Može li Let 3 ući u finale Eurosonga u kojem je Hrvatska zadnji put bila 2017. godine? Ako se pita njihove obožavatelje u Hrvatskoj i naše glazbene kritičare koji predlažu da im se dodijeli orden za zasluge u kulturi, odgovor je potvrdan. No, ne možemo ignorirati i neke druge činjenice.
Za početak, ne treba zaboraviti da je već i domaća publika poprilično podijeljena po pitanju toga da nas baš ‘Mama Šč‘ predstavlja na Eurosongu. Jedni su oduševljeni i prognoziraju im plasman među prvih deset u Liverpoolu, no postoje i oni drugi koji su zbunjeni ili, još gore, zgađeni time što, kako kažu, naša pjesma politički provocira, a izvođači publici pokazuju gole stražnjice. Ima tu čak i onih koji smatraju da riječki rockeri promoviraju sotonizam, te su putem stranice Peticija online pokrenuli inicijativu za ukidanje nastupa Leta 3 na Eurosongu jer ne žele da našu zemlju predstavljaju dlakavi muškarci koji se odijevaju poput žena.
Zbunjeni su i tzv. inozemni eurovizijski znalci, a njihove reakcije idu od navijanja za Let 3 do zbunjenih pitanja poput: ‘Što je to? Jesu li ovi iz Hrvatske na nekim drogama?‘
S druge strane, stoji i to da su naši eurovizijski predstavnici već sada itekako zamijećeni. Na Eurosongu će ih, ne sumnjamo, gledati i slušati baš svi, ali to, na žalost, ne znači nužno da će im svi dati svoj glas.
Ako se gleda stanje na kladionicama, stvari se po Hrvatsku povoljno razvijaju. U svega nekoliko dana naša pjesma tu je napravila rijetko viđen skok od deset mjesta, te smo sada u ukupnom poretku petnaesti. Let 3 vodi i na eurovizijskim anketama dosad objavljenih skladbi za Eurosong. Imaju hrpu ‘lajkova‘, ali i hrpu ‘hejtova‘ i jedno pitanje koje je zasad bez odgovora: mogu li u finale?
Jer u prvom eurovizijskom polufinalu, uz Let 3, 9. svibnja nastupa ukupno petnaest zemalja, od čega ih deset prolazi u finale Eurosonga, koje se održava 13. svibnja. Ove godine u polufinalima glasa samo publika, bez žirija, pa su ‘kuhinje‘ po sistemu ‘svoj svome‘ na taj način smanjene. Je li to dobro za Let 3? I da i ne.
Naime, u ovom, prvom polufinalu od nama susjednih i po eurovizijskim običajima sklonih zemalja uz nas nastupa samo Srbija. Članovi Leta 3 najavili su da iz Srbije očekuju maksimalnih dvanaest bodova, no ne treba zaboraviti da je dio srpske publike zgrožen time što se u pjesmi spominje traktor zbog čega (pogrešno!) misle da se Let 3 sprda s progonom srpskog stanovništva u akciji ‘Oluja‘.
Osim Hrvatske i Srbije, u prvom eurovizijskom polufinalu nastupa i Irska, što je dobro za Let 3 jer bi naši ljudi koji tamo žive i rade mogli glasati za njih. Tu je i Njemačka, zemlja u kojoj živi također mnogo naših. Međutim, u ovom polufinalu natječu se i Latvija, Malta, Norveška, Portugal, Azerbajdžan, Češka, Finska, Izrael, Moldavija, Nizozemska, Švicarska, Švedska, a glasati u ovom polufinalu pravo imaju još i Francuska i Italija. Hoće li publika ovih zemalja uspjeti shvatiti poruku i estetiku Leta 3? Hoće li ih oduševiti njihov glazbeni izričaj?
Tonči Huljić, koji nas je dosad tri puta predstavljao na Eurosongu, ne bi dao ruku u vatru da će tako biti:
- Mama Šč‘ ima taj catchy moment, ima ‘mama rodila morona‘, ima nužnu kontroverzu zbog čega o njoj već svi pišu... Ali, politička karta u prvom polufinalu u kojem se natječemo sa snažnim blokom skandinavskih i baltičkih zemalja ne ide nam u prilog - upozorava Huljić, koji poput većine naših glazbenika koji su nas uspješno predstavljali na Eurosongu smatra kako ovakvim tipom pjesme kaskamo za svjetskim trendovima.
- Puno ovisi i o rasporedu izvođenja. Jer, ako su prije tebe dvije pjesme zezalice, a onda ti treći nastupiš s pjesmom na, uvjetno rečeno, isti kalup, nećeš se baš proslaviti - kaže Zrinko Tutić.
- Specifičnost ove pjesme, scenskog nastupa i prvenstveno poruke koju šalje, pjesmi daje jednake šanse za prolazak u finale, ali i za lošiji rezultat. No, puno toga u Liverpoolu će ovisiti o samom trenutku. Ono što je sigurno jest da ćemo biti primijećeni - kaže Ivan Horvat s portala eurosong.hr, s kojim se ne možemo ne složiti. Jer, ovakvu strku koja se podigla oko Leta 3 posljednji put imali smo 1999. godine kada nas je u Jeruzalemu s Huljićevom pjesmom ‘Maria Magdalena‘ predstavljala Doris Dragović. Bila je, podsjetimo, četvrta, a možda bi ‘išla‘ još i više da nam bodovi nisu oduzeti zbog skandinavskog bloka zemalja koji nas je optužio da smo mimo eurovizijskih pravila na matricu uvrstili snimljene muške glasove.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....