Vlada je na jučerašnjoj sjednici donijela dvije odluke kojima se tek formalno produžuje nada u opstanak brodogradnje u Puli, dok bi u Rijeci brodogradnja i suštinski mogla nastaviti s radom, ali će njen nositelj biti australska tvrtka MKM YACHTS, a ne 3. maj.
Tako su ministri podržali “Zaključak o iskazivanju spremnosti uključivanja Vlade Hrvatske za stvaranje preduvjeta za pokretanje brodograđevne djelatnosti na području Pule putem društva Uljanik Brodogradnja 1856 d.o.o.”, te “Prijedlog odluke o davanju suglasnosti na davanje u potkoncesiju dijela pomorskog dobra u luci posebne namjene - Brodogradilištu 3. maj”.
4,5 mlrd. jamstava
Prvom odlukom se Ministarstvo financija, kao najveći pojedinačni vjerovnik Uljanika d.d. s utvrđenim tražbinama od 3,2 mlrd. kuna, što je 66% utvrđenih tražbina nekadašnje krovne tvrtke Uljanik grupa, obvezuje da stečajnu masu Uljanika d.d. “prenese” na Uljanik Brodogradnju 1856 d.o.o. Ta je stečajna masa procijenjena na 1.748,661.874 kune, a čini je pet brodova u gradnji, oprema, materijal na zalihi, te potraživanja od dužnika i dionice i udjeli u više trgovačkih društava. Nadalje, Uljanik d.d. u stečaju je ovlaštenik brodograđevne koncesije, a sve bi to ovom odlukom trebalo biti “ustupljeno” Uljanik Brodogradnji 1856 d.o.o. Tako bi ta tvrtka mogla nastaviti s radom i omogućiti nastavak brodogradnje u Puli, ali je problem to što ta kompanija nema nikakve nove ugovorene poslove. Naime, u obrazloženju Vlade se ističe kako se Poslovni plan 2020. - 2021. za društvo Uljanik Brodogradnja 1856 d.o.o. temelji na dovršetku broda Nov. 526., ali i da je “prema zaprimljenoj ponudi, kalkulacija za završetak predmetnog broda još negativna”. Eto, dakle, kalkulacija za taj brod je negativna, a drugih ugovorenih brodova nema. Što je i bolje jer smo zadnje dvije godine za jamstva za ugovorene brodove Uljanika platili 4,5 milijarde kuna. No, formalno za Pulu i dalje ostaje nada u opstanak brodogradnje.
U Rijeci je situacija takva da će 3. maj dati u potkoncesiju dio pomorskog dobra društvu MKM YACHTS d.o.o., koje je novoosnovano društvo sa sjedištem u RH u neizravnom vlasništvu vlasnika Scenic Grupe, Glena Moroneya. Scenic Grupa je, stoji u obrazloženju Vlade, jedan od vodećih svjetskih putničkih brodara specijaliziranih za luksuzna i egzotična krstarenja, a jedno od društava u sastavu iste, društvo PEC Limited, od društva Uljanik d.d. u stečaju naručilo je putnički brod Scenic Eclipse, koji se pokazao kvalitetnim i hvaljenim hrvatskim proizvodom. Područje koje se daje u potkoncesiju iznosi 21.493 m2 zauzete površine i daje se na rok od 10 godina, stoji u obrazloženju Vladine odluke. Pritom se ističe da se potkoncesija daje “u cilju povećanja učinkovitosti u obavljanju koncesijske djelatnosti kroz popunjavanje knjige narudžbi društva s najmanje pet visokovrijednih novogradnji, otvaranje mogućnosti da djelatnost opremanja i unutarnjeg uređenja putničkih brodova na području brodogradilišta obavlja, pored ovlaštenika koncesije, trgovačko društvo koje posjeduje iskustvo, te financijske i organizacijske sposobnosti u sektoru luksuznih putničkih brodova za egzotična krstarenja, te u cilju otvaranja novih tržišta luksuznih putničkih brodova”.
Državno jamstvo
Stoga je, dodaje se, Scenic Grupa zainteresirana sagraditi seriju od pet brodova iste namjene u Brodogradilištu 3. maj, a realizacija ukupnih ulaganja iznosit će, kako je prethodno rečeno, 860 mil. eura. Dogovoreni scenarij je takav da će onda MKM YACHTS dati 3. maju da kao podizvođač gradi trupce za tih pet brodova, što bi onda omogućilo posredno preživljavanje i 3. maja, vjerojatno uz još jedno popuštanje Bruxellesa. Problem je jedino što zbog tog žmirenja EU hrvatski porezni obveznici na kraju plate domaće brodograđevne promašaje. A i ovaj put ćemo strepiti do kraja, jer će Vlada za svaki investicijski kredit koji će dignuti MKM YACHTS dati 48 posto državnog jamstva.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....