Na kraju smo godine ChatGPT-a. Ne bez razloga. Imamo pojam koji objedinjuje startupe, znači poslovni i tehnološki razvoj, s nevjerojatnim tržišnim uspjehom u velikom biznisu.
Iako se o 2024. često govori kao godini u koje ulazimo s velikom geopolitičkim nestabilnostima i tektonskom promjenama na tržištima, poput početka ere rasta kamatnih stopa, ono što najveće kompanije na svijetu vide je početak nove industrijske revolucije.
Početak dominacije AI-ja
EY u studenom je objavio da su direktori najvećih kompanija na svijetu po pitanju 2024. prilično optimistični. Njih 66 posto očekuje brži rast prihoda, a 65 posto veću profitabilnost.
Razlozi se mogu tražiti u inflatornom učinku, gdje se na rastu cijena knjiže i veći prihodi, a smanjenjem broja zaposlenika bilježi rast profitabilnosti, takav je pogled vrlo kratkoročan i ograničen.
Deloitte pak u svom istraživanju navodi da 94 posto menadžera smatra AI ključnom tehnologijom za biznis u idućih pet godina. Već u 2024., prema Deloitteu, 76 posto direktora planira povećati investicije u AI.
Čak i u regiji pa tak i Hrvatskoj, kako je u četvrtom tromjesečju objavila BE-terna, potražnja za implementacijama AI-a raste u prosjeku 60 posto godišnje. To se odnosi na velike igrače.
U Hrvatskoj je ove godine nacionalna udruga za AI zvana CroAI proslavila četvrtu godinu postojanja. Ova udruga, koju operativno vodi Martina Silov, trenutačno je u izradi novog presjeka hrvatske AI scene, a po onoj objavljenoj prije dvije godine, unas je već tada bilo više od 115 AI startupa.
Hrvatski AI igrači
U razgovoru s ključnim ljudima na hrvatskoj startup sceni doznajemo da je otad situacija značajno napredovala u korist AI-ja.
Silov kaže da su od početka prepoznali da će u razgovoru o AI-ju biti važno uključiti hrvatske kompanije, od onih najvećih do najmanjih, i to iz svih industrija - od banaka, marketinških agencija i odvjetničkih društava preko industrije do IT-a i startupa.
- Danas, četiri godine kasnije, ti isti startupi surađuju i pomažu u razvijanju i skaliranju tih banaka, agencija i drugih tvrtki, jer u razvoju gospodarstva ključno je graditi takve ekosustave - kaže Silov.
Hajdi Ćenan, predsjednica udruge CRO Startup i suosnivačica i direktorica AI startupa Airta kaže da se unazad godinu dana u području AI-a događa veliki pomak upravo zbog pojave velikih jezičnih modela i generativnog AI-ja, svega onoga što simbolizira ChatGPT.
- Danas vjerujem da ne postoji niti jedan hrvatski AI startup koji na ovaj ili onaj način ne koristi ili razvija alate koji se temelje na njemu, a primjećujemo i pomak u stopi prihvaćanja AI-ja kao tehnologije u velikim kompanijama, koje ubrzano shvaćaju da moraju držati korak s napretkom tehnologije i puno su otvorenije za pilotiranje - kaže Ćenan.
Navodi da dolazi ubrzani period automatizacije s AI rješenjima koja će se, za razliku do sada, moći vrlo jednostavno i brzo implementirati.
Nova prilika
- To će rezultirati zaista velikom uštedom vremena i novaca, a one tvrtke i institucije koje to prve shvate i prihvate najviše će profitirati - kaže Ćenan.
Jerolim Dragojević, suosnivač i direktor venture building tvrtke Martian & Machine hvali činjenicu da udruga CroAI radi puno edukacija i evenata po pitanju AI-a čime dodatno jača scenu u Hrvatskoj.
- Treba ipak primijetiti da je lokalna AI scena još uvijek u ranoj fazi razvoja, kao i općenito startup scena, te nema puno timova koji imaju tehničke kapacitete da razvijaju stvari koje su konkurentne zapadnijim startupovima, a nedostaje i više financiranja za eksperimentalne stvari - kaže Dragojević.
Naglašava ipak da je AI za hrvatsku scenu velika prilika.
- Primjena AI tehnologija svima nama mora biti visoko na popisu prioriteta, i u startupima također, jer SaaS alati koji se baziraju na jednostavnim listama i dashboardima neće biti konkurentni u budućnosti pa im je zato skoro nemoguće od VC-a dobiti sredstva ako nemaju i AI strategiju - kaže Dragojević.
