Danski list Berlingske svojom je pričom o Bellabeatu uspio u jednome. Pokazao je da zapravo nema nikakve potvrde da je taj hrvatski startup jednorog. Bellabeat, naime, u branši uživa iznimno polarizirani status. Dio branše uvjeren je da su jednorog, a drugi dio da su još prije pet godina prestali biti relevatni u startup zajednici.
Za razliku od Infobipa i Rimca, koji su izlistani na popisu jednoroga koji objavljuje CB Insights, za Bellabeat takve objave investitora nikad nije bilo. Zato ni Startup Report Jutarnjeg lista Bellabeat nikad nije izlistao kao jednoroga.
Na naše inzistiranje, sada smo za to dobili i prvi komentar suosnivača i direktora Bellabeata Sandra Mura.
Potvrde investitora
- Nikad takvo nešto nismo komunicirali nigdje - kaže Mur o priči da imaju status jednoroga.
Dodaje da izjave koje je dao Peter Warnøe, generalni partner u nordijskom venture capital (VC) fondu Nordic Eye, ne bi želio komentirati zato što predstavlja njihove investitore. No, navodi da Bellabeat nikad nije objavljivao i komentirao takve podatke kao ni druge poslovne pokazatelje.
Warnøe se, podsjetimo, kako tvrdi list Berlingske, pohvalio da je njegovih 350 investitora uspjelo pronaći "nesvakidašnju" investiciju, Bellabeat, i u njega uložiti 500 milijuna danskih kruna, što je prema današnjem tečaju oko 67 milijuna eura. Pritom je naglasio da ta investicija sada vrijedi tržišno više od 3,5 milijardi dolara.
U slučaju Infobipa, američka tvrtka One Equity Partners službeno je objavila sredinom 2020. godine da je u hrvatski startup investirala 200 milijuna dolara pri valuaciji od milijarde dolara.
U slučaju Rimac Automobila, japanski SoftBank objavio je sredinom prošle godine da je hrvatski startup primio od njih investiciju od 500 milijuna eura ili 536 milijuna dolara pri valuaciji od dvije milijarde dolara.
Međutim, Warnøov VC fond Nordic Eye za Bellabeat nikada nije objavio ništa slično, štoviše, na stranicama tog investitora stoji službena izjava samog Warnøea koji tvrdi nešto potpuno drugo.
Oprečni podaci
- Bellabeat je narastao u valuaciji od 33 milijuna dolara na gotovo 300 milijuna dolara u dvije i pol godine kako smo mi ušli u upravni odbor tvrtke i otkako u njemu igramo aktivnu ulogu - piše na webu Nordic Eyea.
I baš tu priča postaje neobična, jer nije jasno zašto bi Nordic Eye službeno tvrdio jedno a njegov osnivač i glavni čovjek medijima pričao drugo. Sve to, dakako, ne mijenja činjenicu da o poslovanju Bellabeata kao i njegovoj tržišnoj vrijednosti i dalje znamo tek posredno, površno i nedovoljno.
Priča o Bellabeatu započela je pred desetak godina. Ovaj startup su 2014. godine osnovali slovenska umjetnica Urška Sršen i hrvatski matematičar Sandro Mur, a plan im je bio raditi pametan nakit za žene, i to na globalnoj razini. U biznisu, posebno visokoj tehnologiji, taj se spoj mnogima činio idealan.
Bellabeat je postao prvi hrvatski startup koji je ušao u najpoznatiji svjetski startup inkubator, Y Combinator, smješten u Silicijskoj dolini. Odmah su dobili i investiciju, jednu od prvih velikih milijunskih ulaganja iz SAD-a u neki domaći startup, a jedna od poznatijih investitorica u njih bila je čak glumica Jessica Alba.
Od tada više-manje o poslovanju Bellabeata ne zna se ništa, izuzev skandala vezanih za otkaze i javne prozivke bivših nezadovoljnih radnika. Više se ne može znati ni danas jer Bellabeat ima pravno sjedište u SAD-u, pa ukupne rezultate prijavljuje preko bare, a ne u Hrvatskoj.
Uvidom u podatke Sudskog registra i Fine, vidljivo je da Bellabeat u Hrvatskoj ima dio poslovanja.
