Nije napunila ni 33 godine, a Dragana Lipovac u samo dvije godine uspjela je na noge podignuti tvrtku koja je privukla oko 300 tisuća eura investicija. Njezin je startup Hubbig uspio ono što ona smatra glavnom poantom takvih tvrtki - “zatresti ustaljene postulate neke industrije”.
Industrija u kojoj radi Dragana je ona špediterska. U tu je branšu ušla već s 19 godina i u dvije tvrtke stekla je 11 godina radnoga iskustva. Shvatila je da u poslu kojim se bavi ima prostora za napredak i pojednostavljenje kompliciranih procedura pa je došla na ideju o aplikaciji koja bi riješila birokratske muke. Osmislila je svoj Hubbig i prijavila ga na Startup Factory Zagreb, akceleracijski program za startupe koji provodi Zicer. To je bio tek prvi od brojnih pređenih koraka koje je tvrtka dosad napravila.
- Nisam mislila da će Hubbig postati toliko uspješan. Nisam imala apsolutno nikakva očekivanja - kaže nam osnivačica tvrtke koja danas, barem sudeći prema investicijama, ima iznimno perspektivnu budućnost.
Briga za korisnike
Hubbig je zapravo web platforma koja omogućuje malim špediterima, ali onim i većima, da oglase svoje usluge prijevoza. Prijevoznike Hubbig spaja s uvoznikom ili izvoznikom koji traži uslugu.
- Recimo da neka osoba radi u nabavi nekog trgovačkog lanca i šef joj kaže da nađe prijevoz šleperom iz Varšave do Zagreba. Osoba može, umjesto da zove nekoliko prijevoznika, jednostavno otići na Hubbig, upisati što želi prevesti, koliko je težak i velik njezin teret te od koje do koje destinacije ga želi dostaviti. Kada odredi što joj treba, Hubbig izbaci prijevoznike koji su u mogućnosti prevesti teret. Uz prijevoznike, automatski je naglašena i cijena koju traže - tumači nam Dragana. Inače bi u situaciji poput ove najprije trebalo nazvati ili mailom kontaktirati nekoliko prijevoznika, za što treba vremena. Upravo je to moment u kojem Hubbig rješava probleme: aplikacija izbacuje kompletne ponude, a korisnik koji traži informacije odmah dobiva sve specifikacije o potencijalnom prijevozu.
Kada se korisnik i prijevoznik spoje preko Hubbiga, prijevoz se prati od trenutka kada se roba preuzme pa sve dok se ne dostavi.
- Korisnici tako nisu tu sami, imamo customer care, dajemo sve potrebne informacije i u svakome trenutku možete poslati mail ili nazvati te pitati što god vas zanima - kaže Dragana te objašnjava da je način kako njezina tvrtka profitira u takvom poslovnom modelu vrlo jednostavan: za svaki odrađeni prijevoz, oni dobiju određenu proviziju.
Korisnici su zasad većim dijelom iz Hrvatske. - Ljudi uvoze razne stvari. Ima tu elektroničkih komponenti, igrački, smole, granita, tekstila, namještaja... Tu su razne veleprodajne tvrtke, ali i manje tvrtke koje su prema načinu funkcioniranja slične nama. Recimo, CircuitMess Alberta Gajšaka preko nas uvozi komponente za slaganje njegovog poznatog mobitela MAKERbuina - kaže Dragana.
Nagrade na natječajima
Kao što je već rekla, njezin je Hubbig projekt dobio veliku pozornost već na Startup Factoryju Zagreb, koji je bio prvo natjecanje na koje se prijavila. Dobila je medijsku pozornost i izašla kao jedan od pobjednika, odnosno njezin je projekt bio jedan od onih koji su dobili financijsku potporu. Tada tvrtka još nije bila otvorena. U istom se razdoblju prijavila na natjecanje Zagreb Connect, na kojem je osvojila drugo mjesto (koje je također nosilo novčanu nagradu), a određenu je svotu dobila i od HZZ-a.
- Sveukupno je to iznosilo oko 200 tisuća kuna, što mi je bilo veliki poticaj za otvaranje svoje tvrtke. To sam i učinila i krenula u izgradnju platforme - prisjeća se razdoblja otprije dvije godine.
Uskoro proslava
Za osobu koja se prvi put upustila u poduzetništvo, kaže, činilo se to kao velika svota, no sav je taj novac uložila već u prvih pet ili šest mjeseci rada. - Imali smo, naravno, prihode, tako da to nije bilo kaotično, ali je još uvijek trebalo dosta uložiti u razvitak, ponajviše u IT dimenziju projekta. Počela sam tražiti dodatnu investiciju, koju sam zapravo dobila iznimno brzo, već u roku od tri ili četiri mjeseca, samo što je duže trebalo čekati da se to sve provede. Novac od investicija dobili smo za otprilike godinu dana - kaže.
U tome joj je pomogla dugogodišnja prijateljica Monika Mikac, koja je danas i suvlasnica tvrtke. - Dogovorile smo se da ću joj dati udio u tvrtki zauzvrat za to što mi je dala puno savjeta te privukla dva investitora. Doduše, pogrešno je reći da je ona privukla investitore, privukla ih je ideja te promet koji je Hubbig ostvario u 2018. godini. Bilo je, naravno, i pregovaranja s investitorima, koje je trajalo nekoliko mjeseci, a odrađivao se i due diligence. No, relativno smo brzo sve dogovorili. To su ljudi koji puno ulažu u startupe i ne boje se za svoj novac, a, s druge strane, dovoljno vjeruju u svakoga u koga su uložili - kaže Dragana o Franku Kanayetu Yepesu, inače Kolumbijcu koji je bio prvi investitor u Rimac automobile, te Ivanu Glavašu, koji je osnivač blockchain startupa Forebit.
- Tu smo skupili novac koji nam je značajno pomogao u razvoju. U međuvremenu smo dobili i 200 tisuća kuna zajma od Zicera te oko 1,3 milijuna kuna iz fondova EU. Za mjesec dana ćemo slaviti dvije godine postojanja Hubbiga, i izračunala sam da smo sveukupno skupili 300 tisuća eura - priča, pa dodaje: Mi jesmo mali, ali dobili smo nagrade jer se pretpostavlja da ćemo uskoro postati veliki. Mogli bismo postati konkurenti velikim igračima. Imamo tehnologiju koja će nam to omogućiti - kaže.
Upravo tehnološki dio razvijanja Hubbiga traži najveće ulaganje. Na IT dijelu aplikacije radi desetak stručnjaka, dok tvrtka, uz Draganu, ima još jednu stalno zaposlenu osobu. Razvoj stranice sveukupno će trajati oko osam mjeseci. U veljači će, najavljuje, lansirati najnoviju verziju aplikacije koja će u sebi imati nekoliko (značajnih) promjena u odnosu na trenutačnu verziju. - Po novom, cijene neće biti fiksne, nego će korisnici moći licitirati za cijenu, odnosno fleksibilnije se dogovoriti oko nje. Trenutačno u ponudi imamo samo pomorski prijevoz, a proširit ćemo ju na sve oblike prijevoza; kamionski, pomorski, zračni te željeznički promet. Moći će se slati po cijelome svijetu, ali i lokalno, unutar jednoga grada ili države - najavljuje.
Aplikacija će se koristiti na 15 jezika. Između ostalog, bit će tu i kineski, što je vrlo logično jer se radi o vrlo jakom tržištu. - Oni vole takve aplikacije i inovacije općenito, rado prihvaćaju blagodati novih tehnologija i prilike da prodaju više - rekla je Dragana.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....