PREKRETNICA U INŽENJERINGU

"Čisti vodik" postao je središnji dio vladinih planova za smanjenje emisija, dok ekolozi tvrde kako je vodik proizveden iz fosilnih goriva skuplji i da će oslobađati previše emisija stakleničkih plinova

Dolina Latrobe odakle se vadi mrki ugljen iz koga se proizvodi vodik, koji će se zatim izvesi u Japan

 Paul Crock/Afp/Profimedia

Australija će izvesti ukapljeni vodik napravljen od ugljena. Smatra se kako je riječ o prekretnici u inženjerstvu, no unatoč enutzijazmu vlasti, istraživači smatraju kako će se takvom proizvodnjom zapravo samo povećati emisije ugljika u zemlji.

U okviru pilot-projekt HESC, vrijednog 500 milijuna dolara, vodik će se proizvoditi od mrkog ugljena iz doline LaTrobe u australskoj saveznoj državi Victoriji, a zatim transportirati specijalnim brodom u Japan, gdje će se spaljivati ​​u elektranama.

Prva pošiljka bi trebala krenuti prema Japanu u narednim danima. Projekt vodi japansko-australski konzorcij koji čine japanski J-Power, Kawasaki Heavy Industries, Shell i AGL.

Australski premijer Scott Morrison rekao je u petak da će ovaj pokret Australiju učiniti globalnim liderom u novoj industriji.

-Uspješna australska industrija vodika znači niže emisije, veću proizvodnju energije i više lokalnih radnih mjesta. Projekt HESC stavlja Australiju na čelo globalnog energetskog prijelaza na niže emisije kroz čisti vodik, koji je gorivo budućnosti- rekao je Morrison.

Premijer je također najavio dodatnih 7,5 milijuna dolara za potporu sljedeće faze projekta, koji ima za cilj proizvodnju 225.000 tona ugljično neutralnog vodika svake godine i dodatnih 20 milijuna dolara za sljedeću fazu projekta CarbonNet čiji je cilj proizvodnja komercijalnih hvatanje i skladištenje ugljika razmjera. Prema vladinim procjenama, to će smanjiti emisije za 1,8 milijuna tona godišnje.

No Tim Baxter, viši istraživač za klimatska rješenja u Climate Councilu, rekao je da su pretpostavke o nižim emisijama upitne.

-Vodik dobiven iz izvora fosilnih goriva, poput onog iz doline LaTrobe, a koji se dobiva iz jednog od najprljavijeg ugljena na svijetu, zapravo je samo nova industrija fosilnih goriva. Fosilni vodik je potpuno nova industrija fosilnih goriva, bez obzira na to je li hvatanje i skladištenje ugljika povezano s njom. To će rezultirati izvanrednim emisijama stakleničkih plinova. To nije klimatsko rješenje- rekao je Baxter.

Tako je "čisti vodik" postao središnji dio vladinih planova za smanjenje emisija, dok ekolozi tvrde kako je vodik proizveden iz fosilnih goriva skuplji i da će oslobađati previše emisija stakleničkih plinova. Barem će tako biti tamo gdje se sam vodik proizvodi, dakle u Australiji.

Fiona Beck, inženjerka s ANU Instituta za klimu, energiju i rješenja za katastrofe, rekla je da je ovaj projekt označuje prekretnicu u inženjerstvu jer dokazuje kako je tehnički moguće ukapljivati ​​i skladištiti vodik za transport.

Međutim, Beck, koautorica nedavno recenziranog rada, objavljenog u časopisu Journal of Cleaner Production, koji ispituje emisije iz japansko-australskog lanca opskrbe vodikom, tvrdi da ako vodik proizveden s fosilnim gorivima postane norma, Japan će zapravo samo transportirati svoje emisije u Australiji.

-Ako uvozite vodik napravljen iz ugljena, tada će emisije biti veće u Australiji, dakle tamo gdje se vodik iz fosilnih goriva uistinu i stvorio. Ako ne postoji politički pritisak ili ekonomski razlog zašto bi Japan kupovao vodik nastao pri niskim emisijama kada ima istu korist kupnjom jeftinog vodika nastalog pri visokim emisijama- zaključuje Beck.

Zastupnici Europskog parlamenta naglašavaju važnost klasifikacije različitih vrsta vodika i žele jedinstvenu terminologiju na razini EU-a kako bi se jasno razlikovao vodik iz obnovljivih izvora i vodik s niskim udjelom ugljika.

Glasovanjem na plenarnoj sjednici u svibnju 2021., kao odgovor na prijedlog Komisije, zastupnici su poručili da samo zeleni vodik, proizveden iz obnovljivih izvora, može dugoročno doprinijeti postizanju klimatske neutralnosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 20:36