Najave dolaska gostiju bile su odlične. Očekivali su i rast prihoda do 20 posto. Novih 20 brodova već je trebalo biti u moru. Trebala je to biti još jedna sezona iz snova.
Da, takve su bile najave, takva su bila očekivanja.
No mali brodari, imućni brodovlasnici u mjestu Krilo Jesenice koji drže gotovo 80 posto nacionalne flote malih kruzera koji svako ljeto vode uglavnom strane turiste na izlete diljem Dalmacije, trenutačno proživljavaju noćnu moru. Njihova flota od gotovo 200 brodova koja je prema vrlo konzervativnim procjenama vrijedna više od dvije milijarde kuna, trenutačno je ukleta zbog epidemije koronavirusa.
Hipotekarni krediti
Jer ako nema sezone, nema ni stranaca, a onda nema ni prihoda, nema ni servisiranja kredita, nema zapošljavanja.
- U najoptimističnijoj verziji nećemo moći servisirati kredite. O najgorem scenariju ne želimo ni razmišljati. To su za obiteljski posao kakav je naš veliki iznosi kredita. A jamstva su popraćena hipotekama - kaže nam Arsen Ercegović, predsjednik Hrvatske udruge privatnih brodara.
O kakvoj je tu zapravo floti riječ?
Više od 70 obitelji koje žive u ovom malom mjestu između Splita i Omiša, vlasnici su flote i svake godine sagrade novih 15 do 20 hotela na moru, a mala brodogradilišta zatrpana su narudžbama nekoliko godina unaprijed.
Jedan noviji i veći brod, prema procjenama, stoji između 2 i 3 milijuna eura, za što brodari dignu hipotekarne kredite, ali ih i otplate za samo osam godina. Naravno, ima i jeftinijih koji stoje nekoliko stotina tisuća eura.
Računica je vrlo jednostavna. Jedan brod donese po sezoni barem dva milijuna kuna, a kako su gosti isključivo stranci, odmah ih treba preračunati u eure i pomnožiti sa 200.
Nisu jahte
Udruga koju je vodio Ercegović okuplja oko 140 članova, radi s o mini kruzerima koji na brodu imaju i do 40 putnika. Upravo ta činjenica pokazuje da će oni ovu nautičku sezonu proći vrlo loše. Naime, njihova pozicija u vrijeme pandemije nije slična poziciji čarteraša i jahti koji mogu primiti do 12 putnika. To su, napominje Ercegović, u pravilu dvije obitelji, tako da je s epidemiološke strane to puno jednostavnije. Na jahte dolaze ljetovati možda dvije obitelji, tako da oni možda nešto i odrade.
- A mi koji imamo 40 ljudi na brodu u velikom smo problemu. Znači travanj, svibanj sigurno su bez isplovljavanja, a za lipanj još ne znamo. Mi u najoptimističnijoj verziji, a to je da ipak uspijemo odraditi barem dio sezone, nećemo moći servisirati kreditne obveze. Imamo mi i drugih problema, ali bi nam moratorij na kreditne obveze u trajanju godinu dana svakako ublažio situaciju. Banke donose moratorij na tri mjeseca, a mi smo sigurni da ove godine nećemo imati nikakvu zaradu, a moguće da nećemo uopće imati prihod. Sve do sljedeće sezone izgledno je da nećemo imati dostatne prihode, a kad ih nemate, ne možete servisirati kreditne obveze. U najboljem slučaju da se i dogodi da nešto odradimo zadnji dio sezone, to nam neće biti dostatno ni za osnovne troškove poslovanja - kaže u dahu Ercegović.
Ističe da u situaciji kad mini kruzeri rade cijelu sezonu, polovicu prihoda moraju odvojiti za podmirenje redovitih troškova, a iz dobiti servisiraju kreditne obveze.
- Moramo platiti luke, pristojbe lučkih uprava, radnike, nabavu, gorivo, razne dozvole, police osiguranja, Hrvatski registar brodova... U najboljem slučaju, nećemo moći servisirati kredite - objašnjava Ercegović.
Otkriva nam da su mini kruzeri vrijedni najčešće oko dva do dva i pol milijuna eura, a da je svaki brodar koji ima noviji brod, opterećen s milijun do dva milijuna eura kredita.
- Osim toga, ove godine bi trebalo zaploviti gotovo dvadeset novih brodova. Oni su trebali ove godine odraditi prvu sezonu, a neće napraviti ništa. Takvi brodari imaju još više problema jer nisu ništa odradili niti će odraditi ove godine. Na ovo nije računao nitko - mišljenja je Ercegović.
Što se tiče mogućeg zastoja u novogradnjama, Ercegović misli da se to ipak neće dogoditi, jer se ugovoreni brodovi za sljedeću sezonu već grade.
- Takvi brodovi su još na navozima. Za njih je prije ove nepogode zatvorena financijska konstrukcija. Nitko od nas ne misli da će sljedeća sezone biti ugrožena. Ako se takvo što dogodi, onda bi posljedice bile nesagledive. Sigurno je da će biti posljedica i sljedeće godine ali, ipak računamo da će sljedeća sezona biti koliko-toliko normalna. Zato nema potrebe da se obustavi novogradnja. Možda će neki moje kolege koji su imali planove, a nisu ništa poduzeli u vezi s novogradnjom, malo zastati i revidirati planove - mišljenja je predsjednik Hrvatske udruge privatnih brodara.
U ovom trenutku zastoj je potpun, a koliko je velik trenutačni gubitak potvrđuju iz jedne od vodećih putničkih agencija u Hrvatskoj, Katarina line, poznate upravo po kružnim putovanjima Jadranom u luksuznim brodovima.
Ona bi u normalnim okolnostima u ovom razdoblju već 15-ak dana imala neke od brodova izvan matičnih luka, s prvim gostima i grupama.
Što se tiče gostiju, Ercegović ističe kako je sigurno da u ovim početnim terminima nema vožnji.
- Nijedna agencija nije zasad zaustavila buking čitavu godinu. Agencije gostima pokušavaju naći neke nove termine u ovoj godini ili ih prebaciti za sljedeću godinu. Svi skupa čekamo razvoj situacije - objašnjava Ercegović.
Slično razmišlja i predsjednik HGK - Županijske komore Split Joze Tomaš, gdje je sjedište nacionalnog Udruženja turističkih brodara HGK, koji nam kaže kako se dalmatinski brodari bore da zadrže dosadašnje rezervacije odgodom za neka buduća vremena i prijavom na Vladine mjere te dogovorom s bankama, zbog iznimno velikih kredita koji su uvjet za gradnju, obnovu i pripremu brodova za sezonu. Svi pokušavaju prebroditi ovo teško i neizvjesno razdoblje.
Hitni moratorij
Predsjednik Udruženja turističkih brodara HGK Ante Rakuljić ističe da su ovi brodovi pravi hrvatski proizvod, od gradnje i opremanja do servisiranja u hrvatskim brodogradilištima, zapošljavanja gotovo isključivo hrvatskih pomoraca te ponude domaće hrane i hrvatskih proizvoda.
Stoga se brodari nadaju da će im se izići u susret i da će banke imati razumijevanja i odobriti moratorij na kredite minimalno na godinu dana. I brodare koji nisu u kreditnim obvezama ova će situacija prisiliti na podizanje kredita kako bi pokrili tekuće obveze i zadržali radnu snagu.
Mali brodari napominju da prate situaciju i prilagođavaju joj svoje planove iz dana u dan.
Izvjesna je teška poslovna godina i moguć potpuni izostanak sezone za brodare. Ne bude li moguć povratak na staro, brodari drže da će se moći prilagoditi novim uvjetima poslovanja, održavanju razmaka i higijene, ali to će iziskivati dodatne preinake i ulaganja, što znači i nova zaduženja te smanjenje kapaciteta i broja putnika.
- Ukleta godina - zaključuju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....