Kada bi na fakultetskom ispitu, na nekom bogatom TV kvizu ili čak u običnoj novinskoj križaljci, bilo postavljeno pitanje koja je zemlja središte proizvodnje robota u Europskoj uniji, malo tko znao bi točan odgovor. Gađali bi od razvijene Njemačke i Velike Britanije do, možda, Francuske ili Italije. Odgovor bi bio pogrešan, jer upravo se u hrvatskom susjedstvu, na svega sat i nešto vožnje od Zagreba, smjestila japanska tvornica Yaskawa koja ima kapacitete za proizvodnju čak deset tisuća robota godišnje.
Nalazi se u slovenskom gradiću Kočevje, smještenom gotovo na samoj hrvatsko-slovenskoj granici, nadomak Čabra i Delnica, a otvorena je prije svega desetak dana.
Vijest o otvorenju ovog visokotehnološkog postrojenja nagnala je reportersku ekipu Magazina da se zaputi u Kočevje, u pokušaju da pronađemo odgovor kako je točno došlo do ove investicije vrijedne čak 25 milijuna eura, odnosno do izgradnje tvornice koja bi, kada uskoro proradi punim kapacitetom, trebala industrijskim robotima snabdijevati gotovo 80 posto europskog tržišta.
U 13 tisuća četvornih metara velikom postrojenju dočekao nas je poznati slovenski poduzetnik dr. Hubert Kosler, direktor slovenske Yaskawe, i primio u uredu čije su površine još uvijek odisale mirisom novog. Na ulazu u golemu tvornicu vijore se slovenska, europska i japanska zastava, a simpatična recepcionerka već na vratima nudi toplom kavom. Nakon kratke i ugodne vožnje dolenjskim krajolikom, najviše nas zanima samo jedno - kako je ova važna tvornica dospjela u Sloveniju. Dr. Kosler spremno nudi odgovor.
- Yaskawa je jedna od najvažnijih korporacija za proizvodnju industrijskih robota na svijetu. Još od sredine devedesetih prisutna je u Sloveniji, u Ribnici, gdje imamo postrojenje za proizvodnju aplikacija koje se integriraju u robote. No, sve do prošlog ponedjeljka nigdje u Europi Yaskawini roboti se nisu proizvodili, već bi dolazili iz centralnih skladišta po Europi u Ribnicu i tamo bi se radilo na njima. Ovo je prvo Yaskawino postrojenje za proizvodnju industrijskih robota u Europi, nakon Japana i Kine - s neskrivenim ponosom govori dr. Kosler.
Priča o postrojenju u Kočevju počinje, otkriva nam, još 2015. godine, kada je Yaskawa zaključila da joj je, s obzirom na rastuće potrebe tržišta, nužno postrojenje u Europi. Riječ je uglavnom o Motoman robotskim rukama namijenjenim industriji, koje mogu zamijeniti čovjeka na najtežim i najopasnijim poslovima, zbog čega su potrebne u različitim granama proizvodnje, a potražnja raste iz dana u dan.
Rađene su različite studije kojima je cilj bio pokazati gdje bi takvo postrojenje bilo najbolje napraviti. Analizirano je više europskih država, među kojima je i Slovenija, te su sve studije pokazale da je tvornicu najisplativije izgraditi u Kočevju. Više je razloga za to.
Široka ruka države
Najprije, slovenska vlada bila je odrješite ruke kada je u pitanju privlačenje ovako važne investicije. Dogovoreno je da će državni proračun tvrtki vratiti 23 posto od uloženih 25 milijuna eura, i to u novcu (ne, primjerice, oslobođenju od davanja, komunalnih doprinosa i inih daća), no tek onda kada tvornica bude izgrađena i proradi. Potom, Slovenija je na idealnom geostrateškom položaju, prometno je vrlo dobro povezana s ostatkom Europe, te se dijelovi i gotov proizvod lako mogu različitim prometnim sredstvima transportirati diljem Europe i dalje u svijet. Velik interes pokazala je i Općina Kočevje koja je, govori nam direktor slovenske Yaskawe, učinila sve kako bi investiciju učinila mogućom i održivom. Tako je, primjerice, općina spremno tvornici pronašla odgovarajuće zemljište smješteno uz glavnu cestu, a potrudili su se i kako bi parcela u rekordnom roku dobila električne, vodovodne i druge nužne priključke. Čak su, saznajemo, spremno doveli toplovodne cijevi za centralno grijanje iz obližnje toplane, a upravo ovih dana obnovljena je i teretna željeznička linija. Sve to prevagnulo je i japanski je menadžment ove multimilijunske korporacije odlučio - idemo u Kočevje. Sufinanciranje i pogodnosti pritom su, upozorava Hosler, izvedeni po svim pravilima Europske unije o tržišnom natjecanju.
