Zgodna priča o genezi pjesme "Mama ŠČ" ponovno nam pokazuje kako umjetnost uglavnom ne nastaje u vakuumu, već umjetnici gledaju svijet oko sebe "na leđima divova" koji su im prethodili. Veliki Predrag Lucić napisao je 2013., po narudžbi redatelja Dušana Jovanovića, songove za predstavu splitskog HNK "Majka Hrabrost i njezina djeca", antiratni klasik Bertola Brechta iz 1939., i tako je, među ostalima, nastala pjesma "Kupi mi mama jedan mali rat" sa stihovima – "Kupi mi mama jedan mali rat/Kakav nitko nema/Sa mnom neka raste/Kupi mi mama jedan mali rat/Neka druga djeca/Zavide i pate...". Devet godina kasnije, Lucićeve pjesme iskoristio je Paolo Magelli za "Lizistratu" koju je radio na Splitskom ljetu 2022., a za tu su predstavu muziku skladali Damir Martinović Mrle i Ivanka Mazurkijević.
Mrle je ostao potresen moćnim Lucićevim stihovima i u glavi mu je počela odzvanjati poruka "Mama, idem u rat" te se rodila ideja o stvaranju antiratne opere čiji će simfonijski dio biti "zgužvan" kako bi se uklopio u propozicije trominutnog formata pjesme za Eurosong. Bertol Brecht progovorio je tako kroz Predraga Lucića, koji je progovorio kroz Magellija i "Lizistratu", koji su, na kraju, progovorili kroz Mrleta i Let 3, u "Mami ŠČ" koja je sada postala nacionalni, regionalni, napose i europski popkulturni fenomen, jer je očito dobro uhvatila zeitgeist.
Mrle, pri tome, nije upao u zamku "svi su jednako krivi" relativiziranja oko rata u Ukrajini, već je jasno upro prstom u "podlog malog psihopata" s kojime ima smisla pregovarati koliko i s krokodilom dok ti grize nogu, za čiji je uspon plodno tlo bio ekosustav u kojem mame ljube morone i glasaju za morone, potom rađaju i s očevima moronima odgajaju morone, kojima kupuju traktore s kojima će ovi nekažnjeno driftati po skijalištima i pijani i drogirani gaziti ljude po autobusnim stanicama. Morone koje će, na kraju, jedan od psihopata povesti u rat, s time da će danas to biti Vladimir Putin, a sutra netko drugi.
Čitav taj kontroverzni paket Letovci su složili da bi nastupom na Dori izreklamirali svoj tradicionalni zagrebački koncert za Antivalentinovo i novi materijal, no dogodilo se da ih je Hrvatska poslala kao svoje predstavnike u Liverpool, što ni najmanje nisu očekivali. Šč je neka vrsta onomatopeje Mrletovih mentalnih procesa koji stoje iza kreacije i oko toga Mrle već godinama gradi brend, pa prodaje majice na Šč, čarape na Šč, dječje tute na Šč, craft pive na Šč, a sada je taj par suglasnika postao kulturalni meme koji se širi poput požara, lijepi se za imena, prezimena, imenice, glagole, toponime, klinci u školi pozdravljaju sa šč, vode se rasprave je li to staro rusko slovo ili neki drugi kriptični simbol...
Utoliko, s pojačanim interesom pratilo se prvo pojavljivanje benda na pozornici nakon Dore, na domaćem terenu u riječkom Exportdrvu, gdje su nastupili uz Krešu i kisele kiše, riječke pankere koji su ove godine također konkurirali za hrvatskog predstavnika na Eurosongu s pjesmom "Kme, kme". KKK su gradski pankerski brend koji ima svoju vjernu publiku i bili su dobro raspoloženi i usvirani na Valentinovo, a na izvedbi hita s Dore, s kojim su zaključili koncert, pridružio im se na gitari i Letovac Matej Zec, inače jedan od najtalentiranijih hrvatskih snimatelja, producenata i studijskih muzičara.
Izlazak Leta 3 na pozornicu izazvao je erupciju oduševljenja kod publike koju su činili fanovi svih generacija i profila, u zadimljenoj i prašnjavoj sali Exporta. Bez scenografije i specijalnih efekata, Let 3 je bio nepoderivi svirački stroj koji podiže zvučni zid i melje sve pred sobom. To je bend s tisućama kilometara ceste u nogama i tisućama sati pozornice, a koliko god puta ih gledali uživo, s cirkusom koji ih često prati ili bez njega, uvijek su jednako uvjerljivi, moćni, i nevjerojatno je koliko hitova imaju u repertoaru i koliko se bešavno kod njih spajaju dark wave mračnjaci s početka karijere i vic – pjesme koje svojim blentavim, naivnim apsurdom uvijek izmame osmijeh na lice.
Koncert je otvorio bubanj, krenuo je prepoznatljiv ritam koji nas uvodi u "Pokvarenu ženu (Žilogriz)" s njihovog drugog albuma, "El Desperado", a nastavile su se nizati pjesme iz svih faza njihove karijere – "999", "Profesor Jakov", "Tazi, tazi", "Dijete u vremenu", "Vjeran pas", "Drama", "K.... u čelo".... Na "Izgubljeni" je poletjelo perje iz jastuka, to je trik koji izvode još od 80-ih, a odnos koji su Letovci uspostavili s publikom mogao bi se nazvati čistom ljubavlju. Ta se emocija provlačila kroz dva sata svirke.
Prlja je jedan od najboljih hrvatskih frontmena ikada kojeg su, koliko i rock klubovi, formirale stijene Kantride, a Mrle je čista, nesputana energija, čovjek koji, da bi mogao kanalizirati svoje ludilo s pozornice, svakodnevno po par sati provodi vježbajući jogu, fitness, utege... Letovci su zasigurno najveći radnici hrvatske glazbene scene, i to im se sada na Dori isplatilo, ljubav je vraćena. "Mamu ŠČ" izveli su u Exportu na bis, dva puta za redom, pjevala je cijela dvorana, nakon čega je zagrmila "Ne trebam te" i bend se vratio 35 godina u prošlost.
Za Antivalentinovo u subotu u Zagrebu, priča se, Letovci pripremaju do sada neviđeni spektakl, nakon čega idu pripreme za Eurosong, a što će biti nakon Liverpoola, to ni oni sami u ovom trenutku ne znaju. Ono što se sa sigurnošću može reći jest da će ostati svoji, jer drugačije Let 3 ni ne može.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....