Pandemija koronavirusa izazvala je najtežu gospodarsku krizu od Velike depresije naovamo, ali istovremeno pokrenula i trendove koji će u društvu živjeti dugo nakon što sama zdravstvena ugroza prestane.
U Hrvatskoj bi se taj proces mogao opisati kroz dva ilustrativna prizora. Prvi je famozna, crveno-bijela uputnica - dokument koji već desetljećima predstavlja svojevrsni zaštitni znak hrvatskog sustav javnog zdravstva.
Simboli transformacije
Na drugoj, pak, strani jest zgrada budućeg kampusa Infobipa, najveće hrvaske informatičke kompanije, koja ovih dana poprima svoj konačni oblik u Zagrebu.
Prva slika je bitna jer je od 1. listopada famozna uputnica poslana u ropotarnicu povijesti, te zamijenjena digitalnim sustavom naručivanja termina zdravstvenih usluga.
Druga je bitna jer je Infobip, jedna od dvije vodeće svjetske kompanije u razvoju tehnologije mobilne tekstualne komunikacije, pred koji mjesec primila investiciju od 200 milijuna dolara i tako zaradila status prvog hrvatskog jednoroga.
Obje priče, dakle, dogodile su se usred pandemije. Prva kao simol ubrzane digitalne transformacije hrvatskog društva, a druga kao simbol potencijalnih velikih koristi koje u tom procesu može ostvariti hrvatska ekonomija.
Prema nedavnom istraživanju agencije Hendal, više od polovice Hrvata (62 posto) za vrijeme pandemije češće je koristilo digitalna rješenja nego prije, a većina njih planira to činiti i dalje. Broj korisnika državno servisa e-građanin u pandemijskom razdoblju povećao se za 150 tisuća. S druge strane, međunarodne ljestvice pokazuju kako tempo digitalne transformacije u Hrvatskoj nije adekvatan.
Disruptivni proizvod
Na 'IMD-Svjetskoj ljestvici digitalne konkurentnosti 2020.' od 63 vodeće svjetske ekonomije Hrvatska je zauzela 52. mjesto, što je pogoršanje za jedno mjesto u odnosu na prošlu godinu. Ipak, u tom procjepu između digitalnih potreba građana i digitalnih mogućnosti javnih servisa koje im se nude sve češće se pojavljuju inovativne inicijative, proizvodi i usluge koji mogu služiti kao primjeri dobre prakse, pa čak i u neočekivanim sektorima.
Prošloga tjedna Croatia osiguranje, najstarija domaća osiguravateljna kuća, na domaćem je tržištu predstavila LAQO - prvo hrvatsko poptuno digitalno osiguranje. Radi se o proizvodu koji temeljem primjene digitalne tehnologije znatno unaprijeđuje korisničko iskustvo ugovaranja osiguranja automobila, čini ga bržim, jednostavnijim i dostupnijim, ali na način koji ne narušava doživljaj sigurnosti i pouzdanosti osiguravatelja - ključni "asset" svih kompanija u ovoj industriji. Utoliko, LAQO je primjer distruptivnog digitalnog proizvoda, koji uvodeći novi pristup u neku postojeću industriju omogućava benefite svim dionicima. A ako je primjena takvog rješenja moguća u tradicionalno konzervativnoj industriji poput osiguravateljne, kolike su tek mogućnosti u svim društvenim sferama? I što je potrebno da se ostvare? Upravo o tome pričat će se u sljedećm izdanju HANZA HUB panela.