Za koliko novaca biste prestali koristiti Facebook? A email ili internetsku tražilicu? Upravo to su pitanja koja su ekonomisti Erik Brynjolfsson, Felix Eggers i Avinash Gannamaneni pitali svoje ispitanike kako bi provjerili koliko nam znače usluge poput Facebooka ili GoogleMapsa.
Naime, ova su tri ekonomista svojim ispitanicima ponudili novce da odustanu od društvenih mreža i drugih digitalnih usluga na mjesec dana te su bilježili koje ponude odbijaju, a koje prihvaćaju.
Prema podacima, 20 posto Facebookovih korisnika bili su spremni ne služiti se tom društvenom mrežom za samo jedan dolar, a za manje od 50 dolara Facebook bi bio ostao bez polovine svojih korisnika. Nadalje, prosječna osoba trebala bi biti plaćena oko 1.500 dolara mjesečno da se ne služi internetskim tražilicama, 700 dolara da prestane koristiti email i 300 dolara da odustane od digitalnih mapa i sama se snalazi gradom. Video streaming putem Netflixa i YouTubea za ispitanike vrijedi stotinjak dolara mjesečno, online trgovina 70 dolara, a za prestanak korištenja društvenih mreža prosječna osoba traži 25 dolara mjesečno.
Ono što su Brynjolfsson, Eggers i Gannamaneni zaključili jest da neka od “digitalnih dobara” imaju veliku korist za potrošače, odnosno da ona svojim korisnicima vrijede više nego što je njihova stvarna vrijednost. Upravo to je ono što možemo vidjeti ako usporedimo stvarnu vrijednost kompanija koje nude određene digitalne usluge i vrijednost koju im njihovi korisnici pridaju.
Primjerice, pristup emailu korisnicima vrijedi gotovo 30 puta više nego pristup društvenim medijima, a pristup internetskoj tražilici još duplo više. Ipak, ključni svjetski opskrbljivači internetskih tražilica i emaila, Alphabet, Apple i Microsoft, ne vrijede 30 ili 60 puta više od Facebooka, koji dominira društvenim mrežama budući da su u vlasništvu kompanije, uz Facebook, i Instagram, Messenger i WhatsApp. Da vrijede, radilo bi se o kompanijama vrijednima 20 bilijuna dolara.
Međutim, iako je cijena koju smo spremni platiti za usluge poput emaila i tražilice jasna, vrijednost koju pridajemo privatnosti nije. Naime, provedeno je i drugo istraživanje među MIT studentima koji bi svoje privatne podatke prodali za jednu pizzu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....