Dok doslovno cijela Europa raspravlja o pobjednicima naše Dore, mi smo domaćim glazbenicima koji su nas već predstavljali na Eurosongu, kao i našim velikim eurovizijskim fanovima postavili ‘pitanje svih pitanja‘: Kakve su šanse Hrvatske na Eurosongu s Letom 3 i ‘Mamom Šč‘?
- Iskreno, mislim da kasnimo barem 10 godina za tim tipom šokiranja publike jer je sve na Eurosongu odavno više politika agenda nego glazba. Tako da ćemo se, iako sa zakašnjenjem, s nastupom Leta 3 i pjesmom ‘Mama Šč‘ fino uklopiti u taj eurovizijski cirkus. Ako posprdno gledamo na ovaj festival onda su oni definitivno najbolji kandidati i jedva čekam da vidim koliko će daleko dobaciti - govori Tony Cetinski koji nas je na Eurosongu predstavljao 1994. godine s pjesmom ‘Nek ti bude ljubav sva‘, i nastavlja:
- Nakon svakojakih likova što smo ih imali prilike gledati zadnjih godina na Eurosongu, a koji kao da su izašli iz horor filmova, smatram da se ne bismo trebali zgražati nad našim predstavnicima. No, ovdje imamo još i politički dodatak nakon kojeg se samo treba nadati da onaj na kojeg Letovci aludiraju u pjesmi neće poslati kakav ‘drončić‘ na probni let iznad Jadrana. To je, po meni, jedino zeznuto u cijeloj priči, to je ono oko čega se lome koplja i šire priče o diskvalifikaciji Hrvatske ove godine. Inače, zanimljivo je i to da, kad se pjeva o slobodama, onda se mjeri koji će se natpisi pojavljivati na video zidu, o kojim tipovima sloboda se pjeva... To kod nas nema prolaz na Dori, ali kad se ide na političku provokaciju, onda se odlučujemo provocirati. Sretno nam bilo! Ja volim dečke iz Leta 3 i želim im svu sreću! Žao mi je samo što se ranije nisu odlučili nastupiti na ovom festivalu jer je ionako u Europskoj uniji sve odavno otišlo u ‘Šč‘ - poručuje glazbenik koji je u Opatiji, na Dori, održao show program za pamćenje.
Zrinko Tutić - koji je s Majom Blagdan i ‘Svetom ljubavi‘ 1996. godine osvojio četvrto mjesto, a na Eurosongu je bio i 1986. godine s Doris i skladbom ‘Željo moja‘ - kaže da mu je nemoguće prognozirati eurovizijski plasman Leta 3 dok ne čuje i ostale pjesme.
- Nakon toga puno ovisi i o rasporedu izvođenja. Jer, ako su prije tebe dvije pjesme zezalice, a onda ti treći nastupiš s pjesmom na, uvjetno rečeno, isti kalup, nećeš se baš proslaviti. Eurosong je naime jednadžba s mnogo nepoznanica. Ono što dotad mogu reći jest da Let 3 poznajem već gotovo pola stoljeća, od vremena kada je Mrle još svirao u ‘Termitima‘. Od samih svojih početaka oni svoju glazbenu priču kreiraju kao multidisciplinarni performans. Tome su ostali vjerni i na Dori, a meni je žao što je zbog toga u drugi plan palo koliko ti dečki zapravo dobro sviraju i pjevaju. Za kraj, primijetio sam da su na Dori čepove u stražnjicama odlučili zamijeniti ružama, a ja im želim da im te ruže donesu sreću u Liverpoolu - kaže Tutić, na kojeg se nadovezuje Branimir Mihaljević koji kaže:
- Jako mi je teško procijeniti koliko će i u kojoj mjeri Eurosong publika shvatiti Let 3. Na Eurosongu oni mogu biti top, ali mogu biti i ozbiljan flop ako ostanu neshvaćeni. U svakom slučaju, osim na pobjedi, čestitam im najviše na tome što su u svakom segmentu ostali svoji i što se nisu prilagođavali masovnoj publici. Nadam se da neće morati ublažiti svoj nastup zbog propozicija EBU-a i BBC-ja - priželjkuje skladatelj koji nas je na Eurosongu predstavljao s pjesmama koje je napisao za Feminnem 2010. godine (‘Lako je sve‘), Albinu 2021. (‘Tick-Tock‘), te Franku Batelić 2018. godine (skladba Crazy‘).
Sanju Doležal, koja je s Novim fosilima i pjesmom ‘Ja sam za ples‘ na Eurosongu bila 1987. godine, zatekli smo na povratku iz Sanrema. Zbog boravka u Italiji samu Doru nije pratila, ali je pogledala nastup Leta 3 koji će se, misli, super uklopiti u freak show u kakav se Eurosong zadnjih godina pretvorio.
