STARTUP EKOSUSTAV: FINANCIJE

Zašto je dolazak Stripea izazvao oduševljenje hrvatskih osnivača startupa?

Meni to signalizira da se Hrvatska približava top klasi zemalja za pokretanje biznisa - kaže Tomislav Car iz Productivea

Kad je u drugom tromjesečju 2022. američki servis Stripe postao dostupan i u Hrvatskoj, mnogi u domaćoj startup zajednici oduševili su se.

To vjerojatno ne čudi jer, kako ocjenjuje osnivač i direktor Productivea Tomislav Car, u pitanju je "najveća, najjednostavnija i najkvalitetnija svjetska platforma za naplatu preko kreditnih kartica i poslovanje putem Interneta".

Productive, tvrtka spin-off Infinuma, ima pravno sjedište u SAD-u. Car tumači da je to stoga što su htjeli koristiti najbolje i najmodernije alate na svijetu, one koji su obično dostupni samo američkim kompanijama. To je uključivalo i Stripe.

» Kliknite i besplatno preuzmite STARTUP REPORT 2022 Q3 «

TOP13 soonicorna za petama Infobipu i Rimcu | Startup exiti u Hrvatskoj: IPO-i na ZSE-u i NYSE-u | Croatian Founders‘ Sentiment: Više od 70% osnivača očekuje brži rast prihoda | Istraživanje Istraživačkog tima Startup Reporta: U hrvatske startupe u 1-6MJ 2022 uloženo $891,1 mil. | Što kad startup pitate: Odakle si? Odakle su tvoji? | Kolumne Josipa Majić Predin, Mirna Marović, Dino Jerković ^^^O STARTUP REPORTU

Dodaje kako su htjeli imati i okvir u kojem mogu jednostavnije izdavati opcije na dionicu (engl. stock-options) zaposlenicima, kao i potencijalno primiti investicije.

Na pitanje zašto je sam Stripe popularan, odgovara: "Jednostavan je, brz, siguran i vole ga developeri. A danas je jako bitno to što developeri vole."

Developerska maza

- Uglavnom, situacija je takva da svaka Internet kompanija koja je zadnjih godina pokrenuta u Silicijskoj dolini vrlo vjerojatno koristi Stripe kao svoju osnovnu infrastrukturu naplate - objašnjava Car.

Pojašnjava da se uz Stripe vežu i neke druge usluge koje su firmama korisne, primjerice Stripe Capital koji daje tvrtkama brze kredite za poslovanje na bazi par klikova.

- Nema skupljanja papirologije i čekanja mjesecima. Također, tu je i Stripe Atlas koji vam omogućava da potpuno online otvorite američku kompaniju i bankovni račun - nabraja Car.

Inovator Albert Gajšak, osnivač i direktor CircuitMessa, hrvatskog startupa koji oko 45 posto prometa ostvaruje u SAD-u, također je prije par godina tamo otvorio tvrtku, paralelno s hrvatskom. Kaže nam da je već koristio usluge Stripe Capitala. Smatra ih odličnom opcijom.

- Stripe softverski promatra koliko transakcija obrađujete svaki mjesec i onda vam automatski odobri kredit koji možete uzeti jednim klikom. Mi smo preko prodaje koju ostvarujemo preko te svoje američke firme u samo nekoliko mjeseci transakcija dobili veći i povoljniji kredit nego što bismo dobili od bilo koje hrvatske banke. Banke su u Hrvatskoj, ali i EU iznimno konzervativne i neće davati novac startupima, to im je jako rizično - kaže Gajšak.

Ozbiljan takmac

Tomislav Car iz Productivea navodi da mu dolazak Stripea signalizira da se Hrvatska približava top klasi zemalja za pokretanje biznisa.

- S druge strane, ovo će sigurno zaoštriti konkurenciju europskim, a možda i hrvatskim, procesorima plaćanja koji nisu tehnološki na toj razini - napominje Car, dodajući da Stripe broji više od 8000 zaposlenih.

Što se Gajšaka tiče, on je u ocjeni ostalih procesora plaćanja u Hrvatskoj vrlo oštar. Naglašava da ih smatra "jako lošima i da imaju loše korisničko iskustvo".

