Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja objavila je u petak da je trgovačku tvrtku NTL d.o.o. iz Sesveta kaznila zbog nametanja nepoštenih trgovačkih praksi s ukupno 800 tisuća kuna.
Agencija je izricanjem upravno-kaznenih mjera NTL-u u ukupnom iznosu od 800 tisuća kuna okončala dva postupka, koje je prema odredbama Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom (ZNTP) pokrenula krajem lipnja 2018. godine, objavljeno je u petak na internet stranicama AZTN-a.
"Riječ je o postupcima u kojima je AZTN utvrdio da je NTL u ugovorima o kupoprodaji robe, koje je 1. travnja 2018. sklopio sa svojim dobavljačima Zdenkom-mliječni proizvodi i Gavrilovićem, iskoristio svoju značajnu pregovaračku snagu nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi", navodi se u priopćenju.
U tim ugovorima, kako se objašnjava, mjesto ili mjesta isporuke nisu činila obvezni sastavni dio ugovora, kako je to propisano ZNTP-om, već je NTL kao mjesto isporuke prehrambenih proizvoda odredio da će lokacija isporuke biti specificirana tek u narudžbi tog trgovca.
"Time je NTL počinio tešku povredu ZNTP-a", ističu iz Agencije.
Povreda je trajala od 1. travnja do 16. kolovoza prošle godine, kada je NTL sa Zdenkom i Gavrilovićem sklopio anekse ugovora o kupoprodaji, u čijem su prilogu točno navedena sva mjesta isporuke, koja su time postala sastavni dio navedenih ugovora, kako je to propisano ZNTP-om.
Iz Agencije objašnjavaju kako je svrha točnog navođenja mjesta isporuke (jednog ili više njih) kao obveznog sastojka ugovora između trgovaca i dobavljača u smislu ZNTP-a da dobavljačima, već prilikom sklapanja ugovora, moraju biti poznata sva mjesta isporuke, kako bi unaprijed znali na što se ugovorom obvezuju i u skladu s preuzetim obvezama organiziraju svoje poslovanje. To posebno vrijedi u pogledu poštivanja rokova isporuke koje su preuzeli jer im u protivnom prijeti ugovorna kazna.
Uz povrede ZNTP-a vezanih uz mjesto isporuke, NTL je u "Općem ugovoru o kupoprodaji robe", koji je sklopio sa Zdenkom kao dobavljačem, ugovorio tzv. "transportni rabat“ u određenom postotku, koji se treba iskazivati na računu dobavljača, u slučaju isporuke određenih količina proizvoda (minimalno jedne palete), na jedno mjesto isporuke.
Na taj način je NTL sklopio ugovor s dobavljačem koji je protivan odredbama ZNTP-a, jer NTL nema pravo teretiti dobavljača za troškove logistike, koji bi se u ovom slučaju naplaćivao u vidu "transportnog rabata", navode iz Agencije.
Pritom ističu da mjesto ili mjesta isporuke nisu bila sastavni dio ugovora, "što je obvezno jer u trenutku isporuke svi rizici i odgovornosti za poljoprivredne ili prehrambene proizvode prelaze s dobavljača na trgovca".
Osim toga, dodaju, zabranjene su naplate naknade za dostavu poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda izvan ugovorenog mjesta isporuke, za čuvanje i manipulaciju tih proizvoda nakon isporuke trgovcu, odnosno zabranjena je naplata naknade za usluge koje nisu pružene.
AZTN je stoga utvrdio da tzv. "transportni rabat" predstavlja ugovorenu, prikrivenu naknadu za dostavu proizvoda izvan ugovorenog mjesta isporuke, za čuvanje i manipulaciju nakon isporuke te naknade trgovcu za usluge koje nisu pružene.
Iz Agencije pritom napominju da nisu pronašli dokaze da je tzv. "transportni rabat" bio primijenjen, ali ističu i da "samo postojanje zabranjene, prethodno opisane prikrivene naknade u ugovoru, predstavlja povredu ZNTP-a".
AZTN nije prihvatio objašnjenje NTL-a da je "transportni rabat“ zapravo količinski rabat, odnosno kombinacija rabata koji je vezan za jedno mjesto isporuke i minimalnu količinu naručene robe (jedna paleta), što bi trebalo rezultirati uštedom za dobavljača. Naime, količinski rabat po samoj svojoj naravi nije vezan uz mjesto isporuke, a kada bi i bio, dobavljač ne bi mogao imati saznanja o ikakvoj uštedi jer mu mjesta isporuke u vrijeme sklapanja ugovora uopće nisu niti bila poznata pa nisu niti činila obvezni sastavni dio Ugovora, pojašnjavaju iz Agencije.
Ta je povreda trajala od 1. travnja do 6. studenoga 2018., kada je NTL sa Zdenkom sklopio odgovarajući aneks ugovora, kojim je umjesto "transportnog rabata“ ugovorio isključivo količinski rabat, koji nije više bio vezan uz mjesto isporuke.
"Sve opisane povrede smatraju se teškim povredama ZNTP-a, za koje je propisana upravno-kaznena mjera do najviše 3,5 milijuna kuna", ističu iz AZTN-a.
Agencija je NTL-u zbog povrede ZNTP-a u ugovoru s Gavrilovićem izrekli upravno-kaznenu mjeru u iznosu od 350 tisuća kuna, a zbog opisane dvije povrede Zakona u ugovoru sa Zdenkom kaznu od 450 tisuća kuna.
Iz AZTN-a pritom napominju da su pri utvrđivanju visine kazni uzeli u obzir niz olakotnih okolnosti, primjerice kratko trajanje povrede, suradnju s Agencijom tijekom postupaka, itd.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....