Hrvatska i američka realnost
Ovdje radi preko tvrtke Bella Software iz Zagreba, koja je u zadnjih pet godina od 770.913 eura, koliko je uprihodila 2018. godine, narasla u prihodu na 2,69 milijuna eura u 2022. godini. U odnosu na godinu prije, rast prihoda bio joj je 22,15 posto.
Prema neto dobiti, tvrtka je iz minusa od 22.358 eura u 2018. godini došla do plusa od 91.552 eura u 2022. godini. Drugim riječima, Bellabeatov biznis u Hrvatskoj i raste i profitabilan je.
Bellabeat je, k tome, lani uložio 6 milijuna eura u hrvatski VC fond Feelsgood, a iz podataka na Fini jasno je da ta sredstva nije uspio zaraditi samo svojim hrvatskim poslovanjem i da za razumijevanje kako posluje treba uvid u podatke u izvješća iz SAD-a.
Uz to, prema našim izvorima, tvrtka je uložila i u još nekoliko fondova nepoznat iznos. To se u pravilu radi kad tvrtka želi kroz vlastite investicije pronaći nove partnere ili niše u kojima može poslovati. Bellabeat svoj plan u tom smislu nije objavio.
Sve to upućuje da je netransparentnost Bellabeatova poslovanja iznimno visoka. Samo po sebi to ne mora značiti ništa drugo do li da vlasnici ne žele te podatke podijeliti s javnosti. No, rasvjetljavanju ove priče ne pomaže ni činjenica da je Sandro Mur na glasu kao jedan od najboljih hrvatskih marketingaša i pitchera, zbog čega smo i mi od Bellabeata tijekom priprema za pisanje ovog teksta tražili da pokaže dokumente - ne samo riječi već i materijalne dokaze.
Razlog je što kad dođe do poslovanja, uz Bellabeat se vežu priče koje su mahom na razini legendi.
Jedna od tih legendi, koja kruži branšom, jest da je tvrtka neko vrijeme imala poseban odjel u Londonu, koji je mjesečno u oglašavanje na internetu ulagao milijunske iznose, te je kao posljedicu imala i milijunsku prodaju svojeg pametnog nakita. Navodno za takav obujam digitalnog oglašavanja u Zagrebu nije mogla pronaći adekvatne stručnjake.
Osobno smo se uvjerili prije nekoliko godina da taj odjel u Londonu stvarno postoji, ali više informacija o tome nikad nismo dobili.
Plus to, Bellabeat se kontinuirano mijenja. Svoje poslovanje započeo je prodajom pametnog nakita, zatim se proširio u wellness, AI i druga područja, nepogrešivo prateći investicijske trendove.
Nešto u Danskoj
Zato smo sada tražili od Bellabeata da nam pokaže poslovne pokazatelje, ali i dokumente o suradnji s Bank of America (BoA), za što su Danci pisali da ne postoje. I dok globalne rezultate i dalje ne žele otkriti, Bellabeat nam je pokazao ugovore s Bank of America.
Vidjeli smo Sporazum o tajnosti potpisan između hrvatskog startupa i BoA-e od 12. listopada 2020. godine, zatim Ugovor o suradnji od 8. veljače 2021. godine, ali uočili smo i jedno iznenađenje, koje kompanije dosad nije komentirala. Bellabeat je 14. travnja 2022. raskinuo ugovor s BoA-om.
Razlog je, kako tvrde, taj što je glavni kontakt u Bank of America otišao iz tvrtke.
Sumirano, sve ostaje na tome da dok ne dobijemo uvid u izvješća iz SAD-a, zapravo nećemo imati jasnu sliku o poslovanju i tržišnoj vrijednosti Bellabeata.
Zašto je pak njihov investitor pričao jedno danskim medijima, a drugo objavio na webu te zašto Bellabeat to ne želi komentirati, za to postoje razne teorije koje se temelje na nagađanjima. Međutim, s obzirom da je Nordic Eye u Bellabeat investirao 67 milijuna eura i da to nije sporan podatak, izvjesno je da će priča imati epilog u kojem će se to razjasniti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....