Na plenarnoj sjednici Europskog parlamenta u Strasbourgu u srijedu su usvojeni izvještaji o smanjenju emisija u zrakoplovstvu. Izvještaj "Revizija sustava EU-a za trgovanje emisijama u zrakoplovstvu" usvojen je s 479 glasova za, 130 glasova protiv te 32 suzdržana dok je s 547 glasova za, 44 glasa protiv i 45 suzdržanih usvojen izvještaj "Obavješćivanje u okviru Programa za neutralizaciju i smanjenje emisija ugljika za međunarodno zrakoplovstvo".
Izvjestiteljica Europskog parlamenta za izvještaje o emisijama u zrakoplovstvu, zastupnica Sunčana Glavak predstavila je izvještaje na plenarnoj raspravi u utorak, kada se raspravljalo i o drugim zakonodavnim prijedlozima iz paketa Fit for 55. Istaknula je da paket Fit for 55 pretvara Europski zeleni plan i Europski zakon o klimi u stvarnost.
„Naš je cilj učiniti Europu prvim klimatski neutralnim kontinentom, a paket nudi sjajnu priliku za postizanje naših klimatskih ciljeva i korištenja zelene tranzicije za dobrobit naših građana i budućih generacija“, rekla je zastupnica Glavak.
Zrakoplovstvo je jedan od najbrže rastućih izvora emisija stakleničkih plinova te čini 2–3% globalnih emisija CO2. Dugoročne projekcije zrakoplovnih aktivnosti predviđaju značajno povećanje prometa. Broj putnika u zračnom prometu u EU-u od 1993. je konstantno rastao, pandemija je taj rast zaustavila, ali kako se ukidaju ograničenja broj putnika se povećava.
Kako je navedeno na stranicama Parlamenta, EU je poduzeo korake za smanjenje emisija iz zrakoplovstva kroz sustav trgovine emisijama stakleničkih plinova (ETS). EU surađuje s Međunarodnom organizacijom civilnog zrakoplovstva kod uvođenja globalne mjere poznate pod nazivom Corsia, uz koju bi zrakoplovne kompanije mogle neutralizirati svoje emisije ulaganjem u zelene projekte, kao što je primjerice sadnja drveća.
Zastupnica Glavak istaknula je kako se izvještajem o reviziji Sustava za trgovanje emisijama u zrakoplovstvu usklađuje zrakoplovni sektor s klimatskim ciljevima EU-a. Navela je i da se treba usredotočiti na definirane ciljeve, ali se pritom ne može dopustiti da industrija i putnici podnose sav teret.
„Moramo se usmjeriti na očuvanje mobilnosti i naše industrije. Tijekom pregovora inzistirala sam na činjenici da zrakoplovnom sektoru moramo ponuditi rješenja za dekarbonizaciju ako želimo taj sektor uskladiti s našim klimatskim ciljevima. Stoga sam predložila rješenje u obliku SAF (sustainable aviation fuels) emisijskih jedinica, kako bismo osigurali korištenje održivih zrakoplovnih goriva. Uspjeli smo postići sporazum kojim osiguravamo da se 40 milijuna besplatnih emisijskih jedinica dodijeli operatorima koji će koristiti održiva zrakoplovna goriva, a takav oblik poticaja bio bi dostupan do 2030., uz moguće produljenje do 2035.“, naglasila je zastupnica Glavak.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....