- No ta državna i lokalna podrška bila je ključna - kazuje direktor Yaskawe.
Zauzvrat su mnogo dobili. Samo u prvoj fazi tvornica je već zaposlila 50 ljudi, do kraja ove godine u Yaskawi će ih raditi barem stotinu, a već postoje planovi širenja na 150 zaposlenih.
Znanstvena fantastika
Naravno, nije naodmet bila ni činjenica da je u samo desetak kilometara udaljenoj Ribnici, gdje Yaskawa ima pogon od 1996., moćan inženjerski stroj sastavljen od čak 65 vrhunskih stručnjaka. Objašnjava nam kako je Yaskawa dosad iz svojih centralnih skladišta, poput onog u Münchenu, robote morala voziti do Ribnice kako bi u njih bile integrirane potrebne aplikacije, a sada će gotov proizvod putovati svega petnaestak kilometara iz Kočevja, te potom biti distribuiran u skladišta i dalje krajnjim kupcima.
Dok nas vodi fascinantnim postrojenjem za proizvodnju robota, koje kao da je izašlo iz najnovijih znanstveno-fantastičnih filmova, Kosler nam objašnjava kako bi već u idućih tri-četiri godine proizvodnja trebala doseći više od pet tisuća robota godišnje, a daljnji tempo rasta diktirat će tržište. No, kaže, ne sumnja da će potrebe za robotičkim rješenjima samo rasti. Roboti su tako, objašnjava nam, danas postali nezamjenjivi u proizvodnji autodijelova, ispušnih sustava, dijelova karoserije, pri lakiranju, bojenju, zavarivanju... Koriste se pri pakiranju prehrambenih proizvoda, u točenju pića, pakiranju u ambalaže, medicinskoj industriji, zapravo u svakoj ozbiljnijoj industriji u svakom dijelu svijeta. A njihova će upotreba, uvjeren je, biti sve rasprostranjenija.
Digresije radi, dr. Kosler u robotici je otkako zna za sebe. Zanimljiv čovjek. Pradjed mu je, rado pišu slovenski mediji, utemeljio Pivovaru Union koju je kasnije nacionalizirala komunistička vlast. Kosler je tada shvatio da se imovina može oduzeti, ali znanje ne, pa se uhvatio robotike o kojoj se u to vrijeme gotovo ništa nije znalo. Još prije trideset godina tog se zahtjevnog područja prihvatio u legendarnoj slovenskoj tvornici Iskra, najvećoj jugoslavenskoj tvornici električnih uređaja sa sjedištem u Kranju, a od sredine devedesetih dio je Yaskawinog tima. Roboti su ga uvijek zanimali, baš kao što je uvijek i rado odgovarao na pitanje koje su mu mnogi skeptici upućivali - hoće li nam oni jednog dana oduzeti radna mjesta. Yaskawini roboti, poput onog koji je krajem prosinca (prvi) proizveden u Kočevju, sposobni su variti, dizati teške stvari, lakirati i bojiti, rezati, držati... Pitate li Koslera, sposobni su to bolje raditi nego čovjek.
- Da, jesu. Uzmite u obzir da se roboti danas mnogo koriste u automobilskoj industriji. Mnogo je razloga zašto. Primjerice, jedno sjedalo u automobilu zavareno je s oko tri do četiri stotine preciznih varova. Čovjek nikada nije u stanju toliko precizno izvesti toliko velik broj repetitivnih radnji. Negdje će nešto previdjeti. Robot neće, jer uvijek radi po istom programu. Kupcu automobila to je jako bitno, jer doista ne želite da vam sjedalo pukne ili kočnica otkaže usred vožnje. No, pitate li mene, nije uopće potreban strah od toga da će roboti preuzeti ljudska radna mjesta. To je kao da kažete da su automobili zamijenili kočijaše. Nisu, samo što su sada moderni kočijaši taksisti. Oni ljudima olakšavaju posao. Danas postoje mnogi izuzetno teški i opasni poslovi, oni u kojima se koriste zračenja i opasne kemikalije, i u kojima je ljudima ozbiljno ugroženo zdravlje. Roboti ih mogu zamijeniti, za njih nema opasnosti, a za čovjeka nema štete po njegovo zdravlje. Roboti su tu da nam pomognu, baš kao i svaka tehnologija - zaključuje.
