Ogromna zarada

Instagram više ne želi biti samo izlog u kojem razgledavate proizvode. Postaje trgovina

Korisnici su do sada na profilima samo gledali proizvode, a za kupovinu su morali otići na stranice tvrtki
Ilustracija
 Profimedia, Alamy

Za koji dan ulazimo u novu eru internet shoppinga preko društvenih mreža, a moguće je da ćemo 9. svibnja 2019. pamtiti i kao dan kada je počelo preslagivanje ljestvice političke i financijske moći na globalnoj razini. Tada, naime, završava beta testiranje Instagram Checkouta, najnovije funkcije proizašle iz kreativne radionice Marka Zuckerberga, a više od milijardu mjesečnih korisnika Instagrama moći će obaviti kupovinu proizvoda označenih u postovima i storyjima direktno putem društvene mreže, bez potrebe za izlaskom iz aplikacije. Iako na prvu možda djeluje banalno - možemo kupovati preko Instagrama i što sad? - zapravo se radi o prvom koraku u otimanju ogromnog komada globalnog e-commerce kolača na koji Instagram baca oko već prilično dugo, i to ne bez razloga. Ako sve prođe onako kako Zuckerberg i Facebook planiraju, Instagram će svojoj roditeljskog kompaniji i njegovom sad već kontroverznom većinskom vlasniku, procjenjuje Deutsche Bank, u 2021. donijeti nevjerojatnih deset milijardi dolara prihoda. I to je samo direktna korist.

Nekad magazini, danas Instagram

Prvi korak u preuzimanju primata u svijetu online shoppinga Instagram je učinio još krajem 2016., kada su lansirali funkciju tagova koji donose cijenu i informacije o proizvodu, a putem kojih su korisnici mogu pristupiti web shopu brenda i tamo odraditi kupnju. Tu funkciju, opciju tapkanja na sliku radi dobivanja dodatnih informacija te eventualne kupnje putem web stranice brenda, redovito koristi više od 130 milijuna ljudi, međutim, ona korisnicima još uvijek služi kao sredstvo za otkrivanje, a ne za kupnju. No, čelni ljudi Facebooka računaju s tim da će se to ubrzo promijeniti i - nisu u krivu. Već danas, na globalnoj razni, 75 posto populacije berem jednom mjesečno kupi nešto putem interneta, čak 55 posto ljudi to čini putem mobitela, a uz to, postotak onih koji svoj novac radije troše iz fotelje nego u shopping centrima raste stopom od 14 posto godišnje.

“Instagram trenutačno pokušava smanjiti diskrepanciju između otkrivanja i transakcija jer, realno, još uvijek nismo ‘tamo’”, izjavila je Dina Fierro, potpredsjednica globalne digitalne strategije i social engagementa za Nars Cosmetics, jednog od brendova koji su u ožujku pristupili beta testiranju najnovije Instagramove funkcije. Iako još nisu dobili zadovoljavajuće rezultate konverzije, jako su zadovoljni razinom interakcije s njihovim postovima, pogotovo kada se radi o Instagram ekskluzivama. Instagram je, naposljetku, danas većini korisnika postao ono što su shopping magazini bili njihovim roditeljima, dodala je Fiero.

Osim Narsa, beta testiranju pridružilo se i tridesetak brendova, među kojima su Nike, Zara, Oscar de la Renta te brojni drugi, kao i niz medija, kao što su Vogue i Hypebeast, ali i influencera i celebrityja, poput talijanske blogerice Chiare Ferragni, najmlađe Kardashianke Kylie Jenner, inače vlasnice brenda Kylie Cosmetics, koji ju je nedavno učinio milijarderkom, a koja, baš kao i cijeli niz drugih brendova, Instagram koristi kao glavni marketinški alat. Statistike, naime, pokazuju da čak 70 posto korisnika Instagrama (dakle, 700 milijuna ljudi) mrežu koriste kako bi bili u interakciji s influencerima i celebrityjima, lajkali njihove odjevne kombinacije ili komentirali najnoviju paletu sjenila, a kupovina tih istih artikala nameće se kao idući logičan korak. Ono što, pak, iz Instagrama najviše ističu jest činjenica da će Checkout omogućiti ne samo globalnim brendovima već i “malim ljudima” da svoje proizvode prodaju putem Instagram profila. Međutim, ne radi se ovdje o demokratičnosti trgovine, nego o napadu na trenutačno najveću trgovinu na svijetu, Amazon, kao i na “it” shopping destinaciju kada su rukotvorine u pitanju - Etsy.

Social shopping

Čelni ljudi omiljene društvene mreže kažu da je Checkout trenutačno dostupan samo u SAD-u, da je tek na svom početku i da će Instagram nastaviti raditi na razvoju shopping iskustva, kako u kontekstu Checkouta, tako i razvojem novih opcija kupovine, što najbolje ilustrira razinu ozbiljnosti kojom Instagram, to jest Facebook, pristupa razvoju social shoppinga.

Sveznajući Mark

Na prvi pogled Instagram Checkout ide na ruku svima. Brendovi će napokon moći, direktnim uvidom u količinu transakcija putem određenih profila, mjeriti isplativost angažiranja pojedinih influencera, a influenceri će, pak, te iste brojeve moći koristiti u svrhu samopromocije, ali i ubiranja postotaka od prodaje. Ono na što većina ne računa jest da odnos između onoga koji prodaje i onoga koji kupuje sada dobiva i treći kotačić, mega moćnu društvenu mrežu koja će umjesto trgovaca ubirati no najvrednije; podatke koji će se putem namjerno i nenamjerno izmijeniti između onoga koji prodaje i onoga koji kupuje.

Zahvaljujući tome će Instagram, to jest, Facebook dobiti pristup cijelom nizu osobnih podataka, brojeva kartica, email adresa i tako će, s protokom vremena, svi osim Marka Zuckerberga i njegovih kompanjona, koji će znati baš sve o vama - od broja cipele do adrese vašeg ljubavnika - biti u magli. Ono što nas gotovo neupitno čeka jest jezgrovita izmjena dinamike cijelog niza industrija, a prilično je izvjesno da će ovaj, većini nezanimljiv novitet iz svijeta društvenih mreža, donijeti i brojne promjene na globalnoj financijskoj, ali i političkoj sceni. Jer, svi već odavno znamo da je znanje moć.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 08:10