Ovog je tjedna objavljen godišnji izvještaj o “stanju interneta” u Americi i svijetu, kako su mediji okrstili utjecajnu i vrlo detaljnu prezentaciju o internetskim trendovima koju od 1995. godine priprema poznata američka ulagačica i analitičarka Mary Meeker. Nekad je internetske analize radila za Morgan Stanley, a sada ima tvrtku za upravljanje fondom rizičnog kapitala Bond Capital.
Kraljica interneta, kako je još nazivaju u Silicijskoj dolini, iznijela je niz zanimljivih podataka i tržišnih trendova na čak 333 slajda na jednoj od vodećih globalnih tehnoloških konferencija, “Code Conference” u Arizoni, a poseban je dio posvetila razvoju u Kini; Europu je jedva spomenula nekoliko puta, što mnogo govori o američkom fokusu i europskom značaju u svijetu interneta.
Platforme
Tematski, Meeker pokriva sve - od podataka o rastu broja korisnika (trenutno je više od polovice svjetske populacije online, odnosno 3,8 milijardi ljudi, ali rast broja korisnika usporava), preko tržišnih indikatora (primjerice, e-trgovina je u SAD-u dosegnula 15 posto ukupne te raste brže od tradicionalne trgovine), do usporedbe regulatornih okvira za pristup internetu, sadržaj i njegovo korištenje u različitim svjetskim regijama (u SAD-u je najlabavije reguliran, Europa je u sredini, umjereno regulirana, a Kina je na drugom kraju, sa snažnim državnim nadzorom). Inače, čak 53 posto korisnika interneta u svijetu nalazi se u azijsko-pacifičkoj regiji, a Kina je najveće pojedinačno internetsko tržište s oko 800 milijuna korisnika.
Od općezanimljivih podataka izdvajamo: u najnovijem je istraživanju 26 posto odraslih Amerikanaca priznalo da je “gotovo stalno” online (prije tri godine takvih je bilo 21 posto), a onih u dobi od 18 do 29 godina koji su gotovo neprestano na mreži čak je 39 posto. Prosječni odrasli Amerikanac dnevno provede koristeći digitalne medije 6,3 sata, a polovica tog vremena odnosi se na mobitele. U svijetu je danas oko 2,4 milijarde igrača uključeno u interaktivne videoigre, što je skok od 6 posto u odnosu na 2017. godinu, a najpopularnija igra na svijetu je Fortnite, iza koje stoji tvrtka Epic Games, i bilježi čak 250 milijuna korisnika. Raste i broj onih koji radije samo gledaju igre nego da u njima sudjeluju, a općenito je sve popularnija komunikacija koja se temelji na slikama; YouTube i Instagram apsorbiraju danas sve više vremena koje ljudi provode na online platformama.
Strah oko privatnosti
Meeker je istaknula da od deset kompanija globalno najvrednijih po tržišnoj kapitalizaciji, čak njih sedam dolazi iz tehnološkog sektora, a među 30 najvećih internetskih kompanija čak je 18 američkih. Online oglašivački prihodi tih tehnoloških divova ove su godine malo usporili (rast je i dalje velik, oko 20 posto u prvom tromjesečju, za razliku od 37 posto rasta u godini prije), Google i Facebook drže većinu oglašivačkog kolača, ali rastu i druge platforme - Amazon, Twitter, Snapchat i Pinterest. Ono što tehnološkim kompanijama oglašivačke prihode gura prema gore je ulaganje u bolje targetiranje korisnika, kreativnije usluge na osnovi strojnog učenja, online kataloška prodaja i veća relevantnost sadržaja za korisnike, a primjetno je da im uslijed konkurencije rastu troškovi osvajanja novih klijenata. (Osim toga, globalno je rast korisnika interneta usporio na 6 posto, a u 2016. je bio na 12 posto.)
Izazova ima još - broj prodanih pametnih telefona lani se smanjio za 4 posto, a godinu prije je stagnirao. Gdje je primjetan skok? Prihodi od usluga u oblaku Googlea, Amazona i Microsofta dosegnuli su ukupno 14 milijardi dolara, što je skok od 58 posto u usporedbi s prethodnom godinom. Danas je, bilježi statistika, više podataka pohranjeno u oblaku nego na serverima privatnih kompanija ili kućnim računalima. Kako je kod ljudi ojačao strah oko privatnosti podataka, tako za tehnološke kompanije i njihove prihode od prodaje postaje sve važnija sigurnost online komunikacije.
Digitalni podaci
U prvom tromjesečju ove godine, kako je iznijela Meeker, čak 87 posto globalnog web prometa bilo je kriptirano, što je rast od 53 posto u odnosu na stanje prije tri godine (dobar dio toga odnosi se na WhatsApp, Instagram, Facebook Messenger i Gmail). Napomenula je da, iako zabrinutost oko privatnosti ostaje visoka u svijetu, taj trend polako pokazuje znakove umjerenosti jer i regulatori i kompanije tome posvećuju više pozornosti. Navodi primjere u Europi (GDPR), kao i poboljšanja oko kontrole privatnosti korisnika koja su prošle i ove godine uveli Facebook i Google.
Njezin izvještaj, iako je ponajprije usmjeren na poslovnu i investitorsku publiku zainteresiranu za tehnološke kompanije te komercijalne načine iskorištavanja sve veće količine digitalnih podataka, otvorenosti interneta i opasnosti od kibernetičkih napada, bio je na neki način ipak fokusiran na nove mogućnosti obrazovanja, budućnost rada i zdravstva. Prije svega u SAD-u, ali slični su trendovi vidljivi i globalno jer internet i umjetna inteligencija otvaraju nove prilike i podižu efikasnost biznisa.
Primjećuje se da snažno rastu usluge “na zahtjev”, od dostave hrane iz restorana do prijevoza i smještaja; u SAD-u trenutno postoji 56 milijuna potrošača “na zahtjev” i njihov se broj udvostručio u odnosu na 2016. godinu. Raste i broj radnika na platformama “na zahtjev” (poput Ubera, AirBnB-ja i drugih) te je sada u SAD-u njih oko 7 milijuna, što je rast od 22 posto u odnosu na prethodnu godinu. Na američkoj platformi Checkr, preko koje se ljudi prijavljuju za takve poslove, od 2015. godine je zabilježeno više od 20 milijuna aplikanata, navodi Mary Meeker, koji se na taj način spajaju s poslodavcima.
Nove vještine
Prema ponuđenoj statistici, najveći broj ih je za prijavu na platformu motiviralo to što su bili nezaposleni, ali i želja da nauče nove vještine ili su iz nekog razloga trebali dodatne prihode. Gledajući globalno, Uber je u prošloj godini angažirao četiri milijuna vozača partnera, a Airbnb je imao šest milijuna aktivnih objava smještaja. Raste i kompanijski rad na daljinu, koji omogućavaju online suradna oruđa (tako danas radi oko 5 posto Amerikanaca), od Slacka, preko Google tablica, do Help Scouta. Meeker je u svojoj prezentaciji navela i cijeli niz obrazovnih institucija koje u Americi i globalno uvode online učenje i diplome, a raste i tržište platformi za edukaciju, gdje je jedna od poznatijih u svijetu Coursera. Od onih koji sami plaćaju svoju edukaciju na Courseri radi dobivanja diplome, postotak završenih je 89 posto (kad je tečaj besplatan i bez diplome, završi ga samo četiri posto).
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....