Prevara

Prodavači s internetskih trgovina unajmljuju 'kupce' koji lažiraju ocjene proizvoda

Online kupci lažnim su i plaćenim ocjenama proizvoda navedeni da kupe inače loš proizvod
Ilustracija
 Profimedia, Tetra Images

Online kupci lažnim su i plaćenim ocjenama proizvoda na internet platformama za trgovinu prevareni i navedeni da kupe inače loš proizvod, pokazalo je istraživanje, a prenio BBC.

Facebook je pun grupa u kojima kompanije traže osobe koje će napisati pozitivnu kritiku o njihovim proizvodima na internetskim platformama na kojima ih prodaju. “Kritičar” proizvoda tada kupi određeni proizvod kako bi platforma kao što je primjerice Amazon povjerovala da se doista radi o kupcu, no nakon što kupljeni proizvodi ocijeni s odličnim 5 i napiše vrhunsku kritiku, kompanija kritičaru vrati novac putem PayPala, a često mu i ostavi napojnicu.

Opisanu praksu otkrila je organizacija za zaštitu potrošača Which? iz Ujedinjenog Kraljevstva. Naime, članovi te organizacije učlanili su se u nekoliko Facebook grupa vezanih uz “rewards for reviews” (nagrade za kritike) te su morali napraviti ranije navedeno. No, odlučili su malo “začiniti” cijelu situaciju i napisati pravu kritiku proizvoda, odnosno svoje pravo mišljenje o onome što su kupili.

- Prodavač nam je rekao da moramo ponovno ocijeniti proizvod jer je besplatan pa je normalno da ga ocijenimo s peticom – rekli su iz organizacije.

Kod druge je iskrene kritike kupac čak bio i ucijenjen, odnosno rečeno mu je da će “dobiti povrat novca nakon što napiše dobru kritiku s pet zvjezdica te doda fotografiju proizvoda”. Budući da je “tajni agent” organizacije odbio učiniti navedeno i kupljene je bežične slušalice ocijenio s tri zvjezdice, nije mu bio izvršen povrat novaca.

Uz to, Which? je proveo istraživanje navika online kupaca kojim je ustanovljeno da 97 posto ispitanih pročita kritike proizvoda koji želi kupiti, no čak 31 posto njih kasnije bude razočarano kupljenim proizvodom koji je bio ocijenjen kao odličan.

- Prodavači kradu ljude pomoću plaćenih kritika jer navode potrošače da kupe loše proizvode koje bi inače izbjegli – rekao je Alex Neill, voditelj organizacije koja je stoga kontaktirala Amazon i Facebook.

- Ne dozvoljavamo kompenzaciju za kritike. Kupci i prodavači moraju slijediti naša pravila, a oni koji to neće učiniti, mogu biti kažnjeni i zatvaranjem njihovih računa – rekli su iz Amazona, a jednaka pravila ima i najveća svjetska društvena mreža Facebook.

Dodatno, Amazon nije jedina platforma na kojoj se mogu naći lažne kritike proizvoda. Neke su analize pokazale da je čak trećina ocjena (32,9%) na popularnom turističkom portalu TripAdvisoru lažno, odnosno da hoteli i restorani kupuju pozitivne kritike. Prema FoxNewsu, najbolje ocijenjeni ugostiteljski objekti imaju čak duplo više lažnih kritika od onih niže rangiranih. Ranije ove godine u Italiji je i uhićen čovjek koji je prodavao lažne ocjene stotinama talijanskih hotela i restorana na TripAdvisoru, a uz 9-mjesečni boravak u zatvoru, lažni kritičar mora platiti i 8.000 eura kazne.

Kako uočiti lažnu kritiku proizvoda?

- ne oslanjajte se na ocjenu, temeljito pregledajte i pročitajte sve kritike

- provjerite datume objava kritika. Ako su mnoge napisane u kratkim vremenskim razmacima, to može biti rezultat oglasa za lažnim kritičarima u Facebook grupama ili nekim drugim platformama

- pogledajte profil kritičara te pogledajte kako je ocjenjivao druge proizvode i provjerite daju li baš svim proizvodima pet zvjezdica

- jesu li ocjene proizvoda na suprotnim krajevima skale, odnosno ima li “zlatne sredine”? Veoma je rijetko da su ljudi u potpunosti suprotnih mišljenja o nekom proizvodu pa je u tom slučaju riječ o lažnoj kritici

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 06:49