- Ja sam staromodna, ja nekako više volim čuti dobru pjesmu poput one kakvu je 2017. godine izveo Salvador Sobral iz Portugala. No, nisam jedina, jer i Italija ove godine na Eurosong šalje pjesmu, a ne ludilo i cirkus. Marco Mengoni na Sanremu nije bio moj prvi izbor, ali ‘Due vite‘ je prije svega pjesma - ističe Sanja Doležal.
I Tonči Huljić odlučio se za praćenje Sanrema, a žao mu je što tamo nije pobijedio njegov favorit Rosa Chemical.
- Očito je da je Italija ove godine na Eurosong ‘gurala‘ Marca Mengonija, odnosno pjesmu i melodiju. Što se same Dore tiče, loša vijest za glazbu općenito je da je tu pobijedila jedina pjesma koja je na ovom natjecanju i mogla pobijediti. ‘Mama Šč‘ ima taj catchy moment, ima ‘mama rodila morona‘, ima nužnu kontraverzu zbog čega o njoj već svi pišu... Kakve su nam šanse na Eurosongu? Ne znam, jer politička karta u prvom polufinalu u kojem se natječemo sa snažnim blokom skandinavskih i baltičkih zemalja ne ide nam u prilog. Nije sretna ni činjenica da s ovim tipom pjesme kaskamo najmanje dvije godine za svjetskim trendovima koje predvode Rihanna i Miley Cyrus koje forsiraju melodije i jednostavnost. Inače, ja sam prije dvije godine rekao da je kucnuo čas da se s Dore privremeno povuku mainstream autori i prepuste na neko vrijeme mjesto alternativcima. No bojim se da je to vrijedilo prije dvije godine, ali ne i sada - kaže Tonči Huljić koji nas je na Eurosongu predstavljao čak četiri puta. Bio je šesti 1995. u Dublinu s pjesmom ‘Nostalgija‘ (Magazin i Lidija Horvat Dunjko), četvrti u Jeruzalemu 1999. s pjesmom ‘Marija Magdalena‘, (Doris) deseti 2001. u Kopenhagenu s pjesmom ‘Strune ljubavi‘ (Vanna), a ‘Lijepa Tena‘ koju su 2009. u Moskvi odpjevali Igor Cukrov i Andrea Šušnjara je stigla do finala. Što misli, hoće li to uspjeti i Letu 3?
- Što se samog Leta 3 tiče, ja ih poštujem, zapravo sam ljubomoran na to što oni svoje ludilo uspijevaju predstaviti kao nešto normalno. Ja bih povremeno tako, ali ne znam kako. Svakako ću navijati za njih na Eurosongu, a što bude - bit će - kaže Huljić.
Ok, a što misle eurovizijski fanovi: kako će po njima na Eurosongu proći Let 3?
- Specifičnost ove pjesme, scenskog nastupa i prvenstveno poruke koju šalje, pjesmi daje jednake šanse za prolazak u finale, ali i za lošiji rezultat. Ovo je jedan od trenutaka kada pravovremeno reagiramo na društveno okruženje kroz upečatljivi eurovizijski izričaj. Po svemu sudeći Let 3 točno znaju što i kako reći. No, puno toga u Liverpoolu će ovisiti o samom trenutku. Ono što je sigurno jest da ćemo biti primijećeni - kaže Ivan Horvat s portala eurosong.hr
- Pjesma je već sada zapažena, o njoj se raspravlja. Takvu pažnju Hrvatska je posljednji puta imala kada je Doris Dragović 1999. godine nastupala s ‘Marijom Magdalenom‘. Mislim da HRT i Let 3 sljedećih mjeseci trebaju odraditi jaku PR kampanju, na spot staviti engleske titlove kako bi neutralizirali zločeste komentare - predlaže televizijski novinar Ilija Jandrić koji je, veli, siguran da ćemo ove godine ući u eurovizijsko finale.
- Suprotno se može dogoditi jedino ako ostanemo neshvaćeni, zbog nerazumijevanja teksta. Bilo bi loše da stranci pomisle da se radi o komičarima, jer poruka ove pjesme je vrlo duboka i treba je prenijeti do što većeg broja ljudi, a opet zadržati samu pjesmu na hrvatskom jeziku - kaže Jandrić.
Modni i filmski kritičar Nenad Korkut također misli da ćemo s Letom 3 napokon ponovo vidjeti finale Eurosonga (zadnji put nam je to uspjelo 2017. kada nas je predstavljao Jacques s pjesmom ‘My Friend‘), koji po njemu, naglašava, nikako nije trash nego camp festival.
- U tu priču sjajno se uklapa Let 3 sa svojim sjajnim kazališno-filmskim performansom, šarenim kostimima i snažnom porukom pjesme. Uz to, o njima se već sada puno priča, što znači da su zapaženi, a biti zapažen prvi je preduvjet da nešto napraviš na Eurosongu. Moja prognoza je: sigurno finale, a ako se nakon toga ‘karte‘ poslože, moguć je i vrlo visoki plasman - prognozira Korkut.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....