Bibor Kiraly, direktor tvrtke Parhelion, agencije koja radi za Electrocoin, Dr. Oetker i Grundig, te pruža na tržištu jedinstvenu uslugu vođenja web trgovina za brendove, na LinkedInu je dolazak Stripea u Hrvatsku opisao kao veliku vijest za svijet web shopova. Naglasio je kako smatra da će to biti signal mnogim velikim online servisima da je vrijeme da usluge prošire na Hrvatsku.

I on je kritičan prema trenutnoj ponudi na hrvatskom tržištu. Uvjeren je da će ovo potaknuti lokalne igrače na inoviranje i prilagodbu novim zahtjevima tržišta. Kaže da će to vrijediti i za banke i kartičarske kuće "koje bi doista trebale pojednostaviti trenutno vrlo kompleksni procese koji su po njima ‘neophodni‘".

- Ali Stripe dokazuje kako to jednostavno nije istina - piše Kirely.

I biznisi koji su htjeli pokretati svoje kampanje na Kickstarteru ili Indiegogu su ovisili o Stripeu, pa dok taj servis nije podržavao Hrvatsku, kompanije iz Hrvatske nisu imale izravan pristup tim crowdfunding platformama, što će se sada promijeniti.

Lakši pristup kapitalu

Albert Gajšak, najuspješniji hrvatski poduzetnik na Kickstarteru kaže da je preko te platforme napravio četiri kampanje i da je u početku, da bi to mogao u cijelosti izvesti, bio prisiljen koristiti tvrtke posrednike. Riječ je o tvrtkama koje posluju u zemljama koje je Stripe podržavao. Onda je 2019. to počeo raditi preko svoje američke kompanije.

» Upišite mail i besplatno primajte NEWSLETTER STARTUP REPORTA «

Sve o startupima u Hrvatskoj, jednom mjesečno, u vaš mail sandučić ^^^O STARTUP REPORTU

- Ukupno smo preko crowdfunding platformi Kickstarter i Indiegogo prikupili 1,5 milijuna dolara - ilustrira Gajšak.

Domagoj Boljar, osnivač i direktor hrvatskog startupa Mireta kaže da su odmah počeli koristiti Stripe. Navodi da su već prodali svoje prve ekološke tenisice koristeći usluge tog američkog procesora kartica na svom webu. Boljar otkriva da su prethodno, upravo zato što Stripe nije bio dostupan u Hrvatskoj, razmišljali da dio biznisa presele u inozemstvo. Pojašnjava da zato što Hrvatska prije nije bila na popisu država koje Stripe podržava nisu mogli započeti prodavati svoje proizvode na jednoj od europskih internetskih platformi.

- Sada to ne moramo raditi, niti otvarati vani skladište, riješili smo svoj problem - naglašava Boljar.

Dodaje da će činjenica da hrvatski startupi neće morati koristiti usluge posredničkih tvrtki pri korištenju Kickstartera i drugih velikih crowdfunding platformi dovesti do velikih promjena. Nakratko je to bilo kad je svojedobno došao Indiegogo.

- Ali Indiegogo se povukao iz Hrvatske jer je umjesto PayPala počeo raditi sa Stripeom - kaže Boljar.

Korisničko iskustvo

Iz osječke Orqe, koja posluje na preko 50 tržišta diljem svijeta, kažu da im je bitno da su u rangu s konkurentima, ali i partnerima. Kako bi to postigli, pojašnjavaju, važno im je dobro korisničko iskustvo, što tvrde da im Stripe omogućava.

- Do sada smo podržavali samo određene načine plaćanja, stoga su nam povremeno pristizali upiti o alternativnim metodama uplaćivanja - sada smo to, napokon, u mogućnosti i ispuniti. Stripe je unutar našeg web shopa, koji je rađen u Shopifyju, poprilično jednostavno instalirati i povezati. Uz to, velik broj domaćih tvrtki može ponuditi svoje znanje i stručnost prilikom same implementacije Stripea, što olakšava cjelokupni proces za svaku tvrtku koja prelazi na Stripe, pa tako i za nas - objašnjava Anamarija Oršolić iz odjela marketinga i prodaje u Orqi.

O STARTUP REPORTU

Preuzmite PDF najnovijeg STARTUP REPORTA 2022 Q3 | Pročitajte prijašnje brojeve i saznajte više o magazinu STARTUP REPORT | Saznajte više o našim meetupima | Pretplatite se na naš besplatni newsletter
image
Tomislav Botić/Startup Report
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2022 12:47