Velika škrtica

'Pogledajte gdje su mi ostavili namještaj koji sam kupila. Ali, vratili su mi novac'

Zovem ga na telefon da se požalim, on odgovara: “Pa kaj, to su samo neki šarafi"
Ilustracija
 Getty Images/iStockphoto

Uvijek pomno pazim kad mi nešto stiže putem dostavne službe. Prvo otvorim godišnji odmor, za svaki slučaj uzmem i nešto slobodnih dana (nikad ne znaš neće li dostava možda kasniti), spavam na refule da ne propustim zvono, a prijateljima obavezno poručim da me ne zovu kako bi linija uvijek bila slobodna.

Prošlog tjedna, međutim, nisam imala baš nikakve šanse. Naručila sam neku bedastoću iz jedne strane kompanije koja prodaje namještaj, vrijednosti 350 kuna s dostavom, i putem web obrasca, jer nude takvu uslugu, odabrala dan kad će mi dostaviti robu. Činilo se kao da ništa ne može poći po krivu, ali uspostavilo se da baš ništa neće biti onako kako treba.

Robu su mi doista dostavili u dogovorenom terminu - ali samo dio paketa. “Ostalo će stići sutra”, kaže mi dostavljač pa uđe u kombi i odveze se u nepoznato. Polako sam na rubu živčanog sloma - jer sam jurila s posla kako bih dočekala dostavljača koji je donio samo pola paketa - ali se pokušam skulirati te stanem razmatati paket koji mi je ostavio.

Da, to je glavnina robe koju sam naručila, a nedostaju samo neki šarafi i nosači kupovne vrijednosti 50-ak kuna. “I sad je moram drugi dan za redom dolaziti s posla da bih dočekala neke nosače?”, bijesnim u sebi dok sjedam u automobil i odlazim nazad na posao.

Stiže dan drugi. Već sam zaboravila da mi trebaju uručiti ostatak paketa kad na mobitelu primjećujem neki propušteni poziv. Zovem nazad, nitko se na javlja, pa nastavljam svojim poslom. Popodne, kad stižem kući, pred ulaznim vratima kuće već s parkinga primjećujem neku kutiju.

Psima na uvid

Da, dobro sam vidjela - dostavljač je došao do ulaznih vrata, pozvonio, nitko mu nije otvorio pa je naručenu robu, bez previše razmišljanja, jednostavno ostavio u dvorištu, da je mogu razgledati svi susjedi i psi u prolasku. Zovem ga na onaj broj s kojeg imam propušten poziv, ali čovjek ne vidi u čemu je problem.

“Pa kaj, to su sam neki šarafi... Uostalom, ostavio sam paket u vašem, ne susjedovom dvorištu”, kaže mi bez previše okolišanja i ja ubrzo shvaćam da su to uobičajena hrvatska posla. Stanem se stoga malo raspitivati o svojim pravima. Trebam li se žaliti kompaniji koja mi je robu dostavila ili onoj od koje sam je naručila?

S obzirom na to da sam ugovor sklopila s trgovinom, pretpostavljam da je dostava njihova odgovornost pa im samo sat vremena nakon dostave paketa šaljem službeni prigovor. Reagiraju vrlo brzo pa već sljedeće jutro dobivam mail isprike, kao i obavijest da će mi refundirati ukupan iznos koliko sam platila dostavu.

“Narudžba je svakako trebala biti dostavljena u jednom danu o čemu ste trebali biti obaviješteni. Također, paketna dostava podrazumijeva dostavu pošiljke do prostorije po vašem izboru u vašem domu. Prema tome, neprihvatljivo je dostavljanje iste u dvorište”, piše u njihovom odgovoru u kojem napominju da su otvorili i službeni reklamacijski postupak.

Moj slučaj, čini se, daleko je od usamljenog. Prema podacima britanske udruge za zaštitu potrošača koja je istraživanje o dostavnim službama radila u vrijeme Božića, čak polovica Britanaca imala je neki problem s dostavom - točnije, sedam posto pošiljku je pronašlo u smeću, četiri posto napisalo je da im je ubačena u dvorište, a dva posto potrošača ostalo je bez svojih paketa nakon što su oni 'ostavljeni kod susjeda'.

Različiti rokovi

U svakom od ovih slučajeva, međutim, treba imati na umu da sve reklamacije potrošači prijavljuju isključivo trgovcima od kojih su kupili proizvode jer su po zakonu oni na sebe preuzeli odgovornost za njihovu dostavu. Prije sklapanja ugovora za kupovinu neke robe, međutim, treba provjeriti uvjete dostave koji su trgovine dužne javno istaknuti.

Svaka od njih ima drugačije rokove, cijene i princip dostave, a jedna od najvažnijih stavki jest provjeriti što dostava točno podrazumijeva - odnosno, znači li dostava da će vam roba biti isporučena do kućnog broja, ili će vam je dostavljači za cijenu koju ste platili unijeti u kuću. U većini slučajeva, trgovine koje posluju na području Hrvatske pod dostavom podrazumijevaju dostavu robe do kućnog broja, ali su vam pakete spremni dostaviti i u kuću ili stan, pod uvjetom da za to dodatno platite.

Ovo je ipak u većini slučajeva potrebno ugovoriti prilikom kupovine, a ne tek po dostavi robe, jer vam većina dostava, ako ih prethodno ne obavijestite, kupljeni kauč neće nositi na treći kat u zgradi bez lifta, a moguće neće imati čak niti dovoljno ruku za taj posao. Kako biste izbjegli nesporazume, Jutarnji donosi najosnovnije informacije o dostavi robe najvećih trgovina s namještajem u zemlji, koje imaju poprilično šarolike uvjete.

17 inspekcija i sedam pritužbi

Koliko je lani bilo pritužbi potrošača na način na koji im trgovine dostavljaju robu nismo uspjeli prikupiti, no zato postoje podaci koji se odnose na direktne pritužbe od strane fizičkih osoba prema dostavnim službama.

Statistika je mršava: u 2017. godini HAKOM, koji je zadužen za tržište poštanskih usluga, zaprimio je sve skupa sedam prijava potrošača koje su sve riješene u zakonskom roku te odradio 17 inspekcijskih pregleda kod pet davatelja poštanskih usluga.

Tvrtki Overseas pritom je naloženo da prigovore potrošača rješava na objektivan i transparentan način u propisanim rokovima, a tvrtki Pošta express j.d.o.o da prigovore u drugom stupnju rješava pred povjerenstvom Hrvatske gospodarske komore.

Pazite na rok isporuke i dokud se dostava vrši

IKEA

- isporučuju putem partnerskih firmi, najčešće Overseasa

- cijena: 59 kuna paketna dostava, 299 dostava kamionom

- dostava do stana: da, neovisno o katu i dizalu, bez prethodne napomene naplata nošenja robe na kat: ne

- rok isporuke: 10 radnih dana

XXXLesnina web shop

- uslugu dostave radi tvrtka Gebruder Weiss

- cijena: paketna isporuka 30 kn, cargo isporuka 200 kn, narudžbe preko 3990 kuna dostava besplatna, osim u slučaju nošenja na kat u zgradi bez lifta

- dostava do stana: postoji, ali uz prethodnu napomenu, inače do kolnog ulaza

- naplata dostave robe na kat: 115 kuna za nošenje do trećeg kata u zgradi bez dizala, za više stanove 115 kuna plus 50 kuna po svakom dodatnom katu

- rok isporuke: za dostupnu robu od 3 do 10 radnih dana, za ostalu robu po dogovorenim rokovima

EMMEZETA

- uslugu dostave radi Gebruder Weiss

- cijena: od 36.24 do 5562 kune, ovisno o težini paketa

- dostava do stana: postoji uz prethodnu najavu, inače isključivo do kolnog ulaza

- naplata dostave na kat: 30 kuna po katu u zgradi bez dizala

- rok isporuke: 12 radnih dana

JYSK

- dostavu radi vanjska tvrtka

- cijena: od 30 do 400 kuna, ovisno o veličini paketa, besplatna dostava za pakete preko 2 tisuće kuna vrijednosti

- dostava do stana: postoji uz posebnu napomenu, inače do kolnog ulaza

- naplata dostave do stana: 79 kuna za narudžbe putem interneta neovisno o katu, kod kupovine u trgovini 40 kuna po katu

- rok dostave: 4 do 9 radnih dana

HARVEY NORMAN

- dostavu rade vanjske kurirske službe

- cijena: 200 kuna za artikle do 7990 kuna, iznad toga besplatno

- dostava do stana: postoji, uz prethodnu najavu i nadoplatu, inače do ulaza u stambeni objekt

- cijena dostave do stana: 30 kuna po katu za zgrade bez dizala

- rok isporuke: artikli na zalihi 3 do 10 dana

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. listopad 2024 21:29