Mladi Tomislav Lukačević, novi je direktor Bolta u Hrvatskoj. Lukačević ima 32 godine i svoju karijeru je započeo već u studentskim danima u izdavačkoj industriji gdje je, između ostalog, upravljao logistikom i bio voditelj timova. Ovaj inženjer građevinarstva je u listopadu 2018. pristupio novom igraču na tržištu, tadašnjem Taxifyju, na poziciju specijalista za operativne poslove, malo prije službenog pokretanja tadašnjeg Taxifyja, a današnjeg Bolta.
Zajedno s još dvoje specijalista pokrenuo je poslovanje u Hrvatskoj. Pola godine kasnije došao je na poziciju menadžera za operativne poslove i postao je najbliži suradnik tadašnjem direktoru Bolta u Hrvatskoj. Nedavno je preuzeo direktorsku poziciju te upravlja cjelokupnim poslovanjem vožnji na zahtjev i koordinira aktivnosti sa središnjicom u Estoniji. S Tomislavom Lukačevićem razgovarali smo o poslovanju Bolta u vrijeme pandemije Covida-19 te o planovima Bolta u Hrvatskoj, ali i na globalnoj razini.
Kako posluje Bolt u Hrvatskoj?
- Posao ide dobro. Nakon karantene poslovanje je počelo rasti i trenutno imamo 50 posto više vožnji nego u isto vrijeme prošle godine. Ove godine na obali imamo porast broja korisnika i vožnji, što je za nas jasan znak da su korisnici i izvan grada Zagreba prepoznali korist i kvalitetu naših usluga.
Povećani broj turista iz srednjoeuropskih zemalja prilika nam je da predstavimo našu aplikaciju ljudima iz još većeg broja zemalja. Primijetili smo da je, nakon prošlogodišnjeg pokretanja usluge u Londonu, sve više britanskih turista koji tijekom ljetnih mjeseci koriste Bolt u Hrvatskoj.
Koje ste sve gradove u Hrvatskoj pokrili i imate li u planu pokriti još neke gradove?
- Bolt je osim u Zagrebu trenutačno dostupan još u Dubrovniku, Splitu, Zadru, Rijeci, Puli i Osijeku. Želimo osigurati pristupačno, brzo i sigurno putovanje u svim gradovima u kojima postoji prilika i interes od strane korisnika u 2021. godini. Nadamo se da ćemo iduće godine proširiti popis gradova u Hrvatskoj u kojima je Bolt dostupan.
Kako je ova kriza utjecala na vaše poslovanje?
- Gotovo da nema tvrtke na koju pandemija koronavirusa nije utjecala, a tržište vožnji na zahtjev zadobilo je snažan udarac jer su se ljudi prestali kretati po gradovima. Na početku karantene naše se poslovanje, na globalnoj razini, naglo smanjilo na 15 posto uobičajenog broja vožnji. Poslovanje se od svibnja počelo normalizirati uz pomoć naših vjernih korisnika te vozača partnera koji se pridržavaju svih zakonski propisanih mjera. Bolt je uvijek bio racionalan s financijama, pa smo uspjeli preživjeti krizu bez smanjenja broja naših zaposlenika. Uspjeli smo brzo lansirati Bolt Food, prijeko potrebnu uslugu tijekom karantene na 11 novih tržišta, u rekordnom vremenu od čak mjesec i pol.
Kolike imate gubitke kao posljedice krize izazvane pandemijom Covida-19?
- Bolt je oduvijek bila agilna i prilagodljiva kompanija, što nam je omogućilo da prođemo kroz ovu krizu bez potrebe za smanjenjem broja zaposlenika. Nadalje, uspjeli smo osigurati investiciju od 100 milijuna eura u svibnju ove godine, u razdoblju kada je bilo najteže. Bilo je zemalja u kojima su gubici veliki. Na primjer, u Slovačkoj je vlada potpuno zabranila usluge taksija pa se broj vožnji smanjio na nula. Srećom, naš slovački tim uspio je brzo reagirati te pokrenuti usluge dostave hrane i namirnica za to vrijeme, na zadovoljstvo naših partnera vozača te korisnika koji su zbog uvedenih privremenih mjera morali boraviti u svome domu.
Jeste li koristili neke mjere koje su bile na raspolaganju?
- Da, koristili smo državnu pomoć Potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom. Zahvalni smo Vladi RH jer nam je to pomoglo održati poslovanje u Hrvatskoj bez smanjenja broja zaposlenika.
Koje ste još usluge uveli u Hrvatskoj?
- Tijekom zdravstvene krize uzrokovane koronavirusom lansirali smo uslugu Bolt Protect - kategoriju u kojoj automobili imaju zaštitnu barijeru između vozača i suvozača kako bi se smanjio rizik širenja virusa s osobe na osobu. Također smo predstavili uslugu Pošaljite paket koju naši klijenti često koriste za brzu i povoljnu gradsku dostavu paketa. Uspjeli smo u rekordnom roku pokrenuti novu uslugu i aplikaciju za dostavu hrane - Bolt Food.