Kako bi nam to dokazao, Kosler nas vodi dijelom postrojenja u kojem roboti - dobro ćete pročitati - sami rade na proizvodnji novih robota. Jedan od tih segmenata proizvodnje je potpuno robotizirana lakirnica u kojoj je “mlađi brat” Motoman upravo u završnoj fazi bojenja. Njegov ga stariji “kolega”, smješten iza debelog stakla, pomno lakira kako bi besprijekoran i sjajan izišao s proizvodne trake. Kada bi taj posao morao raditi čovjek, trajalo bi mnogo dulje, radnik bi morao nositi zaštitnu masku i odijelo kako ne bi bio izložen opasnim kemikalijama, a i malo je vjerojatno da bi posao odradio tako savršeno. U isto vrijeme, u testnom odjeljenju, roboti su izloženi neprekidnom radu kako bi se vidjele i uklonile eventualne slabosti. Postoji nešto u čemu je čovjek u ovoj tvornici još nezamjenjiv, a to je da osobno nadzire test svakog robota i zapiše sva svoja opažanja. Roboti spremno demonstriraju svoje vještine, energično vitlajući svojim metalnim spojevima, dok radnici ozbiljnih lica bilježe svaki njihov korak kako bi bili potpuno sigurni da je baš sve napravljeno onako kako je zamišljeno.
Osim lakiranja, gotovo je u potpunosti automatizirana i CNC obrada dijelova koji pristižu sa svih strana Europe. Radnici su ovdje, rekli bismo, “gospoda”, koja samo pritiskom gumba i kontrolom računala nadziru ono što roboti rade. To je, uvjeren je Kosler, budućnost industrije.
- Yaskawa u svojoj ponudi ima 120 tipova industrijskih robota, a ovdje u Kočevju proizvodit ćemo njih sedam. To su robotske ruke nosivosti sedam, osam, dvanaest, 25, 50, 180 i 225 kilograma, za koje je procijenjeno da su najtraženije na europskom tržištu. Ovu tvornicu odlikovat će kratki rok isporuke te mogućnost prilagodbe potrebama korisnika. U stanju smo proizvesti robote otporne na ekstremne uvjete, stanje vodene pare, isparavanje teških kemikalija, visoke i niske temperature, ovisno o onome što je nekoj tvornici potrebno - objašnjava Kosler.
U planu je i uspostava R&D odjela (istraživanje i razvoj) koji će također zaposliti vrhunske stručnjake. Cilj je, shvaćamo, Kočevje pretvoriti u europski centar robotike.
Golem investicijski potencijal
Hubert Kosler otkriva nam kako je tvornica već “bacila oko” na inženjere iz naše zemlje, te je upravo i blizina Hrvatske jedan od razloga zašto je Kočevje odabrano kao idealna lokacija. Baš u vrijeme našeg obilaska tvornicu je posjetila i grupa riječkih studenata, a doznajemo kako Yaskawa njima namjerava dati stipendije i educirati ih kako bi jednog dana bili visokoobrazovan kadar na području proizvodnje industrijskih robota. Jer, ističe Kosler, Kočevje se nalazi na idealnoj lokaciji za dnevnu migraciju iz Hrvatske, pa ni našim stručnjacima neće biti problem dolaziti na posao u ovo slovensko-japansko industrijsko čudo.
- Investicija od 25 milijuna eura nije mala stvar. No, prema našoj računici, potražnja će biti tolika da ćemo je moći vratiti u svega nekoliko godina. Yaskawa nije jedina japanska tvrtka koja je zainteresirana za ulaganje u Europu. U Sloveniji već djeluje nekoliko moćnih i bogatih japanskih korporacija. To je ogroman investicijski potencijal koji treba iskoristiti i uvjeren sam da će samo rasti - ispraća nas dr. Kosler.
Pitanje koje nam se neizbježno nameće dok se vijugavom cestom prema Novom Mestu krećemo u smjeru Zagreba je kakve bi sve, birokratske i ine prepreke, izmislili u Hrvatskoj da otjeramo visoku tehnologiju ovog tipa iz naše zemlje. I koliko ćemo još godina morati pokazivati putovnicu da bismo uopće vidjeli kako se serijski proizvode roboti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....