- Svi mi gledamo u europsku vreću novaca i pokušavamo se dočepati dijela, a to je problem. Mislim da previše očekujemo od EU fondova i da previše vremena i truda ulažemo u povlačenje tih novaca, umjesto da se okrenemo građenju vlastitog poslovanja i traženju privatnih investicija – rekao je domaći poduzetnik i vlasnik tvrtke Rimac Automobili Mate Rimac, na prvom virtualnom „Europskom forumu o umjetnoj inteligenciji“ održanom u utorak.
Forum, koji je na zadnji dan hrvatskog predsjedanja EU, organizirala Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju Cro AI, u suradnji s partnerima, KI Bundesverband iz Njemačke te France HUB IA iz Francuske, bavila se temama oporavka europske ekonomije korištenjem inovativnih tehnologija, poglavito umjetne inteligencije.
Osim Rimca, sudjelovali su vlasnici europskih tehnoloških kompanija, Cyril Kabbara, suosnivač francuske tvrkte Shark Robotics, Francuz Benjamin Benharrosh, suosnivač tvrtke za dronove Delair iz Kalifornije i Anthony Whelan, savjetnik za digitalne tehnologije Europske komisije.
Uvodne su govore, izražavajući punu podršku inicijativi i nadanje da će EU postati predvodnica trendova u umjetnoj inteligenciji, održali hrvatski predsjednik Zoran Milanović i Margrethe Vestager, potpredsjednica Europske komisije.
U raspravi koja se većim dijelom vodila oko tema europske regulacije novih tehnologija i umjetne inteligencije, kao i mogućnosti financiranja takvih biznisa iz EU fondova, Anthony Whelan, inače jedan od glavnih savjetnika predsjednice EK Ursule von der Leyen, istaknuo je da su europski inovatori na raspolaganju imali programe poput Digital Europe koji je za AI predvidio 2,3 milijarde eura, a i Obzor 2020. s 2,7 milijardi eura za nove tehnologije. Sada je tu i novi program Next Generation težak 750 milijardi eura, koji cilja na razvoj zelene i digitalne ekonomije.
Rimac povukao nekoliko milijuna
Na pitanje koliko je povukao iz takvih fondova i programa, Rimac je odgovorio da je u više od deset godina poslovanja dobio oko 4,5 milijuna eura, što državnih poticaja, što od europskih fondova, ali da je to ništa u usporedbi sa 17 milijuna eura poreza koje je uplatio te 100 milijuna eura koje je uložio u istraživanje i razvoj. Inače, Rimac je u zadnjih godinu dana ostvario 150 milijuna eura investicija u svoje poslovanje od automobilskih tvrtki Porsche, Hyundai i Kia.
Benjamin Benharrosh, iz tvrtke Delair koja se bavi proizvodnjom i razvijanjem softvera za upravljanje dronovima, priznao je da dosad nije ostvario nikakvo financiranje iz fondova, a isto je rekao i Cyril Kabbara, čija se robotička tvrtka Shark Robotics proslavila lanjskim gašenjem požara na katedrali Notre Dame uz pomoć robota Colossusa. Naglasio je Kabbara, ipak, da polovicu prihoda ostvaruju u suradnji s državnim institucijam - vatrogasci, policija i vojska.
Što se europske regulative umjetne inteligencije tiče, svi se panelisti slažu da je donošenje propisa presporo i da ne prati brzinu kojom nastaju novi tehnološki trendovi. Whelan je priznao pretjeranu birokraciju, ali je istaknuo da je zato zakonski okvir EU stabilan i predvidljiv.
Rimac je kontrirao da je kineska regulacija područja umjetne inteligencije puno bolja od europske, a oni su trenutno tehnološki lideri. Što se potencijala umjetne inteligencije u ekonomskom oporavku tiče, Rimac je jasan - treba nam regulatorni okvir za istraživanje i testiranje autonomnih vozila.
- Zadnje tri godine u Rimac Automobilima imamo odjel umjetne inteligencije koji nam prvenstveno služi za istraživanje autonomne vožnje. Jasno je da jednom kada autonomna vožnja postane pravilo, a blizu smo, automobili neće imati potrebu za volanom, kočnicama ili točnim specifikacijama prozora. Situacije je danas takva da, s obzirom na to da regulativa propisuje da automobil mora imati sve te komponente, mi ne možemo napraviti niti testirati autonomni automobil koji te uvjete ne zadovoljava – istaknuo je Rimac navodeći da se s automobila ne smiju maknuti ni retrovizori iako su autonomnom vozilu oni nepotrebni.
Ponovio je, pritom, stari prijedlog da bi jedna europska država (možda Hrvatska), mogla napraviti nacionalni regulatorni okvir za istraživanje i testiranje autonomnih vozila. Time bi, kaže, postala svjetsko „igralište“ za takvu tehnologiju i privlačila tvrtke i talent kod sebe.
- Svi govore o elektrifikaciji kao novom obratu koji se mora dogoditi u autoindustriji, ali to nije obrat koji se čeka. Nova paradigma mobilnosti koja će sigurno nastupiti jest odmak od vlasnika automobila prema korisnicima automobila, a to će okrenuti autoindustriju naglavačke, mnoge tradicionalne automobilske tvrtke na to neće biti spremne – zaključio je Rimac.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....