Rijetko kad čovjeku stigne službena obavijest da može uštedjeti, stoga nije neobično da se Davor Capan, inače diplomirani inženjer iz Zagreba, itekako razveselio primivši mail od svojeg distributera energije.
“Vaše račune za električnu energiju odsad plaćajte jednostavnije, putem SEPA izravnog terećenja, i na taj način uštedite na naknadama za plaćanje”, stajalo je u službenoj obavijesti koju je u svoj sandučić elektronske pošte Capan primio krajem rujna.
Uputio mu ga je distributer energije, tvrtka GEN-I, a kako je Capan, kao i većina potrošača, i dosad prilično nevoljko izdvajao novac za famozne naknade, bilo kakva ušteda zvučala je vrijednom pokušaja.
Osim toga, iz tvrtke GEN-I mamili su ga i jednostavnošću prelaska na novi sustav plaćanja.
“Cijeli sustav aktivacije za vas ćemo organizirati mi! Samo ispunite i potpišite obrazac te ga vratite na našu adresu. U vašoj banci dogovorit ćemo da se vaši računi za struju plaćaju izravnim terećenjem svakog 25. u mjesecu”, pisalo je u mailu, a potom u nastavku plavim slovima bila je istaknuta još jedna rečenica.
“Plaćanje računa putem SEPA izravnog terećenja je jednostavno, učinkovito i bez pristojbi!”
Kako to odbiti
Dakle, ne samo da je riječ o uštedi, nego prelaskom na SEPA terećenje, tako barem proizlazi iz maila, korisnici više ne plaćaju nikakve pristojbe, što znači da si apsolutni luzer ako ne poslušaš.
Osim toga, bio je to autentičan mail, poslan s tvrtkine službene adrese Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite., one iste s koje je Capan već prije redovito primao mailove.
U redu, nije ova ponuda predstavljala neku grandioznu uštedu, s obzirom na to da je Capan dosad po svakom plaćenom računu za struju izdvajao 1,25 kuna naknade, no kad ti već nude besplatno, pa što ne bi te kune potrošio na kakvu drugu sitnicu?
I živio je tako u uvjerenju da je odabrao dobro sve dok mu sredinom listopada nije stiglo prvo izravno SEPA terećenje računa, za potrebe podmirenja troškova struje.
“Računao sam, kako smo i dogovorili, da više neće biti nikakvih pristojbi za ovaj račun, no dočekalo me iznenađenje. Umjesto 1,25 kuna naknade, na mojem internet bankarstvu bilo je vidljivo kako mi je naplaćena naknada od 2,55 kuna, dakle čak dvostruko više od onoga što sam donedavno plaćao”, ispričao je Capan za Jutarnji list.
Nije mirovao.
Odmah se svojem distributeru energije obratio mailom, kopirao im reklamu kojom su obećavali naplate računa bez pristojbi, obavijestio ih kako je prevaren te očekivao da će se iz tvrtke, kako i priliči, netko ubrzo javiti.
Dani su prolazili, no iz GEN-i-ja ni traga ni glasa.
Da ne sjedi prekriženih ruku, Capan se bacio na istraživanje bankarskih naknada.
Tako je u cjeniku banke koja mu vodi račun, vidi vraga, pronašao informaciju kako naknada za plaćanje računa putem SEPA izravnog terećenja doista iznosi 2,55 kuna - ali može biti i besplatna, no isključivo ako primatelj novca s bankom ugovori da naknada za ovu vrstu plaćanja ide isključivo na njihov račun.
Slovenska tvrtka koja u Hrvatskoj posluje od 2013. godine, čini se, ovu je opciju propustila ugovoriti, a kako proizlazi iz njihova službenog odgovora na upit Jutarnjeg lista, problem nemaju namjeru otkloniti.
Ne miješaju se
Zanimljivo, ali u distributeru energije inzistiraju na tome da svoje korisnike nisu pogrešno obavijestili jer tvrtka, kao što su i reklamirali, doista ne naplaćuje nikakve naknade, nego su one posljedica bankarskog poslovanja u koje se GEN-I, prikladno, ne namjerava miješati.
“Budući da se radi o novoj usluzi, primili smo već nekoliko upita korisnika kojima su bila potrebna dodatna pojašnjenja. Svima smo objasnili kako je naša usluga besplatna. To znači da za korisnika besplatno organiziramo uspostavu, ukidanje izravnog terećenja SEPA i promjenu transakcijskog računa. Željeli bismo naglasiti kako na uslugu banke ne možemo utjecati s obzirom na to da one same određuju svoje troškove, a uz to, svaka banka ima vlastiti način poslovanja”, piše u njihovu službenom odgovoru.
Ovaj moment, doduše, propustili su spomenuti u službenim mailovima kojima su korisnike nagovarali da prijeđu na novi sustav plaćanja, obećavajući im ukidanje naknada koje su, ne možeš vjerovati, u mjesec dana porasle za čak 104 posto!
Zasad je nepoznato koliko je korisnika na ovaj način postalo obveznicima dvostruko veće naknade, no prema posljednjoj službenoj statistici, usluge GEN-I-ja u Hrvatskoj koristilo je oko 14 tisuća kućanstava.
Stoga, prije nego što se novi korisnici odluče na ponudu ovog distributera, trebali bi biti oprezni i dobro provjeriti - neće li ih primamljiva ponuda na kraju duplo više koštati.
Prelazak na SEPA sustav obavezan do lipnja 2019.
Kako je definirano europskim zakonodavstvom i nacionalnim planom migracije SEPA, sve tvrtke koje primaju sredstva korisnika obavezno moraju prijeći na SEPA sustav terećenja do 3. lipnja 2019. godine.
Riječ je o sustavu koji se uglavnom koristi za ponavljajuća plaćanja, kao što su to, recimo, računi komunalnih usluga, a prijenos sredstava odvija se izravno, na temelju prethodne suglasnosti korisnika.
Iako usluga možda podrazumijeva da vam tvrtka primatelj novca neće uzeti naknadu, to ne znači da vam je neće naplatiti vaša banka pa je preporučljivo provjeriti koliko ta pristojba iznosi.
U slučaju PBZ-a, naknada za SEPA terećenje iznosi 1 posto, odnosno minimalno dvije, a najviše 50 kuna (osim ako primatelj novca s bankom nije dogovorio da će sam snositi trošak pristojbe).
RBA ovu naknadu definira u iznosu od 0,20 posto, odnosno minimalno 1 kunu, a maksimalno 20 kuna, dok u ERSTE banci to, ovisno o nalogu, stoji od 1,5 do dvije kune. Kad je u pitanju Zaba, pristojba iznosi 2 kune po nalogu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....