Europska komisija je na Danima industrije EU-a predstavila put tranzicije za turizam. Riječ je o planu koji su zajednički izradili akteri iz turističkog ekosustava u kojem su navedene najvažnije mjere, ciljevi i uvjeti za zelenu i digitalnu tranziciju i dugoročnu otpornost tog sektora. Putem tranzicije, kako je objavila EK, poziva se turistička zajednica da provede mjere u 27 područja, među kojima su ulaganja u kružno gospodarstvo kako bi se smanjila potrošnja energije i vode, količina otpada i onečišćenje okoliša te kako bi se uzela u obzir sve veća potražnja za održivim turizmom. Također i unapređenje praksi razmjene podataka kako bi se omogućile nove inovativne turističke usluge i poboljšalo održivo upravljanje odredištima, te ulaganje u vještine kako bi se osigurala kvalificirana radna snaga i omogućile privlačne karijere u tom sektoru.
Hrvatskog europarlamentarca Valtera Flegu (IDS/Renew Europe) koji se u svom parlamentarnom radu bavi i pitanjima prometa i turizma pitali smo što donosi taj plan.
- Smjer razvoja europskog turizma. To je održivi, zeleni, digitalni turizam, koji vodi do dugoročno otpornog turističkog ekosustava. Želi li Hrvatska i dalje biti jedna od najpoželjnijih turističkih destinacija, to su smjernice za naš turizam, nema alternative, nema lakšeg načina. Moramo se prilagoditi potrebama na tržištu, jer ono što gosti traže danas jako se razlikuje od onoga sto su tražili prije 3 sezone. Žele ekološki smještaj, lokalne zdrave namirnice, putovanja izvan sezone ili u manje posjećene destinacije. Prošlo je vrijeme gužvanja na plažama i ručnika do ručnika. Zajednički plan industrije i civilnog društva za turizam odgovor je na te zahtjeve – ističe zastupnik Flego.
Dodaje kako moramo ubrzano provoditi digitalnu i zelenu tranziciju i pratiti europske smjernice, pametno investirati, poboljšati kvalitetu i obogatiti sadržaj te educirati turističke djelatnike.
- Zato je važna nacionalna Strategija razvoja održivog turizma do 2030., koja mora pratiti europske smjernice i sigurno ću je proučiti čim je ministarstvo objavi – kaže Flego.
Odgovarajući na upit što je ključno za održivi razvoj turizma, Valter Flego kaže kako je je jednoj Hrvatskoj ključno iskorištavati sve što Europska unija nudi.
- Održivi razvoj turizma košta, zelena i digitalna tranzicija koštaju, ali Europa nam nudi ogromne novce, igramo li po pravilima. Turistički lideri jučer bili su oni s masovnim turizmom, danas to više nitko ne želi. Želimo čist okoliš, želimo klimatski neutralnu Europu do 2050., želimo održiv turizam. Europa ne poklanja novce, već ih daje za kvalitetne zelene digitalne projekte, a na raspolaganju imamo čak 15 različitih programa financiranja - Mehanizam za oporavak i otpornost, Europski fond za regionalni razvoj, Program LIFE, Horizon Europe, Digital Europe program, REACT-EU program i još brojni drugi. Dakle, isključivo je na nama hoćemo li ostati turistički pobjednik Mediterana ili ćemo i to vodstvo prokockati – smatra Flego.
Zanimalo nas je i kako ocjenjuje otpornost turizma na izazove pandemije i klimatskih promjena. Odgovara kako su svi sektori, pa tako i turistički, u pandemiji bili primorani mijenjati se, a profitirale su destinacije koje su krenule ulagati u digitalnu i zelenu tranziciju ne zbog Covida, nego prije Covida.
- Bez obzira radi li se o luksuznom hotelu, glampingu ili kućici na drvetu, kvaliteta diktira uspješnost destinacije. Jer to traži moderna generacija gostiju. Čist okoliš, poljoprivredna gospodarstva, autohtonu eno-gastronomsku ponudu, eko-turizam. Ne možemo ignorirati promjene, već se moramo strateški razvijati u skladu s njima. Održivi turizam kreće od nas samih i od domaćih gostiju, moramo biti svjesni kakvim prirodnih, kulturnim i ostalim bogatstvima raspolažemo. Naša snaga nije u all inclusive ponudama kakve nudi jedna Turska ili Tunis, jer mi smo otvorena destinacija i potreban nam je cjelovit pristup turizmu – naglašava zastupnik.
Dodaje kako je Istra prva županija u RH koja je već 2014. to prepoznala i izradila Zeleni plan Istre.
- Turistička je održivost imperativ svih destinacija koje žele dugoročno prihoditi od ove djelatnosti, a to je i jedini mogući put razvoja tog sektora. Nova znanja i vještine djelatnika uz digitalnu i zelenu transformaciju diktirat će turističke lidere već od ove sezone. Hrvatska ima sva potrebna znanja i prirodne potencijale da se profilira kao najbolja europska destinacija održivog turizma. Zato moramo dizati kvalitetu i jačati sadržaj – poručuje Flego.
Jedno od ključnih pitanja u doba pandemije je i koliko je procijepljenost važna za uspjeh iduće turističke sezone.
- Svi znamo da su se prioriteti pri odabiru destinacije u pandemiji promijenili i danas je upravo sigurnost kriterij broj 1. Mnogi gosti povezuju sigurnost direktno s procijepljenošću. Dakle, procijepljenost je važna za uspjeh sezone i utjecat će na odluke određenog broja gostiju pri odabiru destinacije. Nažalost, kao i s bojama na kartama prošle sezone, i uoči starta ove sezone svjedočimo konfuziji. Pravila se od zemlje do zemlje razlikuju i dok jedni ukidaju sve epidemiološke mjere i u potpunosti se otvaraju, u drugim su zemljama mjere vrlo stroge. Naši turistički djelatnici i privatni iznajmljivači ne znaju i ne mogu znati koja će pravila vrijediti ovoga Uskrsa. Upravo sam o tome nedavno razgovarao s francuskim ministrom turizma. Uoči sezone, trebaju nam jasna pravila za jednostavno putovanje i primanje gostiju, a ne da svaka zemlja vodi svoju politiku – naglašava eurozastupnik Valter Flego.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....