Točno to su nam potvrdili i u investicijskim krugovima.
Put prema novome
Janko Gabrić, partner i voditelj investicija u SQ Capitalu, prvom fondu koji je napravio zajedničku investiciju s Matom Rimcem kaže da su se hrvatski startupi dobri prilagodili novonastaloj situaciji.
- Više-manje svi novi projekti koji nam dolaze ili već koriste AI ili imaju jasnu viziju i plan kako ga implementirati i poboljšati proizvod. Jasno, tu postoje razredi kvalitete no svima je potpuno jasno da povratka nema - kaže Gabrić.
Navodi da ostatak gospodarstva tradicionalno kaska, ali i da je ugodno iznenađen popisom klijenata koji već koriste ovu tehnologiju.
- Očito je neminovno da postoji neko zaostajanje, ali ciklusi su sada kraći i tradicionalne firme spremnije su i brže u prihvaćanju novih tehnologija, čak i kad im vrijednost koju mogu dobiti nije potpuno jasna i materijalno izračunljiva - kaže Gabrić.
Božidar Pavlović, osnivač AYMO Venturesa kaže da je ChatGPT samo ubrzao ono što se prethodnih godina moglo zamijetiti u nekolicini domaćih tvrtki koje su počele koristiti AI za specifične namjene, poput analize velikih količina podataka, preko prevencije zloupotreba kartica i klasičnih chatbotova.
Efikasnost goaspodarstva
- Stoga ne čudi što se sada relativno veliki broj hrvatskih kompanija hvali upotrebom AI-ja u poslovanju, premda tu treba biti vrlo oprezan i razgraničiti radi li se uistinu o AI-ju, "samo" o strojnom učenju - ML-u ili pak robotskoj automatizaciji procesa - RPA - navodi Pavlović.
Ističe da je svima danas jasno će AI značajno povećati efikasnost gospodarstva i to će imati ogroman utjecaj na BDP. No, navodi da to treba promatrati cjelovitije.
- Taj će učinak biti samo za one koji uspiju zaista realizirati uštede pametnim korištenjem AI tehnologija. Potencijalni efekt na radna mjesta uspoređuje se s efektom industrijalizacije nastalim nakon izuma parnog stroja. Drugim riječima, nestat će potreba za nekim poslovima, ali otvorit će se mnoštvo novih, drukčijih - kaže Pavlović.
Stevica Kuharski, partner Fil Rouge Capitala također upozorava da će već samo ChatGPT stvoriti cijelu jednu novu startup nišu koja će imati opipljiv utjecaj na biznise.
AI prompting
- Novi vid programiranja, prompting, i kreiranje agenata uzima sve više maha i očekujem kako će se pojavljivati sve više i više startupa koji će prvenstveno na OpenAI platformi razvijati svoje proizvode. Nakon početnog hypea počinje se nazirati dodana vrijednost koju takvi proizvodi stvaraju koja će se povećavati s vremenom - pojašnjava Kuharski.
Navodi da u promatranju ove nove revolucije treba razlikovati startupe koji koriste AI kao dio svog proizvoda ili se u potpunosti baziraju na korištenju generativnog AI za svoj proizvod s jedne strane i startupe koji rade na svojim modelima i na taj način su pravi AI startupi.
- Pogled na startupe iz prve perspektive se može usporediti sa startupima i kompanijama koje rade svoje produkte za Windows platformu, macOS, iOS, Android, Web gdje razni generativni AI modeli - OpenAI GPT, Google PaLM, Claude, LLaMA i derivati - predstavljaju platforme i operativne sustave. S tim u vidu, puno je više startupa iz prve kategorije i tu Hrvatska polako hvata korak s ostatkom tehnološki razvijenog svijeta - navodi Kuharski.
Mirna Marović, predsjednica hrvatske udruge PE i VC fondova - CVCA i direktorica VentureXchangea kaže da sve to potvrđuje zašto je AI trenutačno najbrže rastuća tehnologija na svijetu. Slično, smatra, može se zamijetiti i u Hrvatskoj.
- Velike i tradicionalne kompanije poput Croatia osiguranja - Laqo, Fortenove, Konzuma, Erste banke i mnogih drugih imaju i koriste AI u svojim proizvodima i procesima - kaže Marović.
Dodaje da to nije specifičnost samo Hrvatske već i cijele Europe. Navodi da je to istaknuo i Atomico u novom izvješću State of European Tech 2023.
AI ekosustav
Sven Harjaček, voditelj razvoja BIRD Incubatora, prvog startup inkubatora u Hrvatskoj specijaliziranog za AI, kaže da je ta tehnologija postala iznimno značajna za startup ekosustav.
- Brojne operativne zadatke koji su prije bili van budžeta nekog startupa sada može obaviti AI te zahtijevaju samo finalno uređivanje. Mi u BIRD-u vidimo sve veći priljev novonastalih startupa koji koriste AI, kako u svojim proizvodima, koje žele plasirati na tržište, tako i u svojoj operativi i pospješenju svojeg poslovanja - kaže Harjaček.
Dodaje da se takvo raspoloženje osjeti i u razgovorima s kompanijama u Hrvatskoj, koje i same prepoznaju slične koristi primjene AI-ja.
Matija Srbić, izvršni direktor FER-ovog Nuqleusa kaže da unatoč sve većem korištenju AI-ja, da ga posebno veseli da to domaći startupi ne rade na silu.
Neminovni val
- Na temelju slučaja ChatGPT-ja vidimo da je moguće zainteresirati i kompanije na brzu reakciju i praćenje najsuvremenijih trendova. Iako je većina ušla u svijet AI-ja kroz chatbotove, vjerujem da je to samo početak i da uskoro ni jedna kompanija neće moći ostati konkurentna na tržištu bez primjene AI-ja, kao što, ne tako davno, nisu mogle ako nisu postale prisutne na internetu - kaže Srbić.
Filip Stipančić, izvršni partner u Simonu, bivšem Lean Startup Croatia, kaže da, iako startupi i IT scena jako dobro razumiju važnost AI-ja da nije siguran koliko je to slučaj s ostatkom industrije.
- Po prirodi startupi su ograničenih resursa. Pokušavaju napraviti više uz manje resursa i učinkovitošću pružiti bolju uslugu ili iskustvo i time zamijeniti postojeće igrače. Stoga, svaki ozbiljan startup ili tehnološka kompanija već koristi i implementira AI u svoje procese, razvija rješenja i konkurira zahvaljujući AI - navodi Stipančić.
Mnogi ispod radara
Navodi da se već nekoliko godina u startup ekosustavu priča o AI-ju koji se bavi predikcijom, personalizacijom, optimizacijom, ali da se to u većini slučajeva to nije moglo ‘opipati‘.
- U posljednjih 12 mjeseci popularizacijom ChatGPT-a i alata koji su temeljeni na njemu, toga je još više, ali također se nadam da postoji puno timova u stealth modu koji rade ozbiljno napredne AI stvari, a za koje još nismo imali prilike javno čuti - kaže Stipančić.
Ivor Bihar, operativni direktor Bornfighta kaže da AI vidi kao novu infrastrukturu koju možemo razvijati sami.
- Iako i to postaje resursno sve zahtjevnije, i dalje možemo razvijati rješenja na postojećoj infrastrukturi, koju za sada najuspješnije nudi OpenAI, i tu vidim najveću prednost za hrvatske startupe. S obzirom na dosadašnje uspjehe hrvatskog IT-a vjerujem da ćemo i u primjeni AI imati nekoliko novih zvijezda - kaže Bihar.
Ivana Čuljak, operativna direktorica Invento Capital Partnersa, koji su fokusirani na industriju, kaže da držanje koraka s napretkom u području AI postaje ključno za i za pojedince i za institucije i za gospodarstvo.
Sve više žena u AI-ju
- Razumijevanje kako AI funkcionira, koje su njene prednosti i izazovi, te kako ju ispravno primijeniti postali su nužnost - kaže Čuljak.
Dodaje da važno u te trendove uključiti što šire segmente društva pa tako surađuju sa stručnjacima iz Norveške na novom projektu "Ladies in AI" usmjerenom na podršku ženama koje žele razvijati svoju karijeru u korak s trendovima. Navodi da interes za takve inicijative pokazuje koliko je u društvu prepoznata važnost AI-ja.
- U vrlo krakom roku smo zaprimili preko 160 prijava žena iz različitih industrija od IT-a i građevine preko tekstila i HR-a do marketinga i prehrane. AI scena u Hrvatskoj je u razvoju, a nadamo se da će u budućnosti biti i sve veći broj žena sudionica - zaključuje Čuljak.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....