PRVI METAVERZUM U RH

Hrvatski Telekom ubrzao optiku za 200 posto i 5G mrežom pokrio više od dva milijuna ljudi

Hrvatski Telekom ubrzao optiku za 200 posto i 5G mrežom pokrio više od dva milijuna ljudi

Član Uprave i glavni direktor za tehniku i informacijske tehnologije HT-a Boris Drilo

 Neja Markicevic/Cropix/

U pozadini prve demonstracije metaverzuma u Hrvatskoj kriju se dva detalja koja su ostala u pozadini. Prva je startup Doob. On je razvio tehnologiju koja mu omogućuje stvaranje digitalnih okruženja ili virtualnih svjetova, tj. metaverzuma. Metaverzum je pokretač cijelog niza novih biznisa.

Drugi je detalj da metaverzuma nema bez superbrzih internetskih mreža, a upravo je Hrvatski Telekom prvi na ovim prostorima prikazao kako to izgleda. Desetak se novinara s članom Uprave za tehniku HT-a Borisom Drilom početkom svibnja prošetalo HT-ovim metaverzumom i dobilo najnovije informacije o tempu i izgrađenosti Telekomove infrastrukture.

U Hrvatskoj je to prva javna demonstracija metaverzuma, a HT prva je velika kompanija koja je zakoračila u metaverzum.

- To ukazuje na HT-ovu predanost inoviranju i liderstvu u digitalizaciji - naglašava Drilo.

image

Metaverzum aplikacije po svom se karakteru razlikuju od bilo kojeg dosadašnjeg internetskog servisa jer korisnik u stvarnom vremenu ostvaruje interakciju u potpunom 3D okruženju

Neja Markicevic/

O metaverzumu se kao temi može govoriti iz puno različitih perspektiva: poslovne, tehnološke, socio-antropološke itd. Tehnološki gledano, jedna od glavnih komponenti metaverzuma su telekomunikacijske mreže jer je riječ o aplikaciji koja je izrazito zahtjevna na performanse, u prvom redu brzinu prijenosa i odaziva te pouzdanost.

Drilo pojašnjava da metaverzum zahtijeva infrastrukturu koja je još nekoliko godina udaljena od zrele faze, ali kako najveće svjetske kompanije i brendovi ulaze u metaverzum tako to čini i HT.

Prva konferencija za novinare u metaverzumu u Hrvatskoj bila je poslovni događaj sa širim implikacijama.

- Ponosan sam što se HT unutar DT Grupe ističe inovativnošću i stalnim pomicanjem granica. Sada je to metaverzum, lani smo bili među deset najbržih mobilnih mreža u cijeloj Europi i najbrža u DT-u u Europi, a prosječne brzine u fiksnoj mreži povećali smo lani za čak 200 posto - kaže Drilo.

Optička mreža koju razvija HT može podržati puno veće brzine od današnjih, što je potvrdio i nedavni test HT 25G PON tehnologije u kojem je izmjerena brzina veća od čak 20 Gbit/s. Telekom je i pojedinačno najveći investitor u optičku mrežu u Hrvatskoj. Ukupna dužina niti njegovih optičkih kabela je čak 768.000 kilometara, što pokriva udaljenost od Zemlje do Mjeseca i natrag.

- HT je zaslužan za dvije trećine novih optičkih priključaka u Hrvatskoj - naglašava Drilo.

U 2021. godini HT je tehnologijom optičkog priključka do kućanstva (engl. Fiber to the Home ili FTTH) spojio više od 100.000 kućanstava, što je apsolutni rekord i najviše dosad u Hrvatskoj u jednoj godini.

- Nastavili smo istim tempom i u 2022., a cilj nam je dovesti optiku ne samo u velike gradove, nego diljem Hrvatske. Lani smo 'stvorili' i prvi optički otok u Hrvatskoj jer je 90 posto otoka Raba sada pokriveno optikom - kaže Drilo.

U Hrvatskoj, naglašava Drilo, više od 500.000 kućanstava zahvaljujući optici HT-a može već danas isprobati metaverzum iskustvo.

Dodatno, metaverzum iskustvo može se isprobati i na 5G mrežama, a s daljnjim razvojem 5G tehnologije to će biti još izraženije. HT je izgradio prvu komercijalnu 5G mrežu u Hrvatskoj kojom već pokriva više od polovice populacije.

- Pokrivamo 76 gradova i više od dva milijuna ljudi diljem Hrvatske, pri čemu smo u 2021. godini za četiri puta povećali broj gradova pokrivenih 5G signalom - ističe Drilo.

Navodi da su lani za gotovo dva puta povećali pokrivenost populacije i veliki naglasak stavili na širenje 5G signala na Jadranu i u ostatku Hrvatske.

- U 2022. godini smo se, uz povećanje pokrivenosti, posebno fokusirali na povećanje pokrivenosti u frekvencijskom pojasu od 3,5 GHz. To intenzivno nastavljamo diljem Hrvatske i to će dodatno poboljšati iskustvo korištenja naprednih usluga, poput metaverzuma - kaže Drilo.

Metaverzum aplikacije po svom se karakteru drastično razlikuju od bilo kojeg dosadašnjeg internetskog servisa jer korisnik u stvarnom vremenu ostvaruje interakciju u potpunom 3D okruženju te za visokokvalitetno metaverzum iskustvo brzina odziva mreže ili popularni “ping” treba biti kraći od 7ms. Brzina prijenosa je također ključan parametar jer je potrebno prenositi i do 12 puta više informacija nego što je to slučaj s IPTV uslugom. To zahtijeva garantirane brzine prijenosa od najmanje 30 Mbit/s za skromnije do 400 Mbit/s za napredne izvedbe metaverzum aplikacija.

Za uspješno funkcioniranje metaverzum aplikacija trebamo imati visokokvalitetnu širokopojasnu vezu. U ovom trenutku, ali i u doglednoj budućnosti dok arhitektura i funkcionalnosti 5G mreže u potpunosti ne sazriju, jedina tehnologija koja to može osigurati je optika do kućanstva ili FTTH.

Navodi da je gaming prva asocijacija na metaverzum. Ideja virtualnih i međusobno povezanih svjetova prvo je prihvaćena upravo u gaming industriji. Razlog je što zadovoljava tri ključne stavke: velika je to industrija, brzo raste i odgovara kompleksnim računalnim zahtjevima.

- Većina ostalih industrija zasad zadovoljava veličinom i brzinom rasta, ali ne i potrebom za kompleksnošću. Zato kompanije vezane uz gaming, zahvaljujući CPU i GPU te rendering kapacitetima, imaju mogućnost kreirati ova iskustva koja korisnici uistinu žele doživjeti - kaže Drilo.

Metaverzum u igrama star je više od desetljeća. Dovoljno se sjetiti kvaziprototipova metaverzuma poput igara Eve Online, World of Warcraft te do danas vrlo aktualnih Fortnitea, Robloxa i Minecrafta. Sve te igre funkcioniraju kao digitalni svjetovi u kojima igrači provode sve više vremena i kojima sve više raste popularnost, posebno kod mlađih generacija. Mogli bismo ih nazvati svojevrsnim metaverzumima.

- Deutsche Telekom već je ušao u metaverzum i pokrenuo virtualno klupsko iskustvo Beatland na online platformi Roblox te je zabilježio više od 3,2 milijuna posjeta, a samo u prva dva dana zabilježeno je više od 600.000 transakcija. Deutsche Telekom je tako postao prva telekomunikacijska tvrtka koja je kreirala metaverzum iskustvo na Robloxu - napominje Drilo.

Dodaje da se približavamo novoj prekretnici koja nije samo tehnološki pomak, nego i veliki vrijednosni iskorak i prilika za korisnike, kompanije, društvo i gospodarstvo jer u metaverzumu imamo i ekonomiju digitalnih dobara i usluga.

- Hrvatski Telekom želi pozicionirati Hrvatsku kao državu u kojoj se testiraju inovativne tehnologije koje podižu konkurentnost našeg gospodarstva i otvaraju nove mogućnosti u društvu, a te inovacije poslije se mogu primijeniti i drugdje. Želimo zadržati titulu predvodnika u primjeni inovacija, pa tako i metaverzuma - zaključuje Drilo.

Ponosan sam što se HT unutar DT Grupe ističe inovativnošću i stalnim pomicanjem granica. Sada je to metaverzum, a lani smo bili među deset najbržih mobilnih mreža u cijeloj Europi i najbrža u DT-u u Europi.

** Priča o metaverzumu Hrvatskog telekoma objavljena je u novom broju magazina STARTUP REPORT 2022 Q2 kojeg možete preuzeti u digitalnoj verziji (PDF) i slobodno shareati s prijateljima preko WhatsAppa, Vibera, Discorda, LinkedIna, Slacka pa i maila.

image

Startup Report 2022 Q2

Tomislav Botic/jl/sr/

O STARTUP REPORTU

Ovdje možete pročitati opširnije o magazinu Startup Report i pretplatiti se na newsletter

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 05:32