Trenutno naši korisnici mogu naručiti jela iz više od 100 zagrebačkih restorana. Od svog lansiranja, prije dva mjeseca, bilježi dobre rezultate i nastavlja rasti svaki tjedan. Zanimljivo je da je David Ban Ostić, direktor Bolt Fooda u Hrvatskoj, došao iz našeg tima za vožnje na zahtjev. Znači da naša središnjica ima povjerenja u lokalne timove.
Jeste li zadovoljni razvojem tih usluga?
- Apsolutno! Vidimo ogroman potencijal u usluzi dostave hrane, a uz pomoć znanja i iskustva naše međunarodne mreže siguran sam da ćemo u rekordnom roku uspjeti pozicionirati Bolt Food kao vodećeg igrača na tržištu.
Koliko imate ugovorenih vozača i kako su oni prošli u ovoj krizi?
- Imamo mrežu od nekoliko tisuća partnera vozača koji pružaju taksi usluge širom Hrvatske. Većina ih je u Zagrebu, ali tijekom turističke sezone bilježimo porast broj vozača i u drugim gradovima. Broj vozača oscilira iz tjedna u tjedan jer mnogi vozači koriste našu platformu povremeno kao dodatni izvor zarade. Naši vozači partneri, usprkos mnogobrojnim izazovima uzrokovanim pandemijom nastavili su pružati kvalitetnu uslugu našim korisnicima. Nadam se da će uz državnu pomoć i razumijevanje naših partnera, i dalje biti sastavni dio priče o Boltu.
Koje nove mogućnosti nudi vaša aplikacija?
- Uveli smo mnoge korisne značajke za naše korisnike i vozače partnere. Na primjer, naši korisnici sada mogu u aplikaciji odabrati više odredišta za svoje putovanje, što olakšava dijeljenje vožnje s prijateljima, a i komunikaciju s vozačem. Svi dosadašnji korisnici standardne aplikacije Bolt mogu na jednostavan način početi koristiti aplikaciju Bolt Food jer se, osim osnovnih podataka, prenose i načini plaćanja. Za naše poslovne korisnike smo omogućili otvaranje profila za poslovne vožnje, što olakšava administraciju i izdavanje računa tvrtkama koje koriste platformu Bolt for Business.
Našim vozačima partnerima smo omogućili bolju i lakšu kontrolu nad kategorijama koje žele koristiti kada se prijave na platformu. Samo jedan klik im je dovoljan da odaberu kategoriju za koju njihovo vozilo ima prethodno odobrenje.
Kažete da ste tijekom karantene uspjeli rasti na globalnoj razini, možete li to pojasniti?
- Tijekom karantene uspjeli smo rasti na globalnoj razini usprkos činjenici da je potražnja za našom glavnom uslugom, vožnjom na zahtjev, bila znatno smanjena zbog restrikcija. Usluga vožnje na zahtjev sada je dostupna u više od 35 zemalja, a neke od najnovijih zemalja gdje smo lansirali Bolt su Nizozemska, Ekvador i Libanon. Osim osnovne usluge, usluga dostave hrane Bolt Food je sada dostupna u 13 zemalja i planiramo je širiti i na druga tržišta. Do kraja sezone planiramo uvesti uslugu kratkoročnog najma električnih romobila u 45 europskih gradova. U Parizu smo nedavno pokrenuli potpuno novu uslugu koja se uklapa u našu dugoročnu strategiju, Zeleni plan, najam e-bicikala. Razmišljamo o uvođenju dodatnih novih usluga, poput već spomenutih, i na hrvatsko tržište. Nedavno istraživanje u slučaju Hrvatske potvrđuje da više od 60 posto ispitanika koristi ili podupire kompanije koje limitiraju svoj ekološki otisak. Taj podatak je dodatna potvrda i poticaj da i u Hrvatskoj ponudimo ekološki prihvatljivije načine kretanja kao što su e-bicikli te e-romobili.
Od najma e-bicikala do dostave
Što još planirate ponuditi na tržištu?
- U planu nam je da dodatno proširiti raspon usluga koje nudimo u Hrvatskoj. Razmatramo pokretanje usluga kratkoročnog najma e-skutera, mopeda i e-bicikala. Razmišljamo i o uvođenju dostavnih usluga od poslovnih do privatnih korisnika - bilo da je riječ o slanju namirnica ili nekih drugih proizvoda i paketa krajnjim kupcima. Što se tiče vožnji na zahtjev, naš cilj je i dalje da nastavimo pružati najbolju moguću uslugu našim korisnicima, a da pritom naši vozači partneri ostvaruju dobre prihode.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....