog sadržaja, zasigurno će razveseliti sve naše članove. Ugovarajući detalje sporazuma sa spomenutim digitalnim platformama, vodili smo se interesom naših članova kako bi u budućnosti ostvarili što bolju poziciju za jaku i održivu kreativnu zajednicu - rekao je Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a, najavljujući kako će u narednom obračunu digitalnih prava domaći autori i članovi HDS-a na svoje račune prvi put primiti autorske honorare sa Spotifya. U obračun honorara početkom listopada ući će i iznosi licenci od Deezera, YouTubea i Google Musica.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....