Esport u svijetu je industrija koja koketira s tržišnom vrijednosti od 1,5 do 2 milijarde dolara.
Dio je još moćnije gaming industrije koja doseže ukupnu vrijednost od 200 milijardi dolara na godišnjoj razini. Stvara brandove, timove i pojedince vrijedne stotine i milijarde dolara - no i dalje je divlji zapad - presedani, biznis modeli i regulative su tek u nastajanju.
Esport, nikako e-sport, teško je definirati kao jednodimenzionalnu industriju. Jednako bitni faktori rasta industrije su organizatori turnira, tj. TO’s - tournament organizers, zatim igrači, timovi, influenceri, sponzori, streaming platforme, online i LAN eventi, turniri i držatelji licenci, tj. izdavači igara.
U regiji postoji iznimno vrijedna, ali samozatajna esport zajednica. Možda ju je najbolje upoznati kroz organizatore turnira, tj. TO’s - Tournament Organizers.
Od košarkaškog do esport turnira
Pogledamo li ekosustav klasičnog sporta, primjerice nogometa, košarke ili tenisa, možemo vidjeti jasnu poveznicu snage pojedine kategorije sporta i infrastrukture koja taj sport podržava.
Kako na isti način prilika čini lopova, tako i dostupnost turnira u esportu čini esportaša.
Od najmanjih kvartovskih prilika za dokazivanje, do spektakularnih natjecanja u sportskim arenama – sva natjecanja, bez obzira na veličinu, ključne su stepenice u razvoju mladog esportaša. Zahvalni smo stoga svakom pojedincu ili grupi ljudi koja odluči nositi se s brojnim izazovima organizacije jednog esport natjecanja.
Ovdje se možete predbilježiti na jedinstveni newsletter o startupima
⊕⊕
Unatoč velikim potrebama cijele esport industrije za što većim brojem natjecanja, od onih amaterskih do produciranih mega spektakla, kao i u svemu u životu - postoji kvaka.
Organizacija turnira kula je od karata koju gradiš tako da umjesto karata koristiš žive skakavce.
Živi skakavci
Nitko, naime, nije “vlasnik” nogometa ili košarke, no u esportu istina je u potpunosti drugačija.
Vlasnici kategorija esporta su korporacije izdavači video igara koje postavljaju pravila korištenja licenci. Dodajmo tome stalnu promjenu igara (nove verzije izlaze gotovo na tjednoj bazi), te promjenjiv broj aktivnih timova koji se profesionalno bave esportom, dobivamo živu masu kojom je potrebno upravljati kako bi se uspješno iznio esport projekt.
Upravo je takva, relativno pojednostavljena, realnost organizacije kvalitetnog esport turnira.
Svaki organizator esport natjecanja bori se s mnogo više izazova od organizatora natjecanja u klasičnom sportu.
Temelj svega je, naravno, budžet.
Potrebno je osigurati dovoljno novca da bi financirali tehnologiju, opremu i ljude koji će realizirati turnir na najvećoj mogućoj razini kako bi se posjetitelji i natjecatelji osjećali počašćeno i važno. Nemoguće je organizirati natjecanje bez novca. Pogotovo ako govorimo o održivom poslovnom modelu.
Novac treba nabaviti od sponzora. Volja sponzora ovisi o naslovu u kojem je natjecanje i gledanosti. Te brojke pak ovise o budžetu kojim će organizator privući jače ili slabije timove s više ili manje pratitelja.
Budžet ovisi o sponzorima i o vlasniku licence igre.
Biznis u pozadini esporta
Vlasnici licence igre imaju određena pravila kojima štite vlastiti brand. Pravila mogu ići toliko daleko da određuju kad možete organizirati svoj turnir ili koje sponzore smijete dogovoriti. Ako mu se ne sviđa branding ili sam naziv turnira vlasnik licence može u bilo kojem trenutku blokirati natjecanje.
Određuju se maksimalni nagradni fondovi što znači da bez dozvole vlasnika licence ne smijete ponuditi čak niti viši nagradni fond kojim ćete privući bolje timove i time osigurati veću šansu za preživljavanje jednog natjecanja u očima sponzora.
Upravo zbog svih ovih ograničenja i izazova - želim stisnuti ruku svakoj osobi koja se okušala u ovom ekstremno izazovnom poslovnom pothvatu i pogotovo ako su pronašli recept za održivost.
Jer bez njih, bez organizatora turnira, ne postoji esport ekosustav!
Ne postoje timovi, igrači niti natjecanja i time gubimo potencijal jedne mlade i brzo rastuće industrije.
A mladi igraču gube priliku za novu vrstu karijere.
Nagradni fondovi u Hrvatskoj i regiji
Nagradni fondovi na top svjetskim turnirima prelaze iznose od 40 milijuna dolara.
U Hrvatskoj je situacija nešto drugačija.
OGA Dota PIT je top-tier DOTA 2 natjecanje s timovima iz cijelog svijeta u organizaciji One Game Agencya iz Splita. U posljednjoj, petoj sezoni natjecalo se osam odabranih timova za fond nagrada, tj. prize pool od 175.000 dolara. Nagradu najboljeg odnijela je ekipa Tundra Esports osvojivši i 73.000 dolara.
Esport Adria Prvenstvo 2022 je regionalna esport liga koju je Esport Adria pokrenula 2022. u suradnji sa Relog Mediom i Gjirafa50. Nagradni fond od €10.000 privukao je najbolje regionalne timove a pobjedu su odnijeli ex-4glory Esports. Prvenstvo je donijelo dugoočekivano LAN finale u Hall of Game u Zagrebu.
Pomaknemo li se izvan Hrvatske u regiju, Roobet Cup je europsko online natjecanje u Counter-Strike:Global Offensive u organizaciji Relog Medije. Karakterizira se kao S-Tier natjecanje između 16 najboljih svjetskih timova koji se bore za nagradni fond od 250.000 dolara. Natjecanja ovakve razine u regiji smo do prije godinu-dvije mogli samo sanjati!
EBL je 20.000 eura vrijedno League of Legends natjecanje u organizaciji Fortuna Esports i premijerno je LOL natjecanje regije. Osvajanjem turnira ostvaruje se plasman na europsko League of Legends prvenstvo u vlasništvu Riot Games-a, vlasnika licence. Upravo je posljednju sezonu EBL-a osvojio hrvatski Valiance.
Good Game i mjesto pod suncem
Pokrenuo sam Good Game i ponosan sam što mogu reći da je Telekom Esports Championship, gdje smo mi partner u pozadini, najveće regionalno multi-disciplinarno prvenstvo u organizaciji hrvatskog, makedonskog i crnogorskog Telekoma u čak 3 esport discipline: CS:GO, Rocket League i FIFA22. Nagradni fond od čak €21.800 privukao je više od 1300 aktivnih natjecatelja iz cijele regije. To nije jedino što radimo.
Student Esports Tournament studentska je liga za 16 tehnoloških fakulteta Republike Hrvatske koje na jedinstven način, kroz esportski petoboj sukobljava timove fakulteta. Osim nagrađivanja najboljih studenata, cilj je studente direktno povezati s najboljim poslodavcima Hrvatske. TVZ, FER i Algebra se bore za prva 3 mjesta, no preostalih 13 fakuteta diše im za vratom u ovom globalno-jedinstvenom natjecanju u organizaciji Good Game Global.
Samsung Odyssey Masters je natjecanje srednje i istočne Europe (CEE) pod visokim pokroviteljstvom Samsung-a i nagradnim fondom od €10.000. Natjecanje je privuklo najbolje timove srednje i istočne europe a Twitch kanal natjecanja kotirao je na 1. mjestu u svijetu u PUBG kategoriji.
Ako se pitate zašto sam dobio priliku spomenuti i vlastite projekte, to je zato što smatram da treba podržati esport u cjelini.
Osobno sam uvjeren da je ulaganje u esport - ulaganje u budućnost.
Što više natjecanja, timova, sponzora i medija vezanih za esport imamo, biti ćemo u boljoj poziciji ove industrije budućnosti.
Francuski predsjednik Macron javno je proglasio kako od Francuske želi napraviti globalni centar gaminga i esporta. Nije jedini. Saudijska Arabija zadala si je za cilj esport postaviti kao jedan od 4 stupova razvoja vlastitog tržišta i otvaranja prema svijetu do 2030. godine.
Vrijeme je da i mi osnažimo svoju regiju.
**Nikola Stolnik osnivač je startupa Good Game Global, jedne od najpoznatijih i najbrže rastućih esport organizacija u Europi. Specijalnost im je organizacija CS:GO natjecanja, profesionalnih PUBG liga za CEE regiju te prestižnog FIFA 21 natjecanja za područje Hrvatske - Hrvatski Telekom e-Liga. Njegov je tim uspješno organizirao više od 50 natjecanja, a kroz svoje live streamove ostvarili su preko 2 milijuna pregleda.
Istražite » sve kolumne Nikole Stolnika «
O STARTUP REPORTU
Ovdje možete pročitati opširnije o magazinu Startup Report i pretplatiti se na newsletter
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....