Velika škrtica

Ako plaćeno putovanje odjednom poskupi više od osam posto, imate pravo na raskid ugovora

U sezoni godišnjih odmora podsjećamo na prava pri kupnji paket-aranžmana i ljetovanja
Ilustracija
 Jure Mišković / Hanza Media

Prošlo je malo više od godine dana otkako je na snagu stupila Europska direktiva o putnim aranžmanima pa se, upravo uoči sezone godišnjih odmora, nije loše podsjetiti prava koja potrošači imaju tijekom ljetovanja.

Ona putnicima garantiraju određene benefite, znatno jače nego prethodnih godina, kad su u pitanju paket-putovanja ili povezani aranžmani, od čega prvi pretpostavlja kupnju dvije povezane vrste usluge - recimo, smještaj u hotelu i najam automobila, a drugi se odnosi na kupnju dviju ili više usluga od različitih trgovaca, ali koje su međusobno bile povezane (naprimjer, kod jednog ste trgovca kupili smještaj, a na njegovim vam je stranicama potom ponuđen link za kupnju prijevoza od drugog trgovca, koji ste također prihvatili).

Ipak, kako bi putnik bio siguran da njegovo putovanje doista potpada pod jedan od ova dva pojma, dobro je znati i neke detalje koji su također definirani direktivom.

Nužni uvjeti

Da bi se paket-putovanje doista smatralo “paketom”, bitno je da bude uplaćeno na jednoj prodajnoj točki, a pod njega potpadaju i situacije u kojima su putnici kupili aranžman koji se reklamira kao paket, platili su paušalnu ili ukupnu cijenu, kao i kupnja na klik kod koje kupac kupuje različite proizvode putem zajedničkog postupka rezerviranja.

Putnici u svakom slučaju imaju više zaštite prilikom kupnje paket-aranžmana nego kad svaku od tih usluga kupuju zasebno, ali trebaju biti svjesni da neće svaka kupnja putem interneta na kraju značiti da su doista i kupili paket-aranžman.

Ako je doista riječ o paketu, onda ovdje vrijedi pravilo prema kojemu organizator cijenu naknadno može povećavati isključivo ako dođe do povećanja troškova (recimo, povećala se cijena goriva ili je došlo do promjene u valutnom tečaju), i to maksimalno 20 dana prije početka paketa.

Također, poželi li trgovac cijenu povećati za više od osam posto, putnik ima pravo na instant raskid ugovora bez naknade.

Dogodi li se, pak, da potrošač iz nekog razloga na kraju ipak ne može putovati, ima pravo na raskid ugovora, ali ovisno o trenutku kada ga otkazujete, organizator mu ima pravo naplatiti razumnu naknadu od povrata dok je putnik također u ovakvim situacijama u mogućnosti paket-putovanje prebaciti i na neku drugu osobu, također moguće uz razumnu naknadu, koja mora odgovarati stvarnom trošku organizatora kao posljedici promjene u aranžmanu.

Otkaže li, pak, putovanje organizator, putnik ima pravo na povrat novca, a moguće i odštetu, dok u slučaju otkaza zbog nekih izvanrednih okolnosti kupac također ima pravo na povrat, ali ne i na odštetu.

Putnik je također zaštićen i u slučajevima u kojima organizator ne može odraditi pojedini dio ugovorenog paket-putovanja: on je taj problem dužan riješiti bez dodatnih troškova za putnika, a ako to nije u mogućnosti, putniku mora ponuditi repatrijaciju.

Prilikom potpisivanja ugovora, prema briselskim pravilima u tom dokumentu točno moraju biti popisani sljedeći elementi: cijena, destinacije i vrsta prijevoza, opis i kategorija smještaja, obroci, zahtjevi putovnice odnosno vize, plan plaćanja, rokovi za informiranje putnika o otkazivanju ugovora te popis svih dodatnih taksi ili naknada.

Jamstva putniku

Sve ono što je navedeno i opisano u brošuri obavezno mora biti istinito i točno, u suprotnom je putnik slobodan tražiti odštetu, a određene informacije, kao što su uvjeti vize i putovnice, obveza osiguranja i uvjeti osiguranja u slučaju nesolventnosti ili stečaja, organizator je dužan putniku dati i prije sklapanja ugovora.

Identična pravila vrijede i kod kupnje povezanih aranžmana koje uobičajeno definira jedan od sljedećih uvjeta: da je dodatna usluga rezervirana prilikom posjeta s prodajnom točkom trgovca, odnosno da je druga rezervacija ugovorena kao odgovor na poziv - poveznicom ili e-poštom - i to najkasnije 24 sata nakon ugovaranja prve rezervacije.

I u slučaju kupnje paket-aranžmana kao i povezanog putovanja organizator putniku mora jamčiti u slučaju nesolventnosti ili stečaja, najčešće kroz posebno osiguranje koje je svaka agencija odnosno organizator putovanja dužan ugovoriti.

Što ako nešto pođe po krivu tijekom putovanja

Obavezno se obratite organizatoru putovanja i prijavite problem

Organizatoru pružite mogućnost da pokuša otkloniti problem bez naplate nekih dodatnih troškova

Ako organizator nije u stanju otkloniti problem, prikupite što je više moguće dokaznog materijala, poput fotografija, mailova i slično

Prijavu problema organizatoru podnesite pismeno, i to najkasnije 28 dana od povratka kući. Ako se organizator povratno ne javi, pošaljite mu još jedan prigovor

Ako organizator odbije riješiti problem ili postupiti po prigovoru, prijavite problem Europskom potrošačkom centru sa svom prikupljenom dokumentacijom

Kad nemate pravo na povrat novca

Ako ste sami bili odgovorni za problem koji je nastao tijekom putovanja

Ako je za problem bila kriva treća strana koja nije povezana niti angažirana od strane organizatora

Ako su problemi nastali zbog događaja koji su izvan kontrole organizatora